GSM-logo
خانهاخبار
چرا سال 2025 برای گوگل و سامسونگ متفاوت خواهد بود؟

چرا سال 2025 برای گوگل و سامسونگ متفاوت خواهد بود؟

سال ۲۰۲۵ می‌تواند نقطه عطفی مهمی برای دو غول تکنولوژی، گوگل و سامسونگ باشد. اما چه چیزی باعث این تغییرات خواهد شد؟ در این مطلب، نگاهی به دلایل احتمالی این تحولات می‌اندازیم.

۵ دی ۱۴۰۳

تبلیغات

home_header

سال 2024، برای سامسونگ و گوگل سال بسیار متفاوتی خواهد بود. گوگل توانست به اوج رسیده و یکی از بزرگ‌ترین مجموعه دستگاه‌های خود را در پاییز عرضه کند و همچنین سالی موفق با گسترش جمنای داشته باشد. 

از سوی دیگر، سامسونگ هم با عرضه موفقیت‌آمیز سری گلکسی اس 24 و گوشی‌های میان‌رده و جذاب سری A و همچنین قرار گرفتن در مسیر توسعه گلکسی AI، جاده‌ای پرفراز و نشیب داشت، با این حال در مواردی مانند گوشی‌های تاشو سری 6 با چالش‌هایی نیز برخورد کرده بود. برای چنین شرکت‌هایی بی‌سابقه نیست که سال خوب یا بدی داشته باشند. 

فضای دنیای تکنولوژی این‌گونه کار می‌کند و با هر نوآوری به‌وجود آمده در شرکتی، حتی جایگاه دیگر شرکت‌ها هم تحت تاثیر قرار می‌گیرد. در واقع، دنیای شرکت‌های تکنولوژی همیشه در حال نوسان است و این بیشتر به قدرت شرکت بستگی دارد که حتی در شرایط نوسانی هم جایگاه خود را تثبیت کند. به‌طور کلی، شرکت‌ها امسال عملکرد خوبی داشتند و حتی پیش‌بینی می‌شود سال آینده، برای سامسونگ و گوگل بسیار متفاوت خواهد بود. 

گوگل همچنان باید به نوآوری ادامه بدهد

همان‌طور که قبلا اشاره کردیم، گوگل سال خوبی را پشت‌سر گذاشت. این شرکت با راه‌اندازی جمنای در کشورهای بیشتر به رقیب قدرتمندتری برای چت جی‌پی‌تی تبدیل شد و تا پایان سال هم جمنای 2 پیشرفته را برای برخی از کاربران راه‌اندازی کرد. 

در ادامه، اندروید 15 پایدار را با موفقیت عرضه کرد و حتی پیش‌نمایش نسخه توسعه‌دهندگان اندروید 16 را هم خیلی زودتر از حد معمول راه‌اندازی کرد. در پاییز، گوگل سری پیکسل 9 را همراه با سایر محصولات عرضه کرد و این بزرگ‌ترین عرضه محصولاتی بود که تا به حال گوگل عرضه کرده است. 

با این حال، نیل شاه، معاون تحقیقات Counterpoint Research، می‌گوید تشخیص این‌که آیا راه‌اندازی هوش مصنوعی جمنای در سری گوشی‌های پیکسل 9 به فروش کمک کرده است یا خیر، به این راحتی نیست. او خاطر نشان کرد که اثر هوش مصنوعی جمنای هنوز به‌طور کامل برای افزایش فروش گوشی‌های پیکسل دیده نشده است. با این حال، قطعا یکی از نکات کلیدی در سال‌های آینده برای سری پیکسل است که تجربه‌های هوش مصنوعی نسل اول را روی سخت‌افزار گوشی‌های پیکسل ارائه کند.

Tensor G4

در مورد این موضوع، اکثر کارشناسان هم موافق هستند که هنوز به نقطه‌ای نرسیده‌ایم که افراد، گوشی را به‌دلیل قابلیت‌های هوش مصنوعی آن بخرند. فعلا ویژگی‌های کافی یا موقعیت‌های مورد استفاده به اندازه کافی وجود ندارد که افراد در آن به‌صورت روزانه از هوش مصنوعی استفاده کنند و حتی بیشتر کاربران هم اطلاعات کافی در مورد هوش مصنوعی ندارند. 

همان‌طور که اکثر کارشناسان هم موافق هستند، یکی از قابلیت‌های جذاب که می‌تواند به‌عنوان بهترین ویژگی معرفی شده توسط گوگل در سال 2024 باشد، قابلیتCircle to Search بود. این نوآورانه‌ترین قابلیتی است که به‌صورت کاربردی تا حد زیادی در میان کاربران گوشی‌های پیکسل جا افتاده است. با این حال، بیشتر قابلیت‌های جمنای فعلا به‌مرحله آن‌چنان کاربردی وارد نشده که در کاربری‌های روزانه هم مورد استفاده قرار بگیرند. 

جیتش اوبرانی، مدیر تحقیقات ردیاب‌های دستگاه موبایل IDC در سراسر جهان نیز با این موضوع موافق است و اضافه می‌کند که گوگل برای ویژگی‌های عمومی‌تر باید بر نوآوری‌های بیشتر جمنای تمرکز کند. در واقع علت این تمرکز بیش از حد روی نوآوری‌های جمنای بدین دلیل است تا قابلیت‌های کاربردی‌تر آن بیشتر شده و با استفاده از آن به‌صورت عمومی حتی در میان کاربران عادی، جمنای به هدف خود نزدیک‌تر شود. 

pixel phones

تکرار مداوم گوگل و استفاده از بازخورد کاربران به همراه بهبود در توزیع و قیمت‌گذاری و افزایش هزینه‌های بازاریابی به این شرکت کمک کرده تا در چند سال گذشته، سهم قابل‌توجهی در فروش گوشی‌های هوشمند داشته باشد. داشتن ویژگی‌های متمایز کننده مانند عکاسی عالی، پاک‌کن جادویی و سایر ویژگی‌های هوش مصنوعی نیز در رسیدن گوگل به این جایگاه نقش موثری داشتند. 

اوبرانی اضافه می‌کند که در سال 2025، او همچنین مایل است که گوگل، جمنای را در تمام پلتفرم‌ها و دستگاه‌ها، نه فقط گوشی‌های هوشمند گسترش دهد. این چیزی است که امیدواریم گوگل در سال آینده آن را در اولویت قرار دهد. 

امسال، همچنین گوگل یکی از بزرگ‌ترین مجموعه‌های محصولاتی را که تا به حال از آن دیده شده است را راه‌اندازی کرد. مهم‌تر از آن، سری پیکسل 9 را به‌صورت ادغام شده با جمنای عرضه کرد و سری پیکسل 9 به‌صورت سراسر سیستمی، با جمنای در ارتباط هستند. به همین دلیل، گفته می‌شود که سری پیکسل 9 یکی از بهترین گوشی‌های معرفی شده توسط گوگل است. به‌گفته آنشل ساگ، تحلیل‌گر اصلی Moor Insights & Strategy، با سری پیکسل همیشه می‌توان پیشرفت‌های گوگل را به‌صورت خلاصه مرور کرد. 

گوگل باید عمر باتری گوشی‌های پیکسل را با حرکت به سمت نودهای پیشرفته‌تر پردازنده و استفاده از بهترین تراشه‌ها بهبود بخشد. همین امر در مورد اتصال وای‌فای و 5G نیز صدق می‌کند. البته باید اشاره کرد که گلکسی اس 24 اولترا در این 2 مورد ذکر شده به‌مراتب عملکرد بهتری از پیکسل 9 دارد.

google

در مورد برطرف کردن این مشکلات از طرف گوگل، شایعاتی وجود دارند که حاکی از آن است که سری پیکسل 10 دارای تراشه تنسور G5 خواهد بود و این تراشه می‌تواند مشکل بهره‌وری و عمر باتری گوشی‌های پیکسل را برطرف کند. ظاهرا گوگل نیز طراحی تراشه خود را به پایان رسانده و آن را برای تولید به TSMC فرستاده است. در واقع، هدف از فرستادن برنامه طراحی تراشه‌های تنسور به TSMC این است تا گوگل به دوران طراحی‌های تولیدشده توسط سامسونگ پایان دهد.

TSMC هم تمایل دارد تراشه‌های بهتری نسبت به سامسونگ تولید کند. سامسونگ، برای مدتی توانست حضور فوق‌العاده‌ای در بخش تولید تراشه داشته باشد و از شرکت‌هایی مانند گوگل و کوالکام سفارش دریافت کند. با این حال، مشکلاتی مانند گرمای بیش از حد در تراشه‌های اسنپ‌دراگون 8 نسل 1 که توسط سامسونگ تولید شده بودند، باعث شد تا بخش تراشه‌سازی سامسونگ در وضعیتی قرار بگیرد که امروزه حتی بخشی از تولید تراشه‌های اگزینوس را به TSMC می‌سپارد. 

بنابراین، با توجه به شایعات مطرح شده سری پیکسل 10 با اصلاحاتی که خواهد داشت، می‌تواند به‌طور کلی به دستگاه باکیفیت‌تری تبدیل شوند. 

کارشناسان امیدوارند که سال 2025 برای گوگل سال آرام و بدون تنشی باشد که در آن علاوه‌بر عرضه نوآوری‌های مختلف، به کاربران نیز کمک کند تا بفهمند چگونه باید از هوش مصنوعی جمنای به‌صورت ایمن و کارآمد در کاربری‌های روزانه استفاده کنند. 

سال 2025 برای سامسونگ اوج موفقیت خواهد بود

همه می‌دانند که جایگاه بهترین گوشی‌های اندرویدی سال‌ها است در اختیار سامسونگ قرار دارد و همواره در فضای دستگاه‌های اندرویدی پیشرو بوده است. با این حال، در سال جاری، این شرکت علیرغم شروع سالی قدرتمند با عرضه سری گلکسی اس 24، با چندین چالش مواجه شد.

با این حال، اگرچه سری گلکسی اس 24 یک مجموعه عالی بود، اما واقعا به بهبود مسیر نزولی فروش سامسونگ کمکی نکرد. در آوریل 2024، سامسونگ یک هفته کاری شش روزه را برای مدیران خود راه‌اندازی کرد تا احساس وضعیت بحران را در میان تیم رهبری شرکت ایجاد کند. جایی که سامسونگ واقعا با مشکل مواجه شد، پس از عرضه گلکسی زد فلیپ 6 و زد فولد 6 بود که در بسیاری از محافل فناوری بیشتر به‌روزرسانی تکراری آن در طراحی چیزی بود که اشاره می‌شد. 

در واقع، سری گوشی‌های تاشو امسال سامسونگ مانند مدل‌های سال گذشته برای کاربران هیجان‌انگیز نبوده و تقریبا هیچ چیز نوآورانه‌ای نداشتند. این عوامل در کنار هم باعث نارضایتی خریداران و طرفداران سامسونگ شده و فروش کلی آن را کاهش دادند. 

Galaxy Phones

سامسونگ به این نکته توجه کرد تا جایی که برای اولین بار، جئون یانگ هیون، مدیر بخش DS Samsung Electronics، یک عذرخواهی نادر برای شکست این شرکت در نوآوری صادر کرد. وی اذعان کرد که خارجی‌ها وضعیت فعلی شرکت را به‌عنوان یک بحران می‌بینند و قول داد تغییرات و بهبودهایی را ایجاد کند که به نفع سرمایه‌گذاران، مشتریان و کارمندان باشد.

کار به جایی رسید که شرکت‌های دیگر حتی عرضه زد فولد 6 و ضخامت آن را مسخره می‌کردند، مانند آنر که یک «کوچک‌ترین عذرخواهی جهان» رو لولا نسخه ویژه مجیک وی 3 حک کرده بود. IDC همچنین تایید کرد که سامسونگ در سه ماهه دوم سال 2024 نسبت به سه ماهه مشابه در سال 2023، سهم قابل‌توجهی از بازار گوشی‌های هوشمند را از دست داده است.

Honor magic v3

این شرکت تحقیقاتی همچنین اعلام کرد در حالی که سامسونگ بیش از 53 میلیون دستگاه گوشی هوشمند را در سه ماهه دوم فروخته است، سهم بازار آن به 18.4 درصد کاهش یافته که در سال گذشته، برای همین مدت مشابه به 20 درصد رسیده بود. این در زمانی اتفاق افتاد که سایر برندهای چینی مانند شیائومی و ویوو با نوآوری‌های به‌وجود آمده توانستند فروش فوق‌العاده‌ای را برای گوشی‌های خود ثبت کرده و سهم خود از بازار را گسترش دهند. 

اوبرانی می‌گوید، سامسونگ مدت زیادی است که روی موفقیت‌های خود تکیه کرده که زمان آن دیگر رسیده تا مسیر جدیدی را شروع کند. اکثر برندهای چینی گوشی‌های هوشمند در سال‌های اخیر در مواردی مانند گوشی‌های تاشو، عمر باتری، عملکرد بازی، دوربین‌ها و غیره آن‌ها را با نوآوری‌های جدیدی مهندسی کرده‌اند.

Galaxy Phones

برای طولانی‌ترین زمان، سامسونگ روی رقابت با اپل تمرکز کرده است، زماین که در سطح جهانی با برندی بسیار بیشتری رقابت می‌کند. برای موفقیت، سامسونگ باید بداند که چیزی فراتر از اپل وجود دارد و به سرمایه‌گذاری در بازاریابی ادامه داده و موقعیت‌های رشد بیشتری را پیدا کند. سامسونگ تا دوران قبل از همه‌گیری کرونا، بیشتر روی بازاریابی‌های حرفه‌ای خود تکیه داشت، اما بعد از آن حالا بیشتر هدف خود را رقابت با اپل قرار داده و این باعث چنین چالش‌هایی شده است. 

البته عرضه سری اس و A به سامسونگ کمک کرد تا سرپا بماند، اما اگر می‌خواهد که دوباره به جایگاه سابق برگردد، باید روی نوآوری‌هایی مانند گوشی‌های تاشو تمرکز بیشتری داشته باشد. گوشی‌های تاشو سامسونگ از عملکرد چندان رضایت‌بخشی برخوردار نبودند و مجبور است تا برای ثبیت جایگاه خود، موقعیت رهبری خود را در گوشی‌های تاشو جهان حفظ کند. چراکه رقبایی مانند گوگل، وان‌پلاس و دیگر شرکت‌ها در حال ارائه فرم فاکتورهای بهتری هستند که از نظر طراحی و عملکرد دوربین، ارزش بسیار بالایی دارند. 

کارشناسان معتقد هستند که سامسونگ باید از نگاه کردن به آن‌چه اپل برای نوآوری می‌کند، دست بردارد، چراکه مشتریانش به اپل و عملکرد آن اهمیت نمی‌دهند و این محصولات خود سامسونگ است که با نوآوری می‌تواند مشتریانش را ثابت نگه دارد. سامسونگ، ابزارهای فوق‌العاده‌ای مانند گلکسی AI در دست دارد که با استفاد از آن می‌تواند قابلیت‌های بسیار هیجان‌انگیز و سرگرم‌کننده‌ای را برای کاربران طراحی کند. 

با این حال، گزارشاتی که از تیم رهبری سامسونگ به گوش می‌رسد، حاکی از آن است که تیم برای سال 2025 برنامه‌های متفاوتی دارند و مطمئنا با تغییرات شگفت‌انگیز مواجه خواهیم شد.

برچسب‌ها: