خانهاخبار
گوگل پا جای پای اپل می‌گذارد؛‌ تجهیز پیکسل‌ها به تراشه ۳ نانومتری

گوگل پا جای پای اپل می‌گذارد؛‌ تجهیز پیکسل‌ها به تراشه ۳ نانومتری

گوگل درنظر دارد تراشه‌های تنسور G5 و G6 را برپایه فرآیند ۳ نانومتری TSMC توسعه دهد.

۳ آبان ۱۴۰۳

تبلیغات

home_header

از زمانی که گوگل تراشه‌های سری تنسور را به گوشی‌های پیکسل اضافه کرده است، بسیاری از کاربران از مصرف بالا و تولید حرارت زیاد این پردازنده‌ها شکایت کرده‌اند. بخش عمده این مشکلات به فرآیند ساخت سامسونگ فاندری مربوط می‌شود، چرا که بسیاری از قطعات تنسور توسط غول فناوری کره توسعه داده شده‌اند. 

به طور کلی، فرآیند ساخت مورداستفاده سامسونگ عملکرد ضعیف‌تری به نسبت نمونه مشابه شرکت TSMC دارد. برای مثال، تراشه‌های سری اگزینوس در مقایسه با سری اسنپدراگون مصرف انرژی به مراتب بالاتری دارند. 

پردازنده تنسور گوگل

حالا اما به نظر می‌رسد گوگل قصد دارد همکاری خود با این برند کره‌ای را خاتمه دهد و وظیفه توسعه پردازنده‌های سری تنسور را برعهده بگیرد. با توجه به این موضوع، غول فناوری آمریکایی ظاهراً به شرکت TSMC روی خواهد آورد. 

براساس جدیدترین گزارش منتشر شده، وبسایت AndroidAuthority به اسناد جدیدی دست پیدا کرده که تایید می‌کنند نسل‌های بعدی سخت‌افزار اختصاصی این برند از فرآیند ساخت پیشرفته‌ای بهره خواهند برد.

بهبود بزرگ پیکسل‌ها: تراشه تنسور

طبق اطلاعات فاش‌شده، تراشه تنسور G5 (با اسم‌رمز Iaguna) در سری Pixel 10 به کار خواهد رفت و برپایه لیتوگرافی ۳ نانومتری N3E ساخته خواهد شد. اپل از فرآیند ساخت اشاره‌شده برای توسعه تراشه‌های A18 پرو (موجود در آیفون ۱۶ پرو / پرو مکس) و M4 استفاده کرده است.

این خبر بسیار مهمی برای طرفداران گوشی‌های گوگل به شمار می‌رود، چرا که فرآیند N3E پیشرفته‌ترین لیتوگرافی حال حاضر بازار محسوب می‌شود. در مقایسه با فرآیند ۴ نانومتری سامسونگ که در تنسور G4 به کار رفته است، این لیتوگرافی بهبودهای بزرگی را در زمینه‌های مصرف انرژی و عملکرد پردازشی به ارمغان خواهد آورد.

پردازنده تنسور G6 (اسم‌رمز Malibu) که همراه با سری Pixel 11 عرضه خواهد شد، از نسل جدید فرآيند ساخت ۳ نانومتری TSMC بهره خواهد برد. شایعه شده تراشه A19 اپل برپایه این فرآیند توسعه داده می‌شود.

تراشه تنسور گوگل

اسناد موجود نشان می‌دهند که مدل G6 به نسبت نسخه G5 تا ۵ درصد قوی‌تر خواهد شد و در عین حال، تا ۷ درصد انرژی کمتری مصرف خواهد کرد. 

استفاده از لیتوگرافی ۳ نانومتری تایید می‌کند که گوگل به طور جدی به دنبال بهبود عملکرد تراشه‌های خود است. مدل‌های قبلی تنسور در مقابل رقبای نام‌دار خود چندان قدرتمند ظاهر نشده‌اند و همواره در بنچمارک‌ها عملکردی ضعیف‌تر از تراشه‌های اپل و کوالکام را ثبت کرده‌اند.

با افزایش توان پردازشی تنسور G5 و G6، گوشی‌های پیکسل نیز قطعاً قادر خواهند تجربه کاربری بهتری را ارائه دهند و قابلیت‌های بیشتری را در اختیار کاربران قرار دهند.

برچسب‌ها: