خانهاخبار
جزئیات فنی تنسور G5 فاش شد؛ تغییرات کوچک و بزرگ در راه پیکسل ۱۰

جزئیات فنی تنسور G5 فاش شد؛ تغییرات کوچک و بزرگ در راه پیکسل ۱۰

تراشه جدید گوگل برپایه فرآیند ۳ نانومتری ساخته خواهد شد و به پردازنده گرافیکی جدیدی مجهز می‌شود.

۴ آبان ۱۴۰۳

تبلیغات

home_header

تراشه تنسور G5 که در سری پیکسل ۱۰ به کار خواهد رفت، احتمالاً به یکی از مهم‌ترین پردازنده‌های برند گوگل بدل خواهد شد. در این رابطه، شایعات ادعا کرده‌اند که برای نخسین‌بار، این سخت‌افزار توسط غول فناوری آمریکایی ساخته می‌شود و سامسونگ دیگر نقشی در توسعه آن نخواهد داشت.

با این تغییر بزرگ، انتظار می‌رود عملکرد پردازشی و میزان مصرف انرژی این تراشه بهبود پیدا کند. برای مقایسه، مدل‌ فعلی سری تنسور یعنی تنسور G4 عملکرد به مراتب ضعیف‌تری از رقبای خود نشان داده است. 

تراشه تنسور G5

براساس جدیدترین گزارش منتشر شده، وبسایت AndroidAuthority به اسناد جدیدی دست پیدا کرده که حاوی مشخصات فنی پردازنده تنسور G5 هستند. با توجه به اطلاعات فاش‌شده، به نظر می‌رسد این سخت‌افزار موردانتظار تغییرات مهمی را به همراه خواهد داشت.

چینش جدید هسته‌ها

طبق این گزارش، تراشه پرچمدار غول فناوری آمریکایی از یک هسته اصلی Cortex-X4، پنج هسته پردازشی Cortex-A725 و دو هسته Cortex-A520 بهره می‌برد. در مقایسه با مدل نسل قبلی، این پردازنده از دو هسته پردازشی بیشتر برخوردار خواهد شد در حالی که دو هسته کم مصرف آن نیز حذف می‌شود. 

استفاده از هسته قدیمی Cortex X4 مقداری عجیب به نظر می‌رسد، چرا که نسخه جدید این هسته موسوم به Cortex-X925 قدرت پردازشی بیشتری را به همراه دارد. به علاوه، هسته Cortex-X4 در تنسور G4 به کار رفته و انتظار می‌رفت گوگل آن را بهبود دهد. 

پردازنده تنسور گوگل

با توجه به افزایش هسته‌های پردازشی، امکان دارد تراشه تنسور G5 در بخش چند هسته‌ای عملکرد بهتری را از خود به نمایش بگذارد. 

پردازنده گرافیکی جدید

در حالی که تمامی نسخه‌های قبلی تنسور با پردازنده گرافیکی Arm Mali عرضه شده‌اند، به نظر می‌رسد گوگل دست به سنت‌شکنی خواهد زد و سخت‌افزار جدید خود را به پردازنده گرافیکی جدیدی از شرکت Imagination Technology مجهز خواهد کرد. 

در حال حاضر، اطلاعات دقیقی از GPU جدید تنسور G5 منتشر نشده و تنها می‌دانیم که این پردازنده گرافیکی از فناوری ری‌تریسینگ (رهگیری پرتو) و سرعت ۱٫۱ گیگاهرتزی پشتیبانی خواهد کرد. از سوی دیگر، ویژگی GPU Virtualization (مجازی‌سازی پردازنده گرافیکی) نیز عملکرد پردازشی را بهبود می‌بخشد.

تراشه تنسور گوگل

بهبود نسبی برای قابلیت‌های هوش مصنوعی

گوشی‌های گوگل همواره با ویژگی‌های هوش مصنوعی قابل‌توجهی روانه بازار شده‌اند. سال آینده نیز تنسور G5 به واحد پردازش تنسور (TPU) جدیدی مجهز خواهد شد که تا ۱۴ درصد سریع‌تر می‌شود. از سوی دیگر، میزان تاپس (تریلیون عملیات‌برثانیه) این TPU تا ۴۰ درصد افزایش پیدا خواهد کرد. 

در نهایت باید اشاره کرد که تنسور G5 برپایه فرآیند ۳ نانومتری N3E شرکت TSMC ساخته خواهد شد. به لطف این لیتوگرافی جدید، این پردازنده با بهبودهای چشمگیری در زمینه‌های عملکرد پردازشی و میزان مصرف انرژی همراه می‌شود. 

برچسب‌ها: