هدست اقتصادی ویژنپرو در سال 2026؛ هر آنچه باید بدانید
پس از چالشهای بهوجود آمده در فروش ویژنپرو، اپل قصد دارد مدل بعدی آن را در سال 2026 با تحولات بسیاری عرضه کند و این نسخه با قیمت مناسب و قابلیتهای بسیار فوقالعادهتر، برای همه کاربران جذاب و قابل دسترسی خواهد بود.
همیشه واضح بوده که ویژنپرو، دقیقا اولین گام اپل در دنیای هدستهای AR/VR بوده و نسخه ارزانتر ویژنپرو به دنبال آن خواهد آمد، اما تاکنون گزارشهای متفاوتی در مورد این که چه زمانی احتمالا شاهد عرضه نسخه اقتصادی ویژنپرو باشیم، وجود داشته است.
تا به حال گزارشهای مختلفی منتشر شده که پیشنهاد میکنند هدست غیر پرو اپل ویژن در سالهای ۲۰۲۵، ۲۰۲۶ و ۲۰۲۷ عرضه خواهد شد و جدیدترین گزارشها نشان میدهند که این شرکت در حال افزایش فعالیتهای توسعه این محصول آینده است.
زمانبندی عرضه مدل ویژنپرو با قیمت پایینتر
حتی در ماه اکتبر سال گذشته، بلومبرگ گزارش داده بود که کار بر روی این دستگاه طبق برنامه پیش میرود و قرار است بهزودی در ۲۰۲۵ عرضه شود. البته باید گفت که عبارت خاص «گزارش مارک گورمن» فضای زیادی برای تفسیر باز میگذارد؛ هر سالی از ۲۰۲۵ به بعد از نظر فنی میتواند واجد شرایط عرضه باشد.
پس از مدتی، مینگ چی کوو به این گزارش واکنش نشان داد و گفت که اپل بر روی نسخه بهروز شده ویژنپرو تمرکز کرده و عرضه این مدل اقتصادی با تأخیر به سال ۲۰۲۷ موکول شده است.
با این حال، در گزارش جدید، گورمن با هر دو نظر کوو و پیشبینی قبلی خودش مخالفت کرد و گفت که هیچ نشانهای از نسخه بهروزرسانیشده ویژن پرو در حال توسعه نیست و احتمالاً هدست اقتصادی اپل تا سال ۲۰۲۶ عرضه نخواهد شد.
چه انتظاری از اپل ویژن غیر پرو داشته باشیم؟
اپل باید در عرضه مدل اقتصادی با دقت عمل کند. از یک سو، باید قیمت را به سطحی واقعیتر کاهش دهد تا فراتر از استفاده محدود و خاص کاربران اولیه، بتواند پذیرش بیشتری پیدا کند.
از سوی دیگر، نمیتواند دلایلی که موجب میشوند کاربران، اپل ویژن را به جای محصولات رقیب مانند هدستهای متا کوئست انتخاب کنند، بیشتر از حد حذف کند.
در واقع، اپل ویژن اقتصادی آینده باید علاوهبر این که قیمت مقرون بهصرفهتری دارد، از قابلیتهای جذاب و کاربردی نیز برخوردار باشد تا همچنان بتواند بهعنوان انتخاب با اولویت بالاتر در مقابل رقبایی مانند هدستهای متا کوئست قرار بگیرد. البته در مقابل، رقیبی از سامسونگ و گوگل نیز در حال آماده شدن برای عرضه نهایی است و این محصول جدید در صورت سیاستگذاری بهینهتر حتی میتواند هدستهای اپل را هم به چالش بکشد.
EyeSight قطعا حذف خواهد شد
EyeSight یکی از ویژگیهای اصلی و متمایزکننده ویژن پرو بود، بهطوریکه اپل ادعا میکند این ویژگی مزایای عملی دارد، مانند این که به دیگران نشان میدهد چه زمانی یک کاربر میتواند آنها را ببیند و همچنین مزایای روانشناختی نیز دارد که انزوا و تنهایی که ممکن است هنگام استفاده از کامپیوتر فضایی احساس شود را کاهش میدهد.
در واقع، همان ویژگی است که از طریق دوربینهای داخلی، چشمهای کاربر را روی نمایشگر بیرونی نشان داده و از طریق دوربینهای بیرونی هم فضای اطراف را به کاربر، در داخل هدست نشان میدهد تا کاربر از محیط بیرون هم مطلع باشد. به هر دو دلیل، نمیتوان انتظار داشت که این قابلیت در یک مدل با قیمت پایینتر وجود داشته باشد.
نمایشگر با وضوح پایینتر در اپل ویژن اقتصادی
یکی از مزایای بزرگ ویژن پرو نسبت به رقبای ارزانتر، کیفیت نمایشگرها بوده که بهلطف نوعی فناوری OLED به نام OLEDoS، یا OLED بر روی سیلیکون، به دست آمده است.
پنل OLED معمولی دارای زیرلایهای از شیشه است؛ در حالی که در OLEDoS بهطور مستقیم نمایشگرها بر روی سیلیکون نصب شده که در آن درایورها برای پیکسلها وجود دارند. این امر اجازه میدهد تا پیکسلها بسیار کوچکتر بوده و چگالی پیکسلی حداکثری را به چندین هزار پیکسل در هر اینچ برساند. این تکنولوژی همچنین از نرخهای نوسازی بسیار بالا پشتیبانی میکند تا از تاری حرکت جلوگیری شود.
ویژنپرو نه تنها نمایشگرهای OLEDoS دارد، بلکه از نمایشگرهایی با وضوح بسیار بالا به اندازه ۳۶۶۰×۳۲۰۰ پیکسل برای هر چشم بهرهمند است. این نمایشگرها تصاویری فوقالعاده واقعی تولید میکنند، اما تولید آنها یک فرآیند بسیار حساس و گرانقیمت است. در حال حاضر تنها سونی قادر به تولید پنل OLEDoS با این وضوح بوده و حتی در این صورت هم محدود به تولید حدود یک میلیون واحد در سال است که تنها میتواند برای ۵۰۰ هزار واحد را بهطور کافی تامین کند.
به احتمال زیاد، اپل برای محصول ارزانتر خود از فناوری OLEDoS استفاده خواهد کرد تا تأخیر بسیار پایین را حفظ کند، اما بهطور قطع وضوح را کاهش خواهد داد تا نمایشگرها مقرونبهصرفهتر شوند و همچنین به تولیدکنندگان اجازه دهد تا به بازدهی لازم برای یک محصول محبوب دست یابند.
گزارشها حاکی از این است که اپل به دنبال نمونههای نمایشگر OLEDoS از JDI و سامسونگ با وضوح حدود نیمی از نمونههای فعلی است، به این معنی که وضوح در محدوده ۱۵۰۰ تا ۱۷۰۰ پیکسل در هر اینچ خواهد بود. این احتمالاً در یک میدان دید محدودتر نیز منعکس خواهد شد تا واقعگرایی تصاویر حفظ شود.
بهطور کلی، اپل برای نمایشگر ویژنپرو اقتصادی بهدنبال گزینههایی است که در عین قیمت بسیار پایینتر، بتواند کیفیت را در ثابتترین حد ممکن نگه دارد و همین مورد، یکی از علل تاخیر طولانیمدت عرضه این هدست اقتصادی است که از برندهای مختلف، پنلهای متنوع را برای رسیدن به حد مطلوب تست میکند.
آلومینیوم کمتر، پلاستیک بیشتر
ویژنپرو فعلی حاوی مقدار زیادی آلومینیوم است که در القا حس یک محصول لوکس به کاربر نقش داشته و در عین حال هزینه تولید آن را نیز افزایش میدهد.
علاوهبر این، حتی فلز نسبتاً سبکوزنی مانند آلومینیوم، به مراتب سنگینتر از پلاستیک است و این میتواند یکی از دلایلی باشد که کاربران میگویند تنها برای مدت زمان کوتاهی میتوانند آن را به راحتی روی سر نگه دارند و پس از مدتی خسته میشوند. به همین دلایل، انتظار میرود مدل مقرونبهصرفهتر از ساختار عمدتاً پلاستیکی برخوردار باشد.
بهعبارتی دیگر، استفاده از پلاستیک بیشتر در اپل ویژن اقتصادی آینده، در کنار این که وزن دستگاه را تا حد بسیار پایینی کاهش میدهد، هزینه آن را نیز بهدلیل اختلاف قیمت پلاستیک و آلومینیوم در حد پایینی نگه میدارد. البته در صورت استفاده از پلاستیک نباید انتظار دستگاه چندان لوکس و زیبایی را داشته باشیم، اما میتواند باعث کاهش قابلتوجه قیمت نهایی آن شود و این سیاست بهطور کلی در محصولات میانرده رایج است.
قابلیت اتصال به آیفون اما با احتمال کمتر
در حالی که پیشبینیهای فوق را با اطمینان میتوان قبول کرد، پیشبینی کماطمینانتری وجود دارد که اپل ممکن است قابلیت اتصال دستگاه آینده به آیفون را پیادهسازی کند. این کار بخش زیادی از قدرت پردازشی را به آیفون منتقل کرده و در نتیجه هزینه تولید هدست را کاهش میدهد.
مارک گورمن از بلومبرگ تابستان گذشته گزارش داده که اپل در حال بررسی این روش بوده، اما از آن زمان هیچ خبری در این خصوص منتشر نشده است.
این تغییر بسیار رادیکالی خواهد بود، بهویژه که این دستگاه در حال حاضر نیاز به باتری همیشه متصل دارد و بعید است که یک آیفون قادر به تأمین قدرت لازم یک هدست هوشمند باشد. اتصال دوگانه به نظر میرسد رویکردی بسیار دست و پاگیر است، بنابراین حداقل برای حالا این موضوع را باید در دسته «با احتمال کمتر» قرار داد.
قیمت در بازه 1500 تا 2000 دلار
اگر تنها یک عامل باشد که باعث فروش بسیار ضعیف و ناامیدکننده ویژنپرو برای اپل شد، قیمت 3400 دلاری آن است. حتی تیم کوک، مدیرعامل اپل هم اذعان کرده که این قیمت آن را به محصولی خاص تبدیل کرده است. تیم کوک میگوید:
با قیمت ۳۵۰۰ دلار، این یک محصول اختصاصی برای عرضه انبوه نیست. در حال حاضر، این محصولی برای کاربران اولیه است؛ افرادی که میخواهند تکنولوژی فردا را امروز تجربه کنند، این برای آنها است.
بسیاری پیشنهاد کردهاند که اپل باید قیمت آن را به حدود ۱۵۰۰ دلار برساند تا بتواند آن را به یک محصول نسبتاً محبوب تبدیل کند، در حالی که برخی دیگر معتقدند قیمت ۱۰۰۰ دلاری میتواند با جذب بیشتر خریداران، سود سرشاری را نصیب اپل کند.
بهصورت واقع بینانهتر، قیمت 1000 دلاری برای هدستی که قرار است در کنار قیمت پایین، قابلیتهای خاصی نیز ارائه دهد و از جنس و کیفیت هم برخوردار باشد، عملا فراتر از تصور است، اما با قرار گرفتن آن در رنج قیمتی 1500 تا 2000 دلار و همراه آن برخی بهبودها مانند افزایش دوام باتری دستگاه و قابلیتهای جدیدتر، میتواند به یک محصول محبوب و وسوسهانگیز تبدیل شود.
برچسبها: