خانهاخبار
اسنپدراگون ۸ الیت معرفی شد؛ بهبود همه جانبه تراشه پرچمدار کوالکام

اسنپدراگون ۸ الیت معرفی شد؛ بهبود همه جانبه تراشه پرچمدار کوالکام

تراشه قدرتمند کوالکام با بهبودهای قابل‌توجهی مانند پردازنده مرکزی قوی‌تر، هسته‌های اختصاصی، پردازنده گرافیکی بهتر و قابلیت اتصال ماهواره‌ای همراه شده است.

۱ آبان ۱۴۰۳

تبلیغات

home_header

سرانجام پس از گزارش‌ها و شایعات فراوان، کوالکام از جدیدترین تراشه پرچمدار خود یعنی Snapdragon 8 Elite رونمایی کرد که قرار است در نسل جدید گوشی‌های پرمیوم اندرویدی به کار رود. به لطف بهبودهای قابل‌توجه، این سیستم‌روی‌چیپ را می‌توان یکی از قوی‌ترین پردازنده‌های حال حاضر بازار موبایل به شمار آورد. 

همانطور که از نام این سخت‌افزار پیداست، غول تراشه‌سازی آمریکایی قصد دارد شیوه نام‌گذاری پردازنده‌های موبایلی خود را با تراشه‌های لپتاپی سری ایکس الیت هماهنگ کند. 

هسته های تراشه اسنپدراگون ۸ الیت

طبق اعلام رسمی، اسنپدراگون ۸ الیت از هسته‌های اختصاصی Oryon‌ بهره می‌برد. پردازنده مرکزی این تراشه شامل دو هسته اصلی با فرکانس ۴٫۳۲ گیگاهرتزی و شش هسته پردازشی با فرکانس ۳٫۵۳ گیگاهرتزی می‌شود. این سخت‌افزار همچنین از ۲۴ مگابایت حافظه کش L2 برخوردار شده و از حافظه رم LPDDR5x (فرکانس ۵۳۰۰ مگاهرتز) پشتیبانی می‌کند.

مدل جدید اسنپدراگون برپایه فرآیند ۳ نانومتری TSMC ساخته شده است. کوالکام ادعا می‌کند در مقایسه با نسل قبلی یعنی اسنپدراگون ۸ نسل سه، پردازنده مرکزی مدل ۸ الیت تا ۴۵ درصد قوی‌تر شده است. مصرف انرژی این تراشه نیز تا ۴۴ درصد کاهش پیدا کرده که در بهبود عمر باتری گوشی‌ها نقش پررنگی ایفا خواهد کرد.

بهبود پردازنده گرافیکی اسنپدراگون ۸ الیت

پردازنده گرافیکی سیستم‌روی‌چیپ این برند تا ۴۰ درصد قوی‌تر شده و تا ۴۰ درصد نیز انرژی کمتری مصرف می‌کند. این سخت‌افزار در زمینه عملکرد ری‌تریسینگ (رهگیری پرتو) تا ۳۵ درصد بهتر خواهد بود. 

اسنپدراگون ۸ الیت به نخستین تراشه موبایلی بازار بدل شده که از فناوری Unreal Engine 5.3 و Unreal Engine nanite پشتیبانی می‌کند. به لطف این دو ویژگی، توسعه‌دهندگان می‌توانند بازی‌های خود را با جزئیات بسیار بیشتری همراه کنند. 

قابلیت‌های Unreal Engine

پردازنده کوالکام از واحد پردازش عصبی جدید Hexagon بهره می‌برد که قابلیت‌های هوش مصنوعی را تا ۴۵ درصد سریع‌ پردازش می‌کند. به علاوه، موتور هوش مصنوعی این تراشه از مدل چندرسانه‌ای Gen AI پشتیبانی می‌کند. کوالکام ادعا می‌کند که اسنپدراگون جدید قادر خواهد بود در برخی از مدل‌های هوش مصنوعی به ۷۰ توکن‌برثانیه دست پیدا کند.

سیستم هوش مصنوعی اسنپدراگون ۸ الیت

سخت‌افزار غول تراشه‌سازی آمریکایی از پردازشگر سیگنال تصاویر بهبودیافته استفاده می‌کند که حالا بیشتر از گذشته با واحد پردازشی عصبی Hexagon ادغام شده است. در این راستا، نسخه جدید اسنپدراگون می‌تواند تصاویر HDR باکیفیت‌تری را ارائه دهد، رنگ پوست را به شکل دقیقی ثبت کند و عملکرد سیستم فوکوس خودکار را بهبود دهد. 

مشخصات فنی اسنپدراگون ۸ الیت

در بخش اتصالات، مدل ۸ الیت به مودم Snapdragon X80 5G مجهز شده است. کوالکام اعلام کرده که سرعت دانلود برابر با ۱۰ گیگابیت‌برثانیه و سرعت آپلود برابر با ۳٫۵ گیگابیت‌برثانیه خواهد بود. این مودم با سیستم FastConnect 7900 همراه شده که شامل وای‌فای ۷، بلوتوث نسخه ۵٫۴ و قابلیت باند فوق‌عریض (UWB) است. 

در نهایت باید اشاره کرد برندهایی مانند ایسوس، سامسونگ، وان پلاس، ویوو، شیائومی، ریلمی و آنر گوشی‌های مجهز به اسنپدراگون ۸ الیت را روانه بازار خواهند کرد.