چرا گلکسی S25 اولترا از بهترین سختافزار دوربین سامسونگ استفاده نمیکند؟
سامسونگ از سنسور ۲۰۰ مگاپیکسلی جدید خود در گلکسی اس ۲۵ اولترا استفاده نکرده، زیرا معتقد است رقبایش با استفاده از این سنسور فروش قابل توجهی نداشتهاند و این سنسور با طراحی و فلسفه محصولاتش سازگار نیست. این شرکت ترجیح میدهد بر طراحی، تجربه کاربری و هوش مصنوعی تمرکز کند، زیرا این رویکرد برایش موفقیتآمیز بوده است.
سیستم دوربین گوشی اس ۲۵ اولترا آنقدر قدرتمند و پیشرفته است که تقریبا هر کاربری، چه علاقهمند به عکاسی با موبایل باشد و چه به فیلمبرداری، از نتایج آن رضایت کامل خواهد داشت. با این وجود، این گوشی پرچمدار جدید سامسونگ، از تمام پتانسیل و بهترین قطعات سختافزاری دوربین که سامسونگ در اختیار دارد، بهره نبرده است. این شرکت میتوانست از لنز تلهفوتو ۲۰۰ مگاپیکسلی فوقالعادهی ISOCELL HP9 در گلکسی اس ۲۵ اولترا استفاده کند، اما این کار را انجام نداده است.
اما چرا؟ درحالی که سامسونگ همین سنسور ۲۰۰ مگاپیکسلی HP9 را به رقبای خود میفروشد، چرا آن را در پرچمدار خود، گلکسی اس ۲۵ اولترا، به کار نگرفته است؟
طبیعتا، این غول دنیای فناوری، دلیل مشخصی در این خصوص ارائه نکرده و روند تصمیمگیری خود را توضیح نداده است. با این حال، این موضوع مانع از تلاش تحلیلگران و ناظران صنعت برای یافتن پاسخ و ارائهی توضیحاتی در این زمینه نشده است. به گفتهی Tipster @UniverseIce، تصمیم سامسونگ به آمار و ارقام، و مهمتر از آن، به میزان رقابت موجود (یا بهتر بگوییم، عدم رقابت) برمیگردد.
به طور خلاصه، اگرچه برخی از رقبای سامسونگ از دوربین تلهفوتو ISOCELL HP9 در برخی از پیشرفتهترین و پرچمدارترین دستگاههای خود استفاده میکنند، اما فروش چشمگیری را تجربه نمیکنند. تقریبا میتوان گفت، مجموع فروش ثبت شده توسط سایر برندهای "اولترا" حتی به فروش مدلهای گلکسی اس اولترا هم نمیرسد.
این Tipster در ادامه میگوید، تلفنهایی که از ISOCELL HP9 استفاده میکنند، "محصولات نمایشی برای خودنمایی هستند، نه مدلهای اصلی و پرفروش." به عبارت دیگر، این گوشیها در تعداد انبوه تولید یا به فروش نمیرسند و سود قابل توجهی برای شرکتها به ارمغان نمیآورند. آنها بیشتر با هدف افزایش جلب توجه و شناسایی برند طراحی شدهاند، اما نمیتوانند در مقیاس جهانی با گوشیهای اولترا سامسونگ رقابت کنند. این محصولات، نیمی محصول تولیدی و نیمی نمایش فناوری هستند که میتوانند موضوع بحث و گفتگو در رسانهها را فراهم کنند.
از سوی دیگر، آمار و ارقام نشان میدهد که سامسونگ در واقع با فشار یا رقابت چندانی از سوی رقبای خود مواجه نیست. نه از نظر حضور جهانی و نه از نظر درآمد. فرمول و استراتژی که رقبای سامسونگ در پیش گرفتهاند، فروش جهانی را تضمین نمیکند و سامسونگ دلیلی نمیبیند که راه آنها را دنبال کند و ایدههایشان را اقتباس کند.
علاوه بر این، سامسونگ امروزه ارزش بسیار زیادی برای فرآیند طراحی خود قائل است. این شرکت تاکید بسیار بیشتری بر شکل ظاهری و تجربهی کلی کاربر دارد. همانطور که این منبع آگاه میگوید، تلفنهای دوربیندار قدرتمند از سایر برندهای اندرویدی محفظههای دوربین بسیار بزرگ و زمختی دارند، اما فروش خوبی را تجربه نمیکنند. ISOCELL HP9 یک سنسور فوقالعاده ضخیم است. و سامسونگ قصد ندارد تمام زحمتی را که طی چند سال گذشته برای طراحی و هویت طراحی خود کشیده است، فقط برای خودنمایی و نشان دادن به رقبایش که او نیز میتواند محدودیتها را کنار بزند، به خطر بیندازد، به خصوص وقتی که تولید در مقیاس جهانی یک عامل حیاتی و مهم محسوب میشود.
شایان ذکر است که به نظر میرسد سامسونگ نسبت به یک سال پیش، تمایل بیشتری به تجربه و آزمایش محصولات غیرجهانی از خود نشان میدهد. یا حداقل، میتوان گفت که گلکسی زد فولد نسخه ویژه اولین تلاش سامسونگ برای نمایش قدرت با دامنهی محدود بود و گلکسی اس ۲۵ اج آینده میتواند دومین اقدام در این راستا باشد. باید منتظر بمانیم و ببینیم چه پیش میآید.
در هر صورت، سامسونگ به احتمال زیاد بدون موافقت و انگیزههای جدی، روش خود را تغییر نخواهد داد. این شرکت ظاهراً یک طرح بلندمدت را تدوین کرده است که اولویتهای دیگری مانند طراحی ساده و کارآمد، ظرافت، تجربههای هوش مصنوعی و کاربرپسندی را در نظر دارد و به نظر میرسد این طرح به خوبی جواب داده و موفقیتآمیز بوده است.
به طور کلی، میتوان گفت که تصمیم سامسونگ برای عدم استفاده از سنسور ۲۰۰ مگاپیکسلی در گلکسی اس ۲۵ اولترا، تصمیمی استراتژیک و حساب شده بوده است. این شرکت با توجه به شرایط بازار، میزان رقابت، و فلسفه طراحی خود، ترجیح داده است که بر جنبههای دیگری از محصول خود تمرکز کند که برای کاربران از اهمیت بیشتری برخوردارند.
در نهایت، باید دید که آیا این تصمیم سامسونگ در بلندمدت درست بوده است یا خیر. با این حال، با توجه به موفقیتهای این شرکت در سالهای اخیر، به نظر میرسد که سامسونگ در مسیر درستی قرار دارد و میتواند به روند رو به رشد خود ادامه دهد.
برچسبها: