GSM-logo
خانهاخبار
۵ ترند آزاردهنده دنیای موبایل که باید هرچه زودتر نابود شوند

۵ ترند آزاردهنده دنیای موبایل که باید هرچه زودتر نابود شوند

هوش مصنوعی در همه جا، نمایشگرهای بیش‌ازحد بزرگ، قاب‌های شیشه‌ای شکننده و دوربین‌های بی‌استفاده! این‌ها همه ترندهایی هستند که قرار بود تجربه کاربری را بهتر کنند، اما در عوض، گوشی‌های هوشمند را به نقطه‌ای رسانده‌اند که دیگر از نوآوری خبری نیست. وقت آن رسیده که با این ترندهای خسته‌کننده خداحافظی کنیم!

۲۲ بهمن ۱۴۰۳

تبلیغات

home_header

اگر به روند تکاملی گوشی‌های هوشمند در طی این سال‌ها دقت کنید، متوجه می‌شوید که در برخی بازه‌ها زمانی، نوآوری یا تغییراتی به‌وجود آمده که پس از شکست و یا عدم استقبال کاربران، سریعا به فراموشی سپرده شده است. با این حال، چنین نوآوری‌ها و تغییراتی امروزه نیز رایج هستند، اما موضوعی که با نمونه‌های سال‌های گذشته، متفاوت شده، بازخورد تولیدکننده‌ها و برندهای بزرگ است.

درواقع، امروزه این نوآوری‌ها و تغییرات نه‌چندان کاربرپسند، همچنان ادامه دارند و تولیدکننده‌ها به‌جای حذف و یا اصلاح آن‌ها، در مقدار بیشتری به کاربران تحمیل می‌کنند. به همین خاطر، ناامیدکننده است که ببینیم تولیدکنندگان گوشی‌های هوشمند به دنبال روندها و موضوعات ترندی هستند که در کل، ارزش ناچیزی به تجربه کاربری اضافه می‌کنند. اگر این روندها و نوآوری‌های تحمیلی همچنان ادامه داشته باشند، آینده بازار گوشی‌های هوشمند هم برای کاربران و هم برندهای بزرگ، چندان جالب نخواهد بود. پس در این مطلب، به سراغ ترندهای تکنولوژی می‌رویم که کاربران، آرزوی مرگ آن‌ها را دارند!

استفاده از هوش مصنوعی برای همه چیز

تقریبا از سه سال پیش که توسعه و پیشرفت هوش مصنوعی، روند خیره‌کننده صعودی به خود گرفت، تبدیل به یکی از اصلی‌ترین بخش‌ها در ترندهای تکنولوژی گوشی‌های هوشمند شده است. به‌لطف پیشرفت‌های هوش مصنوعی، حالا گوشی‌های هوشمند بسیار پیشرفته‌تر شده و می‌توانند در بهبود تجربه کاربری نقش موثری داشته باشند. شرکت‌های تولیدکننده گوشی‌های هوشمند هم از این فرصت استفاده کرده و حالا رقابت در توسعه هوش مصنوعی و نوآوری در ابزارهای پیشرفته موجود، به یکی از اصلی‌ترین موضوعات رقابتی بین تولیدکننده‌ها تبدیل شده است.

در واقع، هوش مصنوعی و قابلیت‌های آن، امروزه به یکی از استانداردهای تولید و طراحی گوشی تبدیل شده و محصولی که از آن‌ها عقب بماند، با شکست حتمی مواجه خواهد شد. به همین خاطر، حتی تولیدکننده‌های نوپا که اغلب برندهای چینی هستند، در چنین شرایطی با چالش‌های بسیاری مواجه شده و گاها به‌دلیل عدم نوآوری کافی، با مشکلات عمده‌ای روبرو می‌شوند.

در همین حال، برندهای بزرگی مانند سامسونگ، اپل و گوگل، استفاده از لفظ «هوش مصنوعی» را به همه ابزارهای جدید نرم‌افزاری و حتی ویژگی‌های فعلی، اضافه کرده و در تلاش هستند با استفاده از این استراتژی، فروش بیشتری داشته باشند. البته لازم به ذکر است که این برندها در زمینه هوش مصنوعی، پیشرفت‌های قابل‌توجهی نسبت به برندهای ضعیف دارند و این باعث گسترده‌تر شدن شکاف بین این تولیدکننده‌ها شده است.

AI in iPhone

با این حال، مسیری که برندهای بزرگ برای توسعه (شاید فریبانه با هدف سودآوری بیشتر) هوش مصنوعی در نظر گرفته‌اند، باعث شده تا بسیاری از کارشناسان معتقد باشند که این مدل ارتقا هوش مصنوعی، مانع از نوآوری‌های کاربردی‌تر در گوشی‌های هوشمند می‌شود. شرکت‌ها با تمرکز بیشتر سرمایه و ایده‌های نوین به‌صورت انحصاری روی هوش مصنوعی، نوآوری در دیگر زمینه‌ها را به فراموشی سپرده‌اند و این نوآوری‌ها، دقیقا ویژگی‌هایی هستند که کاربران امروزی به آن‌ها بیشتر نیاز دارد.

سری گلکسی اس 25، نمونه بارز این موضوع است. به‌نظر می‌رسد کل بخش‌های خط تولید ضعیف‌تر شده و دلیل اصلی این است که به‌ندرت چیز جدیدی را می‌توان در آن‌ها یافت. در واقع، سامسونگ می‌توانست در سری گلکسی اس 25، به‌جای پیشرفت‌ها و ارتقاهای نه‌چندان ارزشمند هوش مصنوعی، به نوآوری‌های سخت‌افزاری و قابلیت‌های نرم‌افزاری جدید تمرکز کند. 

با چنین سیاست‌هایی هم می‌توانست محصول متفاوتی را در مقایسه با دیگر مدل‌ها عرضه کند و هم با استقبال بیشتر کاربران، فروش بیشتری نیز می‌توانست داشته باشد. سری گلکسی اس 25، به‌جز ارتقا ناچیز هوش مصنوعی (و البته یک تراشه قدرتمندتر)، چیزی دیگری برای متمایز شدن از سری اس 24 ندارد و در واقع، همان مدل‌های قبلی را دوباره استفاده کرده است. وقتی به ارتقاهای سخت‌افزاری واقعی یا پیشرفت‌های کاربردی‌تر اشاره می‌کنیم، دیدن چنین پیشرفت‌های حداقلی واقعا ناامیدکننده هستند.

همین روند در گوشی‌های آیفون هم وجود دارد. در حالی که برخی ویژگی‌های اپل اینتلیجنس مانند پاک‌کن مجیک، واقعا مفید هستند، اما اکثر موارد اضافه شده مبتنی‌بر هوش مصنوعی، چیزی بیش از یک ترفند نیستند که اپل تنها اسم «اپل اینتلیجنس» را روی آن‌ها اضافه کرده است. این ویژگی‌ها حتی برای کاربران حرفه‌ای هم تقریبا بی‌استفاده مانده‌اند و افراد دیگر هم علیرغم پرداخت هزینه بالا برای مدل‌های جدید، نمی‌توانند به خوبی از آن‌ها استفاده کنند. بنابراین، این سوال ایجاد می‌شود که چنین ویژگی‌هایی دقیقا برای چه کسانی و با چه منظوری طراحی شده‌اند؟

قطعا، همه کاربران خواهان ادامه پیشرفت در هوش مصنوعی مولد هستند، اما نه به ارزش این که تولیدکننده‌ها، دیگر ویژگی‌ها و نوآوری‌های گوشی‌های هوشمند را فراموش کرده و با به خطر انداختن سایر جنبه‌های مهم گوشی مخصوصا پیشرفت‌های سخت‌افزاری، به فکر ارتقا هوش مصنوعی باشند.

اندازه صفحه‌نمایش‌ها بزرگ و بزرگ‌تر می‌شود

احتمالا شما هم کاربرانی را دیده‌اید که حتی با وجود داشتن دست‌های بزرگ، در استفاده از گوشی مخصوصا رساندن انگشت به بالای نمایشگر مشکل دارند. با این وجود، بیشتر تولیدکنندگان همچنان به دنبال نمایشگرهای بزرگ و بزرگ‌تر هستند، به‌ویژه در گوشی‌های پرچمدار. 

در واقع، اگر دقت کرده باشید، در اغلب تبلیغات گوشی‌های جدیدی مخصوصا پرچمداران، برندها به بزرگ‌تر شدن صفحه‌نمایش در اندازه قابل‌توجه اشاره کرده و این موضوع، امروزه به یکی از موارد مهم و مثبت در گوشی‌های جدید برای مقایسه با مدل‌های قبلی تبدیل شده است.

android phone

با چنین اوضاعی، پیدا کردن یک گوشی کامپکت و در عین حال رده‌بالا بسیار دشوار شده و برندها هم اغلب تمایلی به تولید گوشی‌های جمع‌وجور ندارند. یکی از معدود دستگاه‌هایی که با اندازه کوچک‌تر، عملکرد بسیار رده‌بالایی داشت، ایسوس زنفون 10 مدل سال 2022 بود. با این حال، ایسوس در نسخه جانشین آن یعنی ایسوس زنفون 11 اولترا، جریان را دوباره تغییر داد و آن را با نمایشگر بزرگی عرضه کرد. در واقع، ایسوس زنفون 10 که نمایشگر 5.9 اینچی داشت، حالا با نسخه‌ای جایگزین شده بود که اندازه صفحه‌نمایش آن به 6.9 اینچ می‌رسید.

چنین ارتقاهایی شاید در آن زمان بسیار مورد توجه قرار بگیرند، اما پس از مدت‌ها کاربران متوجه می‌شوند در استفاده از گوشی، دچار چالش‌هایی می‌شوند که به هیچ راهکاری هم نمی‌توان آن‌ها را برطرف کرد. در واقع، زیبایی خاص و جذاب ایسوس زنفون 10 که از نمایشگر 5.9 اینچی منشا می‌گرفت، حالا با این تغییر فاحش تبدیل به یک دستگاه معمولی و شاید کم‌اهمیت شده است.

اگرچه اپل و گوگل هنوز گوشی‌های سطح پرچمدار را با نمایشگر 6.3 اینچی عرضه می‌کنند، اما درخواست اغلب کاربران نشان می‌دهد که بیشتر به گوشی با اندازه متوسط علاقه دارند و هنوز هم امیدوار هستند اپل دوباره سری آیفون مینی را به چرخه بازگرداند.

پنل پشتی شیشه‌ای

یکی از مواردی که سامسونگ در طی سال‌های اخیر، سری گوشی‌های میان‌رده را با آن‌ بسیار مورد توجهات قرار داده، استفاده از پنل پشتی شیشه‌ای برای آن‌ها است. تا قبل از آن، سامسونگ از پنل پشتی شیشه‌ای فقط در مدل‌های گلکسی اس استفاده می‌کرد و برخی بازخوردهای مثبت، عاملی شد تا آن‌ها را به دستگاه‌های میان‌رده نیز بیاورد.

iPhone x

با این حال، پنل پشتی شیشه‌ای هرگز برای اغلب کاربران جذاب نبوده است. پنل‌های شیشه‌ای علیرغم ظاهر نسبتا خاصی که برای گوشی ارائه می‌دهند، مقاومت پایینی در برابر شکستگی داشته و کاربران امیدوار هستند که شاهد بازگشت پنل‌های پشتی فلزی یا حداقل پلاستیکی باشند. البته استفاده از پنل پشتی فلزی ممکن است با شارژ بی‌سیم تداخل داشته باشد و برخی مشکلات برای استفاده از این تکنولوژی ایجاد کند. به همین دلیل، به‌نظر می‌رسد پلاستیک، بهترین گزینه بعدی است که هم مشکلی برای شارژ بی‌سیم ایجاد نمی‌کند و هم مقاومت بالاتری نسبت به شیشه دارد.

پنل‌های پشتی پلاستیکی بازیافتی می‌توانند بسیار راحت‌تر جایگزین شده و با تغییرات مناسب، می‌توانند مانند سایر مواد عالی باشند. همچنین از آن‌جایی که پلاستیک به‌طور قابل‌توجهی سبک‌تر است، می‌تواند احساس بسیار بهتری در دست داشته باشد. البته تولیدکننده‌ها می‌توانند با صرف نوآوری و تمرکز کافی، پلاستیک‌های پایدارتری را ایجاد کنند که به‌طور موثر، می‌تواند با کاهش هزینه‌های تولید، قیمت محصولات را هم بسیار کاهش دهد.

سیستم دوربین چندگانه با کاربرد عملی بسیار پایین

تولیدکنندگان اغلب با تکیه بر استراتژی‌های بازاریابی، سعی می‌کنند مشتریان را با گمراه کردن، تصور کنند که لنزهای دوربین بیشتر به‌طور خودکار به معنای سیستم دوربین بهتر و باکیفیت‌تر است. در واقع، تولیدکننده‌ها می‌گوید که یک سیستم دوربین چندگانه قطعا عملکرد بسیار بهتری از دوربین تکی دارند و برای بهره‌مندی از مزایا این سیستم، خریداران باید به سراغ مدل‌های جدیدتر بروند.

با این حال، این همیشه درست نیست؛ به‌خصوص در بخش گوشی‌های رده پایین. بسیاری از این دستگاه‌ها، چهار لنز را در یک گوشی قرار می‌دهند، اما به‌واقع هیچ‌یک از آن‌ها در هدف مورد نظر عملکرد خوبی ندارند. همچنین به ویدیوهای بررسی سخت‌افزار گوشی‌ها نگاه کرده باشید، احتمالا دیده‌اید که در برخی از آن‌ها، اکثر لنزها تنها یک طرح معمولی هستند و در واقع، اصلا کاربردی برای عکاسی ندارند.

smartphone

امروزه اکثر کاربران ترجیح می‌دهند که به جای چند لنز متوسط که از هیچ جنبه‌ای کیفیت رضایت‌بخش را ارائه نمی‌دهند، یک دوربین عالی داشته باشند که بتواند به‌لطف سخت‌افزار باکیفیت، عکس‌های شگفت‌انگیزی را ثبت کرده و عملکرد مورد انتظار را فوق‌العاده خوب انجام دهد. این حوزه‌ای است که به‌نظر می‌رسد اپل آن را به‌درستی درک کرده و در گوشی‌های میان‌رده به جای این که سعی کند با اضافه کردن لنزهای اضافی، آن‌ها را همتراز با مدل‌های رده‌بالا نشان دهد، از دو دوربین با کیفیت بسیار بالا استفاده می‌کند.

به هر حال، هیچ کاربری از یک لنز ماکرو 2 مگاپیکسلی بسیار ضعیف یا یک دوربین فوق‌عریض که حتی توانایی دریافت نور کافی برای ثبت تصاویر واضح را ندارد، خوشش نمی‌آید و این نتیجه‌ای است که فعلا بسیاری از تولیدکننده‌ها به آن نرسیده‌اند. در واقع، انتظار داریم تولیدکننده گوشی‌های میان‌رده که اغلب از چنین ترفندهایی برای برجسته و متمایز کردن محصولات خود نسبت به رقبا حتی گوشی‌های آیفون استفاده می‌کنند، اضافه کردن چنین لنزهای بی‌ارزشی را کنار گذاشته و بیشتر به فکر بهبود تجربه کاربری باشند.

حاشیه‌های نازک‌تر

این ممکن است یک نظر نامطلوب باشد، اما در واقع اکثر کاربران نیازی به حاشیه‌های نازک‌تر روی گوشی‌ها بدون دلیل عملی وجود ندارد. اکثر گوشی‌ها در حال حاضر با حاشیه‌هایی و اندازه مناسب، ظاهری بسیار عالی دارند، به‌خصوص اگر از حالت تاریک در صفحه‌نمایش اولد استفاده کنید. در این حالت، قاب به‌راحتی با صفحه‌نمایش ترکیب شده و به‌سختی قابل وضوح است.

iPhone

دلیلی وجود دارد که سامسونگ تولید گوشی‌هایی مانند گلکسی اس 7 اج را متوقف کرد و بسیاری از گوشی‌ها به جای نمایشگرهای خمیده، دوباره به صفحه‌نمایش‌های تخت بازمی‌گردند. نمایشگرهای خمیده اغلب باعث لمس‌های ناخواسته شده و هزینه تولید را افزایش می‌دهند. در نتیجه، تعویض صفحه را پیچیده و گران‌تر می‌کنند. این روند کاهش حاشیه‌های نمایشگر در هر نسل جدید باعث می‌شود که فکر کنیم آیا دوباره به سمت نمایشگرهای خمیده پیش می‌رویم؛ چیزی که در اولین تلاش چندان موفق نبود.

home_header