راز موفقیت ناتینگ چیست و چرا باقی شرکتها از آن غافل هستند؟
ناتینگ به جای رقابت با گوشیهای پرچمدار یا اقتصادی، بر طراحی و استایل متمرکز است. گوشیهای این برند با قاب شفاف، چراغهای چشمکزن و رابط کاربری منحصربهفرد، برای کسانی ساخته شدهاند که به دنبال دستگاهی متفاوت و خاص هستند. ناتینگ انتخابی جذاب و سرگرمکننده برای افرادی با سلیقههای متمایز است.
گوشیهای ناتینگ در دستهی پرچمداران فوق لوکس قرار نمیگیرند، اما فراتر از انتظار ظاهر میشوند. این شرکت بهجای رقابت مستقیم با غولهای فناوری، رویکردی متفاوت را در پیش گرفته است، رویکردی که ای کاش سایر تولیدکنندگان نیز از آن پیروی میکردند.
ناتینگ گوشیهایش را با قیمتهای نجومی نمیفروشد
ناتینگ محصولات خود را در دو ردهی قیمتی ارائه میدهد. سری اصلی ناتینگ فون که شامل مدلهای پرچمدار این برند میشود و سری اقتصادیتر ناتینگ فون "a"، که مدلهای ناتینگ فون (3a) و (3a) Pro در این دسته قرار میگیرند. انتظار میرود نسخهی استاندارد ناتینگ فون (3) نیز در ادامهی سال عرضه شود.
با اینکه پرچمدار این شرکت بهترین محصول آن محسوب میشود، اما قیمت آن همچنان فاصلهی زیادی با برچسب ۱۰۰۰ دلاری دارد. برای مثال، ناتینگ فون (2) با قیمت ۷۰۰ دلار عرضه شده است، یعنی ارزانتر از گلکسی S25 سامسونگ و تقریباً نصف قیمت گلکسی S25 اولترا. این گوشی یک محصول پریمیوم محسوب میشود، اما همچنان در ردهی گرانترینهای بازار قرار ندارد.
چنین بازهی قیمتی، زمانی متعلق به گوشیهای گوگل پیکسل بود. زمانی که پیکسلها گزینهای عالی برای دسترسی به سختافزارهای قدرتمند بدون پرداخت هزینههای سرسامآور اپل و سامسونگ محسوب میشدند. اما حالا تنها مدل Pixel 8a در محدودهی قیمتی گوشیهای ناتینگ قرار میگیرد. دیگر گوشیهای پرچمدار، از گوشیهای گیمینگ خاصی مانند ASUS ROG فون 9 گرفته تا جدیدترین مدلهای سری اکسپریا سونی، به طرز عجیبی حتی از محصولات اپل و سامسونگ هم گرانتر شدهاند.
در بازارهای بینالمللی، رقابت در بخش گوشیهای میانردهی پریمیوم بسیار شدیدتر است. اما در ایالات متحده، رویکردی که ناتینگ در پیش گرفته، یک حرکت نوآورانه و تازه به نظر میرسد. بازار به گوشیهایی باکیفیت اما مقرونبهصرفه در این محدودهی قیمتی نیاز دارد و ناتینگ بهخوبی این خلا را پر کرده است.

هر برند نیازی ندارد در تمام ردههای قیمتی رقابت کند
ناتینگ نهتنها به دنبال رقابت در سطح گوشیهای فوقلوکس نیست، بلکه مسیر تولید گوشیهای بسیار ارزان و بیکیفیت را هم در پیش نگرفته است. همانطور که ناتینگ فون (2) چند صد دلار ارزانتر از گوشیهای پرچمدار رقیب است، مدل ناتینگ فون (3a) نیز با قیمت ۳۸۰ دلار عرضه شده است. این قیمت نشان میدهد که با یک گوشی اقتصادی اما همچنان باکیفیت روبهرو هستیم، نه یک دستگاه ارزانقیمت و ضعیف. برای مقایسه، گوشی Galaxy A16 5G سامسونگ تنها ۲۰۰ دلار قیمت دارد، اما تفاوت کیفیت این دو محصول کاملاً مشهود است.
ناتینگ بهجای رقابت در تمامی ردههای قیمتی، جایگاه خود را در بازار گوشیهای میانردهی پریمیوم تثبیت کرده است. این دقیقاً همان نقطهای است که موتورولا در آن موفق نبوده است. برای مثال، گوشی Moto Edge+ 2023، آخرین پرچمدار موتورولا در بازار ایالات متحده، از نظر سختافزاری کاملاً همردهی گوشیهای گرانقیمت بود و قابلیتهای متعددی، از جمله امکان اتصال به یک Lapdock، را ارائه میداد. اما بااینحال، اکثر مردم هنگام شنیدن نام موتورولا به گوشیهای اقتصادی سری Moto G فکر میکنند، مگر اینکه صحبت از گوشیهای تاشو باشد.
حتی سامسونگ، که محصولات پرچمدارش اکنون از لحاظ قیمت از برخی مدلهای اپل هم فراتر رفتهاند، همچنان با یک مشکل اساسی در تصویر برند خود مواجه است. بسیاری از کاربران که در گذشته تجربهی استفاده از تبلتهای ارزانقیمت گلکسی تب را داشتهاند، همچنان تصور میکنند که محصولات گلکسی کیفیت پایینی دارند. این در حالی است که سامسونگ همزمان در حال تولید برخی از قدرتمندترین گوشیهای هوشمند جهان است.
مسیر خود را انتخاب کن و در آن بمان
برخلاف بسیاری از برندهای دیگر، ناتینگ تلاش نمیکند گوشیای بسازد که برای همه مناسب باشد. اگر به دنبال قدرتمندترین سختافزار ممکن در یک گوشی هوشمند هستید، ناتینگ چیزی برای ارائه ندارد. اگر تنها هدف، یافتن ارزانترین گوشی بازار است، باز هم این برند نمیتواند گزینهی ایدهآلی باشد.
ناتینگ از همان ابتدا تصمیم گرفته که وارد رقابتی که بسیاری از برندها در آن گرفتار شدهاند، نشود. این گوشی نه برای شکست دادن پرچمداران اپل و سامسونگ طراحی شده و نه قصد دارد بازار گوشیهای اقتصادی را تسخیر کند. در عوض، بر ایجاد یک هویت منحصربهفرد تمرکز کرده است. ناتینگ کمتر به مشخصات فنی و قدرت پردازشی متکی است و بیشتر به طراحی و استایل اهمیت میدهد. این گوشی برای افرادی ساخته شده که نمیخواهند دستگاهی شبیه به تمام گوشیهای دیگر در بازار داشته باشند، مدلهایی با قاب پشتی شفاف، چراغهای LED چشمکزن و یک رابط کاربری متمایز با ترکیب رنگی سیاه و سفید که حتی آیکونهای برنامهها را نیز شامل میشود.
این رویکرد جسورانه، البته به این معناست که ناتینگ عمداً برخی از مشتریان بالقوه را از خود دور میکند. گوشیهای این برند برای افرادی که به طراحیهای مینیمال و نامحسوس علاقه دارند، گزینهی ایدهآلی نیستند. اگر کسی به دنبال دستگاهی باشد که در محیطهای رسمی، مثل محل کار یا جلسات تجاری، بدون جلبتوجه مورد استفاده قرار بگیرد، احتمالاً ناتینگ انتخاب مناسبی برای او نخواهد بود. حتی در موقعیتهای اجتماعی، ممکن است بیرون آوردن یک گوشی ناتینگ در اولین قرار، بهجای ایجاد تصویری از فردی متین و کلاسیک، باعث شود که طرف مقابل آن را بهعنوان فردی با سلیقهای خاص و متفاوت ببیند.

اما دقیقاً همین ویژگیهاست که باعث میشود ناتینگ چنین جایگاه منحصربهفردی در بازار داشته باشد. این گوشیها برای افرادی ساخته شدهاند که از متفاوت بودن لذت میبرند، برای کسانی که مشکلی ندارند دیگران متوجه شوند که گوشی خاص و متفاوتی در دست دارند. در حقیقت، اگر چنین گوشیای بخواهید، در حال حاضر هیچ گزینهای بهجز ناتینگ وجود ندارد.
یکی از مهمترین دلایلی که ناتینگ موفق شده چنین هویتی برای خود بسازد، تمرکز دقیق و واضح آن بر هدفی مشخص است. برای مقایسه، قیمت رسمی گلکسی Z Fold 6 بیش از پنج برابر ناتینگ فون (3a) و چهار برابر مدل (3a) Pro است. بهندرت پیش میآید که گوشیای با این اختلاف قیمت بتواند حسادتبرانگیز باشد، اما ناتینگ چنین تأثیری دارد. برخی افراد حتی با داشتن گوشیهای گرانقیمتتر، همچنان علاقه دارند که یکی از مدلهای ناتینگ را نیز داشته باشند.
تمرکز مشخص ناتینگ تنها در سختافزار و طراحی آن دیده نمیشود. این شرکت برخلاف بسیاری از رقبا، درگیر تبلیغات پرزرقوبرق دربارهی ویژگیهای پیشرفتهی هوش مصنوعی، چتباتهای پردازش زبان، یا قابلیتهای پیشرفتهی تولید تصویر نشده است. ناتینگ تلاش نمیکند گوشیای بسازد که بتواند ایمیلها را بهجای کاربر بنویسد یا عکسهای او را بهطور خودکار ویرایش کند. در عوض، ناتینگ تنها یک گوشی هوشمند است که وظایف معمول یک گوشی را انجام میدهد اما با استایل خاص خودش. و برای بسیاری از کاربران، همین کافی است.
برچسبها: