خانهاخبار
آیا تیم کوک اپل را ترک خواهد کرد؟

آیا تیم کوک اپل را ترک خواهد کرد؟

امسال اپل با مشکلاتی همچون عرضه نامناسب آیفون 16 و ترک چندین مدیر کلیدی خود مواجه شده است و به نظر می‌رسد استراتژی تیم کوک در حفظ سرمایه‌گذاران به چالش کشیده شده است. با این حال، این شرکت هنوز از مشتریان وفاداری برخوردار است و در حال بررسی پروژه‌های جدیدی مانند رباتیک و واقعیت افزوده است.

۲ آبان ۱۴۰۳

تبلیغات

home_header

بر اساس گزارش های به دست آمده، امسال برای اپل سال عجیبی بوده است؛ با عرضه نامناسب مجموعه‌ای از به‌روزرسانی‌های نرم‌افزاری ناقص یا حتی خراب  برای آیفون 16. برخی افراد به این فکر می‌کنند که آیا زمان ترک این شرکت فرا رسیده است یا خیر.

تیم کوک
چند روز پیش، کارول سرفیس، رئیس بخش منابع انسانی اپل، پس از حدود دو سال کار در این شرکت، آنجا را ترک کرد. این نقش بی ارزشی برای اپل نبود؛ چرا که او مستقیماً با تیم کوک، مدیرعامل اپل، در ارتباط بود. سرفیس به اپل کمک کرد تا بخش خرده‌فروشی خود را از عملیات منابع انسانی جدا کند. طبق گزارش‌ها، شرکت تصمیم به حذف سمت او گرفت و او را اخراج کرد.
همچنین، مارک گورمن، خبرنگار معروف بلومبرگ، گزارش داده که بالاترین استخدام‌کننده اپل نیز از شرکت رفته است. سجوئرد گهرینگ که حدود شش سال در اپل کار کرده و مسئول مدیریت استعداد، استخدام، اداری و مهاجرت بوده، تصمیم به پیوستن به شرکتی در میامی به نام سیتادل گرفته است. احتمالاً این تصمیم او به دلیل حذف سمت کارول سرفیس بوده است.
علاوه بر این، لوکا مائستری، CFO اپل نیز پس از حدود 10 سال کار در این شرکت، آنجا را ترک می‌کند. به نظر می‌رسد استراتژی تیم کوک برای حفظ سرمایه‌گذاران پس از مرگ استیو جابز ممکن است به پایان برسد. این سوال پیش می‌آید که آیا او هم در صف خروج قرار دارد؟
گورمن در پاسخ به این سوال می‌گوید که این احتمال بسیار کم است. با وجود اینکه visionOS 2 ناقص راه‌اندازی شد، آیفون 16 بدون قابلیت‌های هوش مصنوعی عرضه شد و iOS 18 باعث بروز مشکلاتی برای گوشی‌ها شد و iPadOS 18 برخی دستگاه‌ها را دچار مشکل کرد، وضعیت هنوز به قدری بد نشده که تیم کوک بخواهد شرکت را ترک کند.
به‌نظر می‌رسد اپل در زمینه تضمین کیفیت دچار افت شده و تلاش‌هایش در حوزه‌های جدید (مثل خودروهای اپل و Vision Pro) نیز چندان موفق نبوده است. اما هنوز هم یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های جهان به کمک مشتریان وفادار خود باقی مانده است. سوال اینجاست که این وضعیت تا چه زمانی ادامه خواهد داشت؟
به‌نظر می‌رسد جدیدترین ریسک اپل در زمینه رباتیک باشد. گورمن فاش کرده که این شرکت در حال کار بر روی رباتی برای آیپد است و برنامه‌هایی برای توسعه ربات‌های انسان‌نما نیز دارد. همچنین نباید فراموش کرد که اپل هنوز به ساخت موردی مشابه عینک‌های واقعیت افزوده متا علاقه‌مند است.
اما به نظر نمی‌رسد اپل بتواند بدون هدفمندی و با صرف هزینه‌های میلیاردی، به طور تصادفی در تلاش برای پیدا کردن راهی موفق پیش برود.