آیا وقتش رسیده برای گوشیهای گیمینگ استاندارد جدید تعریف شود؟
گوشیهای Asus ROG با وجود قدرت بالا و امکانات مناسب بازی، از کمبود بازیهای باکیفیت رنج میبرند. در مقابل، اپل با همکاری با توسعهدهندگان بزرگ در حال گسترش دنیای بازیهای موبایل خود است، در حالی که اندروید همچنان نیازمند حمایت بیشتر از سوی گوگل است.
گوشیهای Asus ROG به دلیل قدرت بینظیر، طراحیهای منحصر به فرد و مهندسی پیشرفتهای که دارند، به خوبی شناخته شدهاند. یکی از ویژگیهای بارز این دستگاهها این است که در هر شرایطی عملکردی فوقالعاده دارند و همواره پردازنده خود را به حداکثر ظرفیت ممکن میرسانند، که این موضوع برای گیمرها بسیار حائز اهمیت است.
به عنوان مثال، جدیدترین مدل یعنی ROG Phone 9 Pro واقعاً یک گوشی سریع و قدرتمند است. این دستگاه با پردازنده اسنپدراگون 8 الیت مجهز شده است که در ارزیابیهای بنچمارکهای معتبر بالاترین امتیازات را به خود اختصاص میدهد. علاوه بر این، گوشی ROG Phone 9 Pro دارای تکنولوژیهای خنککنندگی پیشرفتهای است که از داغ شدن بیش از حد جلوگیری میکند و حتی یک فن خارجی برای افزایش کارایی بازی و جلوگیری از داغ شدن به گوشی متصل میشود. دیگر ویژگیهای این گوشی شامل پشتیبانی از ردیابی پرتو (ray tracing) سختافزاری، تریگرهای بازی، بلندگوهای قدرتمند و صفحهنمایش بزرگ و باکیفیت برای تجربهای عالی در بازیها است.
با این حال، یک نکته جالب و در عین حال ناامیدکننده وجود دارد؛ بازیهای متناسب با قدرت و ویژگیهای این گوشیها منتشر نشده است. بله، ما میدانیم که میتوان بازیهایی مثل Genshin Impact، Marvel Snap، Arena Breakout و Call of Duty: Mobile را روی این گوشیها اجرا کرد. اما واقعیت این است که این بازیها در اصل برای موبایلهای میانرده و پایینرده طراحی و بهینهسازی شدهاند. به همین دلیل، توسعهدهندگان معمولاً به دنبال بهینهسازیهایی برای دستگاههای میانرده هستند و این باعث میشود که کیفیت گرافیکی و عملکرد ردیابی پرتو در اولویتهای پایینتری قرار گیرد. همچنین، عدم وجود گیمپلی سریع و دینامیک که از تریگرهای اضافه این گوشیها استفاده کند، یکی از معضلات اصلی است که به ندرت دیده میشود.
در اینجا باید اشاره کرد که این موضوع را نمیتوان توسعهدهندگان یا تولیدکنندگان گوشیها را مقصر دانست؛ بلکه به نظر میرسد که مقصر اصلی در سیستمعامل اندروید و سیاستهای آن نهفته است.
در سالهای اخیر، اپل بهطور جذابی به دنیای بازیها ورود پیدا کرده است. هیچکس به دستگاههای اپل به عنوان دستگاههای مخصوص بازی نگاه نمیکند. به نظر میرسد که این شرکت در تلاش است تا این تصور را تغییر دهد، به ویژه پس از آنکه تراشههای سری M این شرکت قدرت بیشتری پیدا کردهاند. نخستین اقدام اپل برای ورود به این حوزه راهاندازی Apple Arcade بود. البته این سرویس به خودی خود چیز خاصی نبود، چراکه تنها مجموعهای از بازیهای موبایلی را ارائه میداد. با وجود اینکه این بازیها از منظر بصری زیبا و روان بودند، اما به طور کلی بیشتر برای بازیکنان عادی طراحی شده بودند و نیازهای گیمرهای حرفه ای را پاسخ نمیدادند.
اما اکنون اپل در تلاش است تا با عقد قراردادهایی با نامهای بزرگ صنعت بازی، موقعیت خود را محکم کند. شرکتهایی مانند یوبیسافت در حال حاضر بازیهای محبوبی چون Assassin’s Creed را به دستگاههای آیفون و آیپد آوردهاند. همچنین، کپکام عناوین Resident Evil خود را برای پلتفرمهای موبایل اپل عرضه کرده است. جالبتر اینکه، حتی کوجیما پروداکشنز نیز بازی Death Stranding را برای آیفون و آیپد منتشر کرده است. این تغییرات نشاندهنده عزم اپل برای تصاحب بازار بازیهای موبایلی است.
حتی با وجود این پیشرفتها، اپل هنوز سختافزار تخصصی ندارد که تجربه بازی را بهطور قابل توجهی بهبود بخشد. از سوی دیگر، گوشیهایی که ویژگیهای فوقالعادهای برای بازی دارند، در حال حاضر فاقد فهرست مناسب و فراوانی از بازیها برای توجیه این امکانات هستند.
در دنیای اندروید، شرکای تجاری و تولیدکنندگان در حال تلاش برای جبران این کمبودها هستند. علاوه بر بازیها، باید اشاره کرد که نرمافزارهای خلاقانه و حرفهای زیادی نیز وجود دارند که سالهاست تنها برای iOS عرضه شدهاند. به عنوان مثال، ویرایشگران ویدیو مدتهاست که از LumaFusion برای آیپد استفاده میکنند. زیرا این برنامه تجربهای مشابه به ویرایشگرهای ویدیویی چندخطی را به صورت لمسی و با طراحی کاربرپسند ارائه میدهد.
این کمبودها باعث شدهاند که برندهای بزرگ مانند سامسونگ برای جبران این وضعیت اقداماتی انجام دهند. این شرکت با همکاری با LumaFusion در تلاش است تا این برنامه را به پلتفرم اندروید نیز ارائه کند. سامسونگ به دنبال آن است که سری تبلتهای Galaxy Tab S خود را به عنوان تبلتهای حرفه ای برای تولیدکنندگان محتوا و خلاقانه معرفی کند. به همین دلیل نیاز دارد تا برنامههای حرفهای بیشتری را در اختیار کاربران خود قرار دهد. هرچند هنوز مسیر نسبتاً طولانی در پیش دارد، اما حداقل گامهایی در این راستا برداشته شده است و میتوان به آینده روشنتری چشمداشت.
در مجموع، میتوان گفت که صنعت بازی و نرمافزار در پلتفرمهای مختلف، به ویژه در میان دستگاههایی با سیستمعاملهای متفاوت همچنان در حال تحول و پیشرفت هستند و رقابت در این حوزه قطعاً سبب بهبود کیفیت و تجربه کاربری خواهد شد. سامسونگ همچنین تعدادی از عناصر رابط کاربری را برای گوشیهای تاشو توسعه داده است، مانند امکان ذخیرهسازی جفت برنامههای نمای split-screen به عنوان ایکونهای میانبر یا داشتن یک نوار دائمی در پایین صفحه برای چندوظیفگی.
چه کسی مسئول این موضوع است؟
یکی ممکن است استدلال کند که اگر یک تولیدکننده در حال ساخت گوشیهای بازی است، شاید وظیفهاش این باشد که با توسعهدهندگان معتبر بازی همکاری کند. با این حال، از آنجا که این بازیها باید در فروشگاه گوگل (Play Store) در دسترس باشند و از بهروزرسانیهای آینده اندروید پشتیبانی کنند (یا به سرعت مشکلات آنها پس از هر بهروزرسانی برطرف شود)، به نظر میرسد که این مسئولیت بر عهدهی گوگل باشد.
البته، ممکن است برخی بگویند که «چه لزومیتی دارد که مردم بازیهای موبایلی انجام میدهند؟» اما واقعیت این است که تعداد زیادی از افراد به این حوزه علاقهمند هستند. این تنها مختص به گیمرهای «Coin Master» و «Candy Crush» نیست. نسل جدیدی در حال رشد است که با گوشی هوشمند بزرگ میشود و به طور طبیعی در جستجوی بازیها برای این دستگاه هوشمند خواهد بود. آنها به وضوح با مهارتهای بهتری در بازیهای لمسی بزرگ خواهند شد. در واقع، اکنون این افراد در حال فعالیت هستند و مسابقات eSports نیز روی گوشیهای هوشمند و تبلتها برگزار میشود.
این واقعیت را اپل نیز درک کرده است. در بازاری که هر لحظه نیاز به نوآوری و رشد دارد، اپل تصمیم به پیشروی به سمت بازیهای موبایلی گرفته است، حوزهای که چند دهه پیش آن را از دست داده بود اما اکنون آماده است تا دوباره به آن بازگردد.
گوگل ممکن است از یک فرصت طلایی غافل شده باشد. کنسولهای دستی به آرامی در حال محبوب شدن هستند. برخی از آنها تلاش میکنند روی ویندوز اجرا شوند، در حالی که برخی دیگر روی نرمافزارهای سفارشی کار میکنند. به نظر میرسد منطقی باشد که برخی از آنها با اندروید مچ شوند. با این حال، اندروید باید بازیهای مناسبی برای ارائه داشته باشد!
این موضوع همچنین در خصوص گوشیهای بازی نیز صدق میکند. این گوشیها سختافزارهای عالی دارند و دارای دکمههای خارجی هستند که تجربهی بازی را راحتتر میکند. اگر این قابلیتها همراه با بازیهای مناسب ارائه شوند، خرید این گوشیها برای علاقهمندان به بازی منطقی به نظر میرسد. در نهایت، بدون وجود بازیهای جذاب و مناسب، این سختافزارها نمیتوانند جذابیت لازم را برای کاربران داشته باشند!