گلکسی اس 25 اولترا، بزرگترین جهش در تاریخ پرچمداران اندرویدی
گلکسی اس ۲۵ اولترا، با ویژگیهای بیسابقه و طراحی فوقالعاده، بهزودی بزرگترین تحولی که تا به حال در دنیای گوشیهای پرچمداران اندرویدی دیدهایم را رقم خواهد زد. سامسونگ آماده است تا با این گوشی، استانداردهای جدیدی را برای همه بهترین گوشیهای اندرویدی تعریف کند.
اس ۲۵ اولترا قرار است در رویداد آنپکد 2025 با طراحی و ویژگیهای جدید عرضه شود و تلاش سامسونگ تماما روی این بوده تا گلکسی اس 25 اولترا، تیر نهایی به سوی بهترین پرچمداران اندرویدی باشد. اگر میخواهید بدانید که چرا گلکسی اس 25 اولترا، یک پرچمدار نهایی در پلتفرم اندروید خواهد بود، ابتدا باید به سراغ مقدمهای از سیاست برندهای مختلف اندرویدی برویم.
وضعیت بازار رقابتی گوشیهای پرچمدار اندرویدی
صنعت گوشیهای هوشمند با نوآوریهای جدید به تکامل خود ادامه میدهد و در این میان، پلتفرم اندورید هم به یک نماد رقابتی در هر چیزی که ممکن است در بازار وجود داشته باشد، تبدیل شده است. طبق آمار Statista، گوشیهای اندرویدی حدود 70 درصد از کل سهم بازار گوشیهای هوشمند را در اختیار را دارند و iOS هم در سهم 28 درصد از بقیه دستگاههای موجود، در جایگاه پایینتری نسبت به اندروید قرار دارد.
برای درک بهتر، باید اشاره کرد که ممکن است این آمار کاملا دقیق نباشند، اما میتوانند یک زمینه درک کلی از وضعیت تصاحب بازار گوشیهای هوشمند را در دسترس داشته باشید که البته باید برای مقایسه بهتر، برخی موارد را در نظر بگیرید.
پلتفرم اندروید هر ساله در نزدیک به یک میلیارد دستگاه گوشی تولید شده توسط صدها برندها تولیدکننده گوشی حضور دارد و این بازار هم عمدتا تحت سلطه سامسونگ است، اما این برندهای چینی و سایر تولیدکنندههای گوشیهای هوشمند هستند که تسلط اندروید بر iOS را مطلق میکنند. با این حال، در مقابل هم تنها تولیدکننده گوشی مجهز به iOS، اپل بوده و این در واقع رقابت اپل و صدها شرکت تولیدکننده دیگر است که در چنین مسیری، اپل هیچگانه نمیتواند نبض عرضه بازار را در دست بگیرد.
در کانون اصلی این سلطه، رقابت قرار دارد و هر ساله شرکتهای تولیدکننده گوشی اندرویدی تلاش میکنند یک یا دو دستگاه سطح بالا را با مشخصات جذاب و فوقالعاده عرضه کنند. برخلاف آیفون، هر ساله در مدلهای جدید گوشیهای اندرویدی، مجموعه مختلف و جذابی از ویژگیها و طراحیهای جدید وجود دارند که در جذب کاربر و افزایش فروش، نقش بسیار موثری دارند. بهطور کلی، تنوع در میان گوشیهای اندرویدی بسیار بالا بوده و در خرید هم مشتریان میتوانند با دست باز، هرگونه گوشی که نیاز دارند را انتخاب کنند.
علیرغم این که سامسونگ جایگاه فروش نخست را در میان تولیدکنندههای اندرویدی دارد، اما این شرکتهای چینی مانند شیائومی هستند که پیشتر از انتظارات فراتر رفته و هر ماهه با ارائه نوآوریهای جدیدی، با جذب کاربران بیشتر و جلب اعتماد آنها، به جایگاه سامسونگ نزدیکتر میشوند. این پیشرفت و افزایش فروش هم بهلطف سودی است که از بازار گوشیهای اقتصادی و میانرده نصیب تولیدکنندههای چینی شده و در این مسیر هم بسیار موفق بودهاند.
امروزه، در بازار گوشیهای ارزانقیمت و میانرده، این برندهای چینی هستند که قلب تنوع بازار را در دست دارند و با انواع مدلهای مختلف در مشخصات متنوع، برای هرگونه کاربری بهترین گزینه را پیشنهاد میدهند و این باعث شده تا خریداران هم از گوشیهای یکنواخت و خستهکننده گلکسی برای سری میانرده منصرف شده و به سراغ برندهای چینی بروند. این دقیقا همان نقطهای است که چنین پیشرفتی را برای برندهای چینی منجر شده و به چنین جایگاه قابلتوجهی رسانده است.
با این حال، بازار رقابتی گوشیهای پرچمدار برخلاف وضعیت فعلی است و مصرفکنندگان چندان اعتماد زیادی به پرچمداران تولید شده توسط برندهای چینی اعتماد زیادی ندارند و این همچنان سامسونگ است که قلب بازار گوشیهای پرچمدار اندرویدی را در دست دارد. چه در تبلیغات، تیزرها و پیشنهادهای معرفی چشمنواز باشد، واقعیت این است که تعداد کمی از کاربران، گوشیهای هوشمند پرچمدار برندهای چینی را به جز سامسونگ انتخاب میکنند.
یکی از دلایل این تفکر خرید، حس مشکوک خریداران نسبت به پرچمداران چینی است. بسیاری از شرکتها، گوشیهای پرچمدار را تنها بهعنوان یک موقعیت فروش یکبار مصرف میدانند و هیچ آیندهای را برای خارج از بازار خاص چین، منعکس نمیکنند. در مقابل، مردم چین از برندهای داخلی خود حمایت میکنند، بههمین دلیل آنها به سراغ گوشی پرچمدار هواوی میروند که از تراشه متعلق به چند سال پیش استفاده میکند و این جمعیت بزرگ مصرفکننده، این شرکتهای چینی را قادر ساخته تا با ثبت رکوردهای فروش بسیار بالا و قابلتوجه، به رقابت با برندهایی مثل سامسونگ و اپل بپردازند.
با این حال، این موضوع در مورد مصرفکنندگان جهانی صدق نمیکند، چراکه این برندهای چینی را در مقابل گزینههای دیگر، بهخصوص در رده پرچمدار، چندان قابل اعتماد نمیدانند و عملا پارامترهای زیر هم در برندهای چینی چندان دیده نمیشود:
- خدمات پس از فروش
- اکوسیستم
- تجربه نرمافزاری
علیرغم فروش رو به رشد و رقابتی با اپل و سامسونگ، تولیدکنندگان گوشیهای چینی هنوز توانستهاند مصرفکنندگان جهانی را در مورد این سه جنبه کلیدی متقاعد کنند. در واقع، سیاست اغلب برندهای چینی بدین گونه است که با عرضه گوشی جدید، تعهد به پرچمدار قبلی را از بین برده و حالا دارندگان مدل پرچمدار قبلی، با انبوهی از مشکلات در زمینههای ذکر شده روبرو میشوند.
برندهای چینی تماما به گوگل متکی هستند و گوشیها را به نرمافزارهای غیرضروری و مشکوک بهروزرسانی میکنند. پشتیبانی نرمافزاری آنها مبهم بوده و این حتی پس از عرضه و رسیدن به دست مصرفکنندگان جهانی هم ادامه دارد. مهمتر از همه برندهای چینی اصلا به بازخورد کاربران اهمیت نمیدهند و مشکلاتی را که از طرف کاربران بارها گوشزد شده را نادیده گرفتهاند.
از سوی دیگر، سامسونگ این سه عامل را جدی میگیرد و نه تنها برای گوشیهای پرچمدار، سختافزار پرچمداری را نیز در نظر میگیرد، بلکه سرویسهای برتری را نیز ارائه میدهد که همگی برای مصرفکننده قابل احساس بوده و در مقابل هم مصرفکننده به این برند اعتماد کرده است. سامسونگ تمامی این پارامترها را بررسی کرده و تجربه کاربری پرچمدارهای خود را بهبود میبخشد.
پرچمدار نهایی اندروید
در چنین وضعیتی، گلکسی اس 25 اولترا فصل جدیدی را در بخش پرچمداران اندروید آغاز خواهد کرد و معیاری جدیدی در میان تمام پرچمداران اندرویدی که قرار است در سال جاری معرفی شوند، تعیین میکند. چهار پارامتر کلیدی هستند که قرار است به گلکسی اس 25 اولترا، چنین جایگاه خاصی را بدهد.
تغییرات اساسی در طراحی
پرچمداران سامسونگ همیشه در زمینه نمایشگرهای خمیده مطرح بوده و در چند سال گذشته هم مدل اولترا آن، گوشههای تیز را از مدل نوت سابق الهام گرفته است. با این حال، غول تکنولوژی کرهای با گلکسی اس 25 اولترا نوسان شدیدی را ایجاد خواهد کرد.
با یک قاب تخت جدید و گوشههای گرد، گلکسی اس 25 اولترا قرار است طراحی جدیدی داشته باشد. همچنین نمایشگر آن دارای کمترین حاشیه در اطراف خواهد بود و تجربهای جذاب از دید کامل را ارائه میدهد. علاوهبر این، ویژگی زیباییشناسی و ظاهر بصری آن توسط یک ماده تیتانیوم تصفیه شده و مدلهای رنگی جدید تامین میشود. این تغییرات جدید گلکسی اس 25 اولترا را نهتنها بهتر، بلکه سبکتر و باریکتر از گلکسی اس 24 اولترا میکند.
نمایشگر
سامسونگ اولین شرکتی بود که روند نمایشگرهای بزرگ را در پرچمداران اندرویدی آغاز کرد و گلکسی اس 25 اولترا با افزایش اندازه، نمایشگر گستردهای خواهد داشت تا حتی از نظر تماشا کردن هم بتواند جذاب باشد.
علاوهبر این، نمایشگر گلکسی اس 25 اولترا یک پوشش ضد انعکاس با بافت نانو بهبودیافته خواهد داشت که البته این تکنولوژی از مدل گلکسی اس 24 اولترا مورد استفاده قرار میگیرد. غول تکنولوژی کرهای بهخاطر بهکار گیری این فناوری ضدانعکاسی بسیار مورد تحسین قرار گرفت و بعید است که گلکسی اس 25 اولترا فاقد آن باشد.
عملکرد قدرتمند
تمام برندهای تولیدکننده گوشیهای اندرویدی در سال 2025 از تراشه اسنپدراگون 8 الیت برای دستگاههای پرچمدار خود استفاده خواهند کرد. برخلاف رقبای خود، سامسونگ این تراشه را مطابق با پرچمداران خود برای عملکرد قدرتمند و نه تنها حضور نمایشی در بنچمارک، بهینه خواهد کرد. در واقع، اسنپدراگون 8 الیت به کار رفت در گلکسی اس 25 اولترا، متفاوتتر از نسخه بهکار رفته در دیگر پرچمداران اندرویدی خواهد بود و سامسونگ آن را براساس پرچمداران آینده گلکسی، اختصاصی کرده است.
گزارشهای منتشر شده نشان میدهند که این تراشه نسبت به اسنپدراگون 8 نسل 3 پیشرفتهای عمده داشته و گلکسی اس 25 اولترا، این عملکرد با قدرت و سرعت پردازش بیشتر در اختیار کاربران قرار خواهد داد.
باتری بهینه شده
اطلاعات افشا شده نشان میدهند که گلکسی اس 25 اولترا از عمر باتری 5000 میلیآمپر ساعتی برخوردار خواهد شد و یک تراشه جدید همراه با بهینهسازیهای نرمافزاری صورت گرفته، میتوانیم شاهد عملکرد افزایش یافته نسبت به گلکسی اس 24 اولترا باشیم.
رابط کاربری روان
گوگل توانایی اکوسیستم دستگاههای سامسونگ را تایید کرده و نشان میدهد که به نسخه نرمافزار جدید خود اعتماد دارد. با این حال، سامسونگ کاملا به اندروید متکی نبوده و با نوآوریهای نرمافزاری که در اکوسیستم اختصاصی خودش ارائه میدهد، تحتالشعاع گستردهتری را نسبت به سیستمعامل اندروید را تحت تاثیر قرار داده است.
برای مثال One UI 7 را در نظر بگیرید که گلکسی اس 25 اولترا قرار است بهصورت آپدیت خارج از جعبه، به آن مجهز شود، با نوآوری جدید، نرمافزار بسیار روانتری داشته و در اجرای انیمیشنها هم عملکرد بسیار خاصی دارد. همچنین نسبت به نسخههای قبلی رابط کاربریهای سامسونگ، کاربر محورتر است.
همچنین سامسونگ، تنها تولیدکننده گوشیهای اندرویدی است که بهروزرسانیهای نرمافزاری خود را انجام میدهد و تمام انتظارات ارتقاهایی که کاربران از آن میخواهند را انجام میدهد.
مهمتر از آن، سامسونگ همواره برای مدلهای جدید، ویژگیهای و قابلیتهای جدیدی را نیز ارائه میدهد و این همان دلیلی است که اغلب مصرفکنندگان گوشیهای گلکسی، برای عرضه مدلهای جدیدتر منتظر میمانند. گفتنی است که گلکسی اس 25 اولترا هم 7 سال ارتقا نرمافزاری را خواهد داشت که این یک معیار سنگین در صنعت گوشیهای هوشمند است.
سامسونگ در عین این که چنین تغییرات و ارتقاهایی را در رابط کاربری One UI انجام میدهد، در عین حال اندروید را هم بهعنوان هسته اصلی نگه داشته است. البته سامسونگ یک ابزار مخفی و البته بسیار منحصربهفرد به نام Good Lock را در اختیار کاربران قرار میدهد که با استفاده از آن، بهنوعی میتوانند کل پایههای سیستمعامل را براساس شخصیسازیهای مورد علاقه از ابتدا طراحی کنند. فضا و اختیاراتی که این برنامه برای شخصیسازی در اختیار کاربر قرار میدهد، فراتر از تصور بوده و هر قسمتی از نرمافزار دستگاه را میتوان با این ابزار دستخوش تغییر قرار داد.
موارد ذکر شده در این مطلب، تنها چند بهروزرسانی کلیدی هستند که با پرچمدار بعدی سامسونگ ارائه میشوند و موارد دیگر با گلکسی اس 25 اولترا در رویداد آنپکد ارائه خواهند شد که در نهایت آن را به مقصد نهایی خریداران پرچمدار اندرویدی تبدیل میکند.
برچسبها: