مایکروسافت تمامی عناوین انحصاری ایکس باکس را برای PS5 عرضه میکند!
اخیرا شاهد انتشار شایعاتی هستیم که به احتمال انتشار تمامی بازیهای انحصاری ایکس باکس برای پلی استیشن ۵ اشاره میکنند.
به گفته یکی از تحلیلگران باسابقه صنعت بازیهای ویدیویی، مایکروسافت تصمیم داشته تا در سال ۲۰۲۵، بازیهای انحصاری ایکس باکس را به صورت گسترده روی پلتفرمهای دیگر از جمله پلی استیشن ۵ عرضه کند. البته، مایکروسافت پیشتر نیز برخی از بازیهای خود را روی پلتفرمهای رقیب منتشر کرده بود، اما «سرکان توتو» از شرکت Kantan Games معتقد است که مایکروسافت امسال این رویکرد را به شکل جدیتری دنبال خواهد کرد.
«توتو» به وبسایت GI.biz میگوید که مایکروسافت به دلیل تامین هزینه خرید اکتیویژن-بلیزرد و همچنین برتری چشمگیر پلی استیشن در بازار، مجبور به انجام این کار شده است. وی افزود:
«مایکروسافت احتمالا در سال ۲۰۲۵ تمرکز بسیاری روی عرضه بازیهای انحصاری خود برای سایر پلتفرمها خواهد داشت. خرید ۶۹ میلیارد دلاری اکتیویژن-بلیزرد، افزایش هزینهها، قدرت عناوین لایو-سرویس، پیشتازی بزرگ سونی و سایر عوامل، مایکروسافت را مجبور خواهند کرد تا همه بازیهای بزرگ خود را زودتر روی پلی استیشن ۵ عرضه کند؛ این عناوین شامل بلاکباسترهایی مانند Gears of War: E-Day یا Perfect Dark نیز میشوند.»
اوایل سال ۲۰۲۴، مایکروسافت با اعلام عرضه برخی از بازیهای انحصاری خود روی پلتفرمهای دیگر، از جمله Sea of Thieves، Grounded، Hi-Fi Rush و Pentiment بسیاری را شگفتزده کرد. البته پیش از این هم مایکروسافت به لطف بازی محبوب Minecraft، یکی از بزرگترین ناشران روی پلی استیشن و نینتندو سوییچ بود. اکنون Call of Duty نیز به عنوان یک فرنچایز تحت مالکیت مایکروسافت، همچنان روی پلتفرمهای پلی استیشن منتشر میشود.
یکی از بازیهای بزرگ ایکسباکس که قرار است به پلی استیشن بیاید، Indiana Jones and the Great Circle بوده که در بهار ۲۰۲۵ برای پلی استیشن ۵ عرضه خواهد شد. علاوه بر این، شایعاتی درباره بازسازی نسخه اول Halo: Combat Evolved برای پلی استیشن ۵ نیز به گوش میرسند.
در ماه مه شاهد انتشار گزارشاتی بودیم که به ادعای آنها، «ساتیا نادلا»، مدیرعامل مایکروسافت و «ایمی هود»، مدیر مالی این شرکت، به دنبال افزایش سود در تمام بخشها از جمله ایکسباکس هستند. در آن زمان، گزارش شد که مایکروسافت ممکن است برای افزایش درآمد، تعداد بیشتری از بازیهای انحصاری خود را روی پلی استیشن عرضه کند. گفته میشود که پروژهای داخلی به نام «Latitude» در مایکروسافت وجود داشته که هدف آن، تدوین برنامههایی برای آوردن بازیهای انحصاری ایکسباکس به سیستمهای رقیب است.