سامسونگ در طراحی گوشی هوشمند با چه مشکلاتی مواجه است؟
گوشیهای هوشمند در سال ۲۰۱۵ بر باریک بودن متمرکز بودند و برندهای چینی در این عرصه قدرتمند ظاهر شدند. شایعات درباره گوشیهای Galaxy S25 و iPhone 17 به گوش میرسد، اما سامسونگ به نظر نمیرسد که تغییر زیادی داشته باشد. در حالی که اپل موفق به ارتقاء طراحی خود شده است، سامسونگ همچنان به طراحیهای قدیمی خود ادامه میدهد.
در سال ۲۰۱۵، یکی از دغدغههای اصلی صنعت گوشیهای هوشمند، ساخت باریکترین مدلها بود. برندهای چینی به سرعت وارد این عرصه شدند و توانستند گوشیهایی با ضخامت بسیار کم تولید کنند که به سادگی میتوانستند رقبای بزرگ این حوزه را کنار بزنند.
برای مثال، گوشی پرچمدار برند Vivo تنها ۴.۷۵ میلیمتر ضخامت داشت که این دستاورد توجه بسیاری را به خود جلب کرد. حتی سامسونگ نیز در این رقابت پا به میدان گذاشت و گوشیای را به بازار عرضه کرد که در زمینه ضخامت از اپل پیشی گرفت. اکنون با گذشت یک دهه، به نظر میرسد که ترند طراحی گوشیها دوباره به سمت مدلهای باریک رو به بازگشت است، که این موضوع میتواند نویدبخش یک تحول جدید در این صنعت باشد.
این روزها شایعات زیادی درباره گوشیهای آینده Galaxy S25 Slim و iPhone 17 Slim به گوش میرسد. امیدواریم که سخنانی درباره طراحیهای جدید و عظیم گوشیهای آیفون نیز حقیقت داشته باشد، زیرا این تغییرات مدتی است که مورد انتظار کاربران قرار گرفته و وقتش رسیده تا اپل قدمی جدی در این راستا بردارد و از دیگر رقبا پیشی بگیرد.
با این حال، کاربران در مورد سامسونگ چندان امیدوار نیستند. به نظر میرسد که ما در حال تجربه یک نسل جدید از گوشیها هستیم، اما طراحی برخی از آنها به طرز عجیبی مشابه نسلهای گذشته باقی مانده است و این موضوع میتواند نشاندهنده کمبود خلاقیت و نوآوری در این برند باشد. چند شایعه معتبر به ما نمایی اولیه از گوشیهای آینده گلکسی S25 نشان دادهاند و باید بگویم که طرحها به نحوی به مدلهای گلکسی S24 بسیار نزدیک هستند که این موضوع ممکن است بسیاری از طرفداران سامسونگ را ناامید کند.
مدل S25 Ultra کمی جدیدتر به نظر میرسد، اما تغییرات ایجاد شده به گونهای نیستند که بتوان آنها را انقلابی نامید. طراحان سامسونگ گوشهها را به کمی گرد کردهاند و این تغییر کوچک را به عنوان یک موفقیت بزرگ قلمداد میکنند، در حالی که تغییرات واقعاً شگفتانگیز و نوآورانه به نظر نمیرسند. مدلهای معمولی و Plus تنها با تغییراتی در رنگ و استفاده از شیشهای متفاوت همراه خواهند بود که این موضوع نیز به نوعی به عدم خلاقیت در طراحی این گوشیها اشاره دارد.
اگر به طراحیهای جلوهگر Galaxy S و گوشیهای میانرده Galaxy A نگاهی بیندازید، تفاوت بارز و روشنی را خواهید دید. در واقع، گوشی Galaxy A05s که قیمتش بیش از هفت برابر کمتر از ارزانترین گوشی Galaxy S24 است، ظاهری بسیار مشابه دارد. بهدلیل این شباهتها و عدم تمایز قابل توجه میان این دو سری، به نظر میرسد که سامسونگ در زمینه خلاقیت و نوآوری به شدت با چالش مواجه شده است و نیازمند یک تحول جدی در طراحی و تکنولوژی است.
در واقع، هیچ گوشی از سری Galaxy S در تصاویری که مشاهده میکنید وجود ندارد. در آن تصویر، فقط گوشیهای Galaxy A14 5G، Galaxy A55 5G و Galaxy A54 5G به نمایش درآمدهاند.
جالب است که دو مورد اخیر حتی از ساختار شیشه و فلز برخوردار هستند و احساس و حس بهتری را مشابه گلکسی S24 ارائه میدهند. این موضوع قابل تأمل است که حتی میتوان گفت سامسونگ به نحوی اپل را نیز تحت تأثیر خود قرار داده است؛ همان اپل که همچنان مدل آیفون SE را با طراحی مربوط به سال ۲۰۱۷ به فروش میرساند و این نکته نشانهای از عدم تغییرات جدی در این برند است.
اگر نگاهی به طراحیهای گوشیهای آیفون بیندازید، متوجه خواهید شد که در این چهار سال، سه مدل مختلف از آیفونها به بازار آمده است. اپل در این مدت حداقل به ارتقاء دوربینها و تغییر طراحی ناتچ به زیبایی Dynamic Island پرداخته است که این تغییرات نشاندهنده تمایل این برند برای پیشرفت و نوآوری است. در کل، مقایسه میان دو برند بزرگ میتواند نشاندهندهی جهتگیریهای مختلف هر کدام از آنها در صنعت گوشیهای هوشمند باشد و آیندهی این رقابت را به شکل جذابی رقم بزند.
سامسونگ در واقع هیچ اقدام مثبتی در زمینه طراحی و نوآوری انجام نداده است. این غول الکترونیک کرهای با اتخاذ طراحی مشابه برای تمام مدلهای خود، از پرچمداران و گوشیهای میانرده تا مدلهای اقتصادی، مشکل را بدتر کرده است. در واقع، این شرکت تصمیم به طرحریزی مجدد گرفته و در سمت مخالف حرکت کرده است، به گونهای که تشابه طراحی بین محصولات مختلف به طرز مضحکی مشهود است.
به عنوان مثال، دو مدل گوشی اقتصادی سری Galaxy که هر کدام قیمت نسبتاً کمی دارند، به رغم قیمت بالای گلکسی S، اصالت و تمایز بیشتری را نسبت به انواع دیگر از خود نشان میدهند. زمانی که سامسونگ گلکسی S22 را رونمایی کرد، با ادعاهایی جسورانه مانند جوهره اصالت و طراحی جسورانه رو به رو شد. سپس مدلهای سری A معرفی شدند که با شعار "A نشانه زیبایی است" همراه بودند، اما جالب است اینجا که تمام این مدلها، حتی در تبلیغات رسمی سامسونگ، به طرز شگفتانگیزی به هم شباهت دارند.
وضعیت به حدی ناامیدکننده است که فکر کردن به محصولات گذشته سامسونگ، به ویژه تلفنهای زیبا و منحصر به فردی که با ترکیبهای رنگی جذاب تولید میکرد، واقعا دلسردکننده است.
سوال اینجاست که آیا این وضعیت ناشی از خستگی یا رضایت خاطر از وضع موجود است؟ چرا که واقعاً کار سامسونگ آسان است. با این همه منابع و استعدادهای موجود، نیازی به الهام گرفتن نیست. کافی است نگاهی به برندهای چینی مانند OnePlus، Oppo، Vivo و Xiaomi بیاندازد.
این برندها نه تنها محصولات بسیار رقابتیای ارائه میدهند، بلکه در بسیاری از موارد میتوانند در زمینه نوآوری و جنبههای عملی از گلکسی S Ultra و Z Fold نیز پیشی بگیرند، در حالی که قیمت آنها به مراتب پایینتر است. به عنوان مثال، مدل OnePlus 11 با رنگ زیبای مرمرین خود، Oppo Find X8 و Xiaomi 15 و همچنین گوگل پیکسل 9 پرو با رنگ صورتی جذاب، همگی نمونههایی از تنوع و زیبایی در طراحی هستند که نشان میدهند سامسونگ چگونه از رقبای خود عقب مانده است.
متأسفانه، سامسونگ به قدری در طراحی دچار چالش شده که حتی نمیتواند محصولات پرچمدار خود را به وضوح از مدلهای پلاستیکی اقتصادی متمایز کند. با نگاهی به سال 2025، این وضعیت واقعاً ناامیدکننده به نظر میرسد و اگر شایعات به حقیقت تبدیل شوند، به نظر میرسد که سال آینده نیز مبنای یک تحول طراحی نخواهد بود.
شاید برای سال 2026 بتوانیم امیدی داشته باشیم. تنها کافی است نگاهی به گذشتهته سامسونگ بیاندازیم! در غیر این صورت، به زودی سامسونگ با چالشهای جدیتری در بازار روبهرو خواهد شد و باید برای جلب نظر خریداران، تدابیر جدیتری بیندیشد.
برچسبها: