خانهاخبار
اگزینوس ۱۵۸۰ معرفی شد؛ بهبود چشمگیر پردازنده گرافیکی

اگزینوس ۱۵۸۰ معرفی شد؛ بهبود چشمگیر پردازنده گرافیکی

تراشه میان‌رده جدید سامسونگ احتمالاً در گوشی گلکسی A56‌ به کار خواهد رفت.

۴ آبان ۱۴۰۳

تبلیغات

home_header

تراشه اگزینوس ۱۴۸۰ که در گوشی گلکسی A55 به کار رفته است، یک پردازنده کارآمد با توان پردازشی مناسب به شمار می‌رود. حالا اما سامسونگ از نسل جدید این سخت‌افزار موسوم به اگزینوس ۱۵۸۰ رونمایی کرده که احتمالاً در گوشی گلکسی A56‌ به کار خواهد رفت.

مدل جدید اگزینوس از بهبودهای مهمی در مقایسه با نسل قبلی برخوردار شده است. برای مثال، این پردازنده از فرآیند ساخت جدید بهره می‌برد، هسته‌های ARMv9 را به همراه دارد و به پردازنده گرافیکی قدرتمندی مجهز شده که در اجرای بازی‌ها عملکرد بهتری خواهد داشت.

تراشه اگزینوس ۱۵۸۰

طبق اعلام رسمی، مدل ۱۵۸۰ برپایه نسل سوم لیتوگرافی ۴ نانومتری FinFET سامسونگ ساخته شده است. پردازنده مرکزی ۸ هسته‌ای این سخت‌افزار از یک هسته اصلی Cortex-A720 با فرکانس ۲٫۹ گیگاهرتز، سه هسته Cortex-A720 با فرکانس ۲٫۶ گیگاهرتز و چهار هسته کم مصرف Cortex-A520 با فرکانس ۱٫۹۵ گیگاهرتز بهره می‌برد.

پردازنده گرافیکی اگزینوس جدید برپایه معماری RDNA 3 شرکت AMD است. در این راستا، غول فناوری کره ادعا می‌کند حداکثر توان پردازنده گرافیکی این تراشه به میزان ۳۷ درصد بیشتر شده که خبر از قدرت بالای آن می‌دهد. 

عملکرد گیمینگ اگزینوس ۱۵۸۰

برای اجرای قابلیت‌های هوش مصنوعی، واحد پردازش عصبی اگزینوس ۱۵۸۰ می‌تواند عملکرد ۱۴٫۷ تاپس را از خود ارائه دهد. برای مقایسه، نسخه ۱۳۸۰ از عملکرد ۴٫۹ تاپس برای پردازش ویژگی‌های هوش مصنوعی بهره می‌برد. 

اعلام شده این تراشه از حافظه رم LPDDR5 و حافظه داخلی UFS 3.1 پشتیبانی می‌کند. در بخش اتصالات، اگزینوس ۱۵۸۰ شبکه 5G (هر دو شبکه sub-6GHz و mmWave)، وای‌فای 6E و بلوتوث نسخه ۵٫۴ را در اختیار کاربران قرار می‌دهد.

قابلیت‌های اگزینوس ۱۵۸۰

سخت‌افزار میان‌رده سامسونگ با نمایشگرهای فول اچ‌دی پلاس (نرخ نوسازی ۱۴۴ هرتزی) سازگار است و از دوربین ۲۰۰ مگاپیکسلی با فیلم‌برداری 4K‌ شصت فریم‌برثانیه پشتیبانی می‌کند. این برند کره‌ای اذعان داشته که اگزینوس جدید در زمینه پردازش تصاویر عملکرد بهتری خواهد داشت.

برچسب‌ها: