آیا سامسونگ و اپل درباره هوش مصنوعی مولد بیش از حد بزرگنمایی کردهاند؟
غولهای دنیای تکنولوژی، سامسونگ و اپل، بهشدت روی ویژگیهای هوش مصنوعی مولد مانور میدهند، اما آیا این استراتژی فقط یک تاکتیک بازاریابی برای افزایش فروش است یا واقعاً تجربه کاربران را متحول میکند؟
صنعت گوشیهای هوشمند رسما وارد عصر هوش مصنوعی مولد شده است، اما جنجالهای فعلی آن مانند یک هیاهو بیش از حد بهنظر میرسد. در این میان، شرکتهای بزرگی مانند سامسونگ و اپل، از جمله متهمان ردیف اول این معضل هستند که امروزه در کانون توجه قرار گرفتهاند.
هوش مصنوعی سالها است در حال تکامل بوده، اما ورود مدلهای زبانی بزرگ (LLM) کل مسیر آن را متحول کردند. چت جیپیتی، بهترین مثال است که توانست مدلهای زبانی بزرگ و هوش مصنوعی مولد را بهطور یکپارچه متحول کند. حالا پس از ورود چت جیپیتی، میزان چت باتهای هوش مصنوعی و مدلهای زبانی در دسترس رشد تصاعدی پیدا کردهاند و اکنون، موارد بیشماری در دسترس کاربران قرار دارند. این مدلها برای تولید متن، تصویر و حتی فیلم آموزش داده میشوند.
علاوهبر تولید محتوا، اکثر این چت باتها میتوانند در عرض چند ثانیه، کل محتوا یک فایل PDF یا سند طولانی متنی را اسکن کرده و هرنوع تجزیه و تحلیلی که میخواهید را برایتان انجام میدهند. این دقیقا یکی از کارهایی است که بشر امروزی با چنین هوش پیشرفتهای نمیتواند انجام دهد و این یعنی، هوش مصنوعی از همین حالا عالی است.
در واقع، دنیای تکنولوژی، برای ورود رسمی و همیشگی هوش مصنوعی، به جرقهای مثل چت جیپیتی نیاز داشت و مطمئنا در ادامه با ظهور چت باتها و پلتفرمهای جذابتری، آینده جذابتری خواهیم داشت. با این حال، معضل اصلی از زمانی شروع شد که این امکانات و ابزارهای هوش مصنوعی با دستگاههای کاربرمحور مانند گوشیهای هوشمند روبرو شدند. امروزه شرکتهایی مانند اپل و سامسونگ، از این موقعیت نهایت استفاده را میکنند و این موجب برخی نارضایتیها شده است.
سامسونگ و اپل از هوش مصنوعی روی دستگاه و پردازش ابری استفاده میکنند. آنها میگویند این استراتژی دوگانه میتواند به آنها کمک کند تا ضمن ارائه بهترین تجربه هوش مصنوعی، حریم خصوصی دادههای کاربران را هم حفظ کنند.
اما سوال کاربران این است که:
آیا این استراتژی دوگانه صحت دارد؟
بین هوش مصنوعی پردازش شده روی دستگاه و پردازش ابری تفاوتهایی وجود دارد و دادهها نقش محوری در هر دو روش دارند. هوش مصنوعی پردازش شده در فضای ابری بهدلیل وجود مراکز داده بزرگ، قدرت پردازش بالایی دارد و در مقابل، هوش مصنوعی روی دستگاه دارای محدودیتهایی و همچنین کمبود دادههای آموزشی است.
علیرغم کمبود داده و قدرت محاسباتی بالا، گوشیهای هوشمند میتوانند پردازشهای مفیدی را برای شخصیسازی بهتر و بهبود برنامهها انجام دهند، مانند مرتبسازی ایمیلها، ارائه خلاصه از یک متن طولانی، تولید تصاویر پسزمینه، اولویتبندی اعلانها و ترجمه حرفهای.
پس کاربردهای دیگر چهطور؟
برای کامل کردن این سرویسهای هوش مصنوعی، سامسونگ و اپل به شرکتهای بزرگ هوش مصنوعی از جمله گوگل و OpenAI متکی هستند.
اپل
در ژوئن سال گذشته، اپل ورود رسمی خود را به دنیای هوش مصنوعی مولد با عرضه اپل اینتلیجنس اعلام کرد. این بهعنوان یک گام بزرگ در دنیای هوش مصنوعی روی دستگاه با تراشه سروری اپل که چنین قابلیتهایی را در اختیار کاربران آیفون قرار میدهد، شناخته میشود.
در ماه اکتبر، اپل سری آیفون ۱۶ را معرفی کرد و این دستگاهها را بهعنوان محصولاتی کاملاً مجهز به اپل اینتلیجنس و «ساختهشده از پایه» تبلیغ کرد، اما در واقع، هیچیک از این گوشیها در ابتدا با قابلیتهای جدید هوش مصنوعی عرضه نشدند و اپل این ویژگیها را بهصورت مرحلهای تا اواخر سال گذشته ارائه کرد.
مهمتر از آن، نسخه پیشرفته دستیار صوتی سیری هنوز عرضه نشده و طبق گفته تیم کوک، مدیر عامل اپل، احتمالا از فوریه 2025 وارد توسعه آن خواهند شد. مقامات ارشد اپل در کنفرانس توسعهدهندگان و معرفی آیفون 16 در مورد سیری جدید صحبت کردهاند، اما هنوز هیچکسی این نسخه پیشرفته را مشاهده نکرده است.
نکته دیگری که باید به آن اشاره کرد این است که اپل بهشدت به OpenAI متکی شده تا ابتدا هوش مصنوعی ابری را ارائه دهد و بدین ترتیب زمان بخرد تا برخی بهینهسازیهای جزئی توسعهیافته داخلی مانند دستهبندی ایمیلها، بهبود اعلانها و موارد دیگر را عرضه کند.
در واقع، با جمعبندی عملکرد اپل در طی تقریبا یکونیم سال گذشته، میتوان به این نتیجه رسید که هدف غالب این شرکت از ارائه هوش مصنوعی، پیشبرد اهداف و فروش بهتر محصولات جدیدی مانند سری آیفون 16 بوده است. در حالی که کوپرتینوییها از ژوئن سال گذشته، وعده عرضه سیری پیشرفته و همچنین تمام قابلیتهای هوش مصنوعی اپل اینتلیجنس را در سری آیفون 16 داده بودند، اما در حال حاضر، تنها بخش محدودی از این قابلیتها عرضه شده و بهنظر میرسد در سری آیفون 17 این امکانات تکمیل خواهد شد.
البته بهبود تجربه کاربری و ارائه ابزارهای کاربردی برای کاربران، قطعا یکی از مهمترین اهداف کوپرتینوییها برای عرضه اپل اینتلیجنس بوده است، اما شواهد به اعتبار و اولویت بیشتر سوددهی بالاتر در مقایسه با تجربه کاربری اشاره میکنند.
سامسونگ
پلتفرم هوش مصنوعی سامسونگ که با نام گلکسی AI شناخته میشود، پیشرفتهایی که در پردازش روی دستگاه داشته، چشمگیرتر هستند، مانند جستوجوی سیستم اطلاعاتی، جستوجوی گالری، ابزارهای ویرایش عکس با کمک هوش مصنوعی و تجزیه و تحلیل وضعیت سلامتی.
در همین حال، غول تکنولوژی کرهای از سیستم هوشمند جمنای بهعنوان تنها مدل زبانی بزرگ برای تشخیص صدای پیشرفته استفاده میکند. در جدیدترین پرچمدار سامسونگ، هیچ اشارهای به پیشرفتهای سیستم هوش مصنوعی این شرکت اشاره نشده، اما در عوض به جمنای، دسترسی کاملی در سطح برنامهها داده شده تا براساس دستورات کاربر بتواند تمام وظایف را بهخوبی انجام دهد.
کاربران گوشیهای گلکسی میتوانند در هر زمان، جمنای را با دکمه پاور فراخوانی کنند یا برنامههای افزودنی را به همراه جمنای لایو اضافه کنند. سامسونگ یک ویژگی کمکی طراحی کرده که میتواند از هوش مصنوعی مولد جمنای برای ایجاد توضیحات یا تولید تصاویر مبتنیبر درخواست کاربر استفاده کند. در مقایسه با اپل، سامسونگ این ویژگیها را با جدیدترین دستگاه عرضه میکند.
در واقع، تفاوت اصلی بین سامسونگ و اپل در نحوه عرضه قابلیتهای جدید هوش مصنوعی است. در حالی که اپل اعلام کرده که مجموعه گستردهای از ابزارهای هوش مصنوعی برای کاربران در راه است و همچنان برخی از آنها عرضه نشدهاند، سامسونگ فعلا بخش محدودی از ویژگیهای هوشمند را برای دستگاههای جدیدتر عرضه کرده که بخشی از آنها قرار است در آپدیتهای آتی One UI به دستگاههای پیشین هم برسند.
بهترین تجربه هوش مصنوعی
هیچ یک از این شرکتها یا حتی آخرین پرچمدارهای آنها، تجربهای یکپارچه از هوش مصنوعی را ارائه نمیکنند. در واقع، هر دو شرکت نیمی از قابلیتهای توسعهیافته خود را تبلیغ میکنند که هنوز کامل نشدهاند و نیمه دیگر نیز متعلق به شرکای آنها در حوزه پردازش ابری است. یکپارچهسازی سرویسهای شخص ثالث محدودیتهایی در استفاده رایگان دارد و ویژگیهایی که با دستگاههای جدید تبلیغ میشوند هم برای ادامه خدمات به تهیه اشتراک پولی نیاز دارند.
این تمام ماجرا نیست؛ برخی از این قابلیتهای هوش مصنوعی آنطور که تبلیغ میشوند، کارآمد نیستند. برای مثال، ابزارهای ویرایش متن سامسونگ قدیمی به نظر میرسند و عملکرد آنها ممکن است گاهی درست کار کند و گاهی کاملاً ناکارآمد باشد. از طرف دیگر، کاربران آیفون ۱۶ رابط کاربری جدید سیری را دارند، اما نسخه قدیمی همچنان در پسزمینه اجرا میشود. اگرچه این مشکلات میتوانند در آینده با بهروزرسانیهای OTA برطرف شوند، اما تجربه فعلی کاربران اهمیت دارد؛ تجربهای که آنها هزینهاش را از پیش پرداخت کردهاند.
تبلیغات اغراقآمیز
هوش مصنوعی، آینده گوشیهای هوشمند است و در نهایت، دستگاههایی خواهیم داشت که یکپارچگی بینقصی با هوش مصنوعی مولد ارائه میدهند. بااینحال، قدرت پردازش همچنان مانعی بزرگ است که تراشههای موبایل و واحدهای پردازش عصبی (NPU) باید برای رسیدن به سطحی پایینتر از پردازش ابری، آن را بشکنند.
امسال، سال معرفی پرچمدارهای جدید با تبلیغات گسترده هوش مصنوعی است، اما بهتر است فریب این ویژگیهای پر زرقوبرق را نخورید. بهجای آن، نگاه منطقیتری داشته باشید و ببینید که این قابلیتها چقدر مطابق با نیازهای واقعی شما هستند، نه صرفاً بر اساس برچسب "هوش مصنوعی". اگر عجلهای ندارید، میتوانید تا سال آینده صبر کنید؛ شاید پرچمداران جدید چیزی فراتر از مدلهای امسال ارائه دهند.
نتیجهگیری
اگر به هوش مصنوعی نیاز دارید، کافی است جمنای، چت جیپیتی یا حتی Grok که در برنامه ایکس در دسترس است و سایر اپلیکیشنهای رایگان هوش مصنوعی مولد را روی دستگاه سامسونگ یا اپل فعلی خود دانلود کرده و از آنها استفاده کنید. علاوهبر این، میتوانید با خرید اشتراک از این سرویسها، قابلیتهای بیشتری را تجربه کنید؛ بدون این که نیازی به خرید یک دستگاه جدید داشته باشید.