خانهاخبار
هوش مصنوعی گوگل در برابر سامسونگ؛ کدام‌یک قابلیت بیشتری ارائه می‌دهند؟

هوش مصنوعی گوگل در برابر سامسونگ؛ کدام‌یک قابلیت بیشتری ارائه می‌دهند؟

گوشی‌های گلکسی و پیکسل، مجموعه بزرگی از ویژگی‌های کاربردی هوش مصنوعی را ارائه می‌دهند، اما در این رقابت سامسونگ و گوگل، قابلیت‌های کدام‌ یک بیشتر است؟
 

۱۴ مهر ۱۴۰۳

تبلیغات

home_header
product-image

گوگل پیکسل 9 پرو فولد ظرفیت 512GB رم 16GB

مشاهدهٔ مشخصات فنی و قیمت

مشاهده

با کاهش سرعت پیشرفت‌های سخت‌افزاری در سال‌های اخیر، تولیدکنندگان گوشی‌های هوشمند برای متمایز کردن محصولات به توسعه نرم‌افزارها روی آورده‌اند و در این میان، توسعه هوش مصنوعی یکی از مواردی است که کمپانی‌ها توجه ویژه‌ای به آن دارند. 

سامسونگ و گوگل از اولین شرکت‌هایی هستند که گوشی‌های هوشمند را به هوش مصنوعی مجهز کرده‌اند و هر کدام قابلیت‌های منحصربه‌فردی دارند که می‌توانند به‌عنوان یک نقطه کلیدی در فروش آن‌ها تاثیر داشته باشند. 

در این مطلب هم قصد داریم با مقایسه قابلیت‌های هوش مصنوعی گوشی‌های پیکسل و گلکسی، مشخص کنیم کدام غول اندوریدی واقعا در عرصه هوش مصنوعی جایگاه برتر را دارد.

مقایسه قابلیت‌های هوش مصنوعی پیکسل و گلکسی در عکاسی، ویرایش و صداگذاری

مدت‌ها قبل از دوران شکوفایی هوش مصنوعی، عکاسی با پردازش محاسباتی بالا توانست مرزهای کیفیت دوربین گوشی‌های هوشمند را جابه‌جا کند.

به‌لطف هوش مصنوعی، حالا این روند تنها سرعت گرفته و روش‌های جالبی به آن اضافه شده است. به‌عنوان مثال، شما می‌توانید هم در گوشی‌های پیکسل و هم در گلکسی اشیا را از تصاویر خود حذف کرده یا به آن‌ها موارد جدیدی اضافه کنید.

Pixel

در این بخش به‌طور خلاصه به مقایسه چند مورد از ویژگی‌های هوش مصنوعی گوشی‌های پیکسل و گلکسی می‌پردازیم:

  • ویرایش تصویر: برنامه Google Photos در سری پیکسل و برنامه Gallery در سری گلکسی شامل چندین گزینه ویرایش تصویر است که می‌تواند موارد مختلف و بی‌مورد را حذف کند. سامسونگ به شما اجازه می‌دهد اشیا را از یک تصویر به تصویر دیگر منتقل کنید و تصاویر را فراتر از ابعاد اصلی آن‌ها گسترش دهید. هر دو برنامه همچنین به شما این امکان را می‌دهند که در بخشی از تصویر، موارد جدید خلق کرده یا بخشی از یک تصویر را با چیزی کاملا متفاوت جایگزین کنید. 
  • قابلیت Add Me (اختصاصی گوشی‌های پیکسل): سری پیکسل 9 می‌توانند دو یا چند عکس از یک موقعیت را با هم ادغام کنند تا حتی عکاس صحنه نیز در جمع افراد حضور داشته باشد. این قابلیت که Add Me نام دارد، می‌تواند فرد عکاس را که همیشه از عکس‌های گروهی کنار گذاشته می‌شود را به تصویر اضافه کند. 
  • پاک‌کن جادویی صوتی (اختصاصی گوشی‌های پیکسل): در حالی که کیفیت فیلم‌برداری در سال‌های اخیر پیشرفت چشم‌گیری داشته است، اما صدا هرگز به این اندازه مورد توجه قرار نگرفته است. 
    خوشبختانه، برنامه Google Photos در پیکسل 8 و دستگاه‌های جدیدتر دارای ویژگی Audio Magic Eraser است که به شما امکان می‌دهد صدای ترافیک، باد و سایر صداهای ناخواسته را از موقعیت حذف کنید.
  • افزایش کیفیت ویدیو (اختصاصی گوشی‌های پیکسل): گوشی‌های هوشمند امروزی می‌توانند تصاویر را با سرعت باورنکردنی ضبط و پردازش کنند، اما انجام همین کار برای ویدیوها به قدرت محاسباتی بسیار بالایی نیاز دارد. از آن‌جایی که انجام این کار در گوشی‌های هوشمند امکان‌پذیر نیست، قابلیت Video Boost گوگل می‌تواند ویدیوهای ضبط شده را در فضای ابری آپلود کرده و با Night Sight و HDR+ روشنایی و وضوح آن‌ها را بهبود بخشد.
  • قابلیت‌های ضبط صدا: هر دو شرکت گوگل و سامسونگ از هوش مصنوعی در برنامه‌های ضبط صدا برای رونویسی و خلاصه کردن ضبط‌ها استفاده می‌کنند. این ویژگی می‌تواند ضبط‌های چند ساعته را به‌طرز سریعی فشرده‌سازی کرده و پس از آن متن و خلاصه فایل صوتی در دسترس خواهد بود.
  • خلق تصویر با هوش مصنوعی: سری پیکسل 9 با یک برنامه اختصاصی تولید کننده تصویر به نام Pixel Studio عرضه می‌شوند که می‌تواند تنها با چند کلمه، یک اثر هنری زیبا خلق کند؛ البته برای کار کردن دستگاه باید به اینترنت متصل باشد.
    در مقابل، سامسونگ برنامه خاصی بدین منظور ندارد و برای خلق تصویر در گوشی‌های گلکسی باید از پلتفرم‌هایی مانند Midjourney استفاده کرد.

بسیاری از قابلیت‌‌های این بخش، به‌جز نرم‌افزارهای ضبط صدا برای پردازش تصاویر به اتصال اینترنت نیاز دارند.

مقایسه قابلیت‌های هوش مصنوعی پیکسل و گلکسی در مهارت‌های زبانی و متنی

با توجه به این‌که هوش مصنوعی مدرن می‌تواند زبان را به‌خوبی انسان درک کند، در نتیجه جای تعجب نیست که این فناوری به نرم‌افزارهای پیام‌رسانی و کیبورد ما راه پیدا کرده است. در این بخش هم به‌طور خلاصه به مقایسه سرویس‌های متنی هوش مصنوعی گوگل و سامسونگ می‌پردازیم:

Galaxy
  • قابلیت Samsung Chat Assist: این قابلیت که در کیبورد گوشی‌های گلکسی نهفته شده است، می‌تواند اشکالات املایی یا دستور زبان را تشخیص داده و حالت صحیح آن را پیشنهاد دهد. علاوه‌بر آن از قابلیت Composer هم می‌توان برای تولید پاراگراف‌های متنی در سبک‌های مختلف مانند حرفه‌ای، معمولی، مودبانه و شوخ‌طبع استفاده کرد. 
  • قابلیت تصحیح متن با Gboard (اختصاصی گوشی‌های پیکسل): همان‌طور که از نام این قابلیت پیداست، این ویژگی می‌تواند خطاهای دستور زبانی یا املایی را به‌طور خودکار تصحیح کند. البته این قابلیت فعلا تنها در ایالات متحده فعال است و فقط از زبان انگلیسی پشتیانی می‌کند.
  • خلاصه کردن صفحات وب: دستیار Gemini گوگل می‌تواند مقاله‌های طولانی صفحات وب را به‌صورت خلاصه نشان دهد. در مقابل، برنامه مرورگر اینترنت سامسونگ هم گزینه‌های خلاصه‌سازی و ترجمه با هوش مصنوعی را دارد.

مقایسه قابلیت‌های کاربردی هوش مصنوعی پیکسل و گلکسی در برقراری تماس

قابلیت Pixel's Call Screening از دستگاه‌های قدیمی پیکسل در دسترس است و می‌توانید این اختیار را به هوش مصنوعی بدهد تا به تماس‌های ناشناس پاسخ داده و پاسخ‌های طرف مقابل را روی صفحه‌نمایش نشان دهد. همچنین می‌توانید پاسخ‌های پیشنهادی را برای هوش مصنوعی تعیین کنید تا برای تماس گیرنده بخواند.

Galaxy

سامسونگ هم قابلیت مشابهی با نام Bixby Text Call دارد که می‌تواند پاسخ‌های تایپی شما را با صدای نسبتا طبیعی برای طرف مقابل بخواند. 

در ایالات متحده، گوشی‌های پیکسل می‌توانند به‌طور خودکار تماس‌ها را کنترل کنند و تنها زمانی گوشی زنگ خواهد خورد که هوش مصنوعی تایید کرده باشد که تماس به‌صورت هرزنامه نیست. سامسونگ در حال حاضر چنین قابلیتی را ارائه نکرده است و نمی‌تواند از طرف مقابل بخواهد تا پیامی بگذارد. 
گوگل همچنین قابلیت Call Notes را با سری پیکسل 9 معرفی کرده که می‌تواند تماس‌های تلفنی را ضبط کرده و پس از قطع کردن، بلافاصله خلاصه تماس را ارائه دهد.

Pixel

قابلیت Live Translate گوشی‌های سامسونگ هم می‌تواند به شما این امکان را دهد تا در مکالمات تلفنی با افراد به زبان‌های دیگر صحبت کنید. در واقع برای مثال، شما با یک فرد اسپانیایی تماس می‌گیرد و هوش مصنوعی سامسونگ می‌تواند مکالمات انگلیسی شما را با زبان اسپانیایی به فرد تحویل دهد و نکته شگفت‌انگیز در تاخیر بسیار کم آن است که می‌تواند یک تماس طبیعی‌تر به‌وجود آورد.

تمامی قابلیت‌های معرفی شده در این قسمت، برای پردازش از سخت‌افزار خود دستگاه استفاده می‌کند و در نتیجه نیازی به اتصال اینترنت ندارند.

مقایسه در دسترس بودن و کشورهای پشتیبانی شده از هوش مصنوعی گلکسی و پیکسل

در حالی که هر دو شرکت گوگل و سامسونگ، مجموعه گسترده‌ای از قابلیت‌های هوش مصنوعی را ارائه می‌دهند، اما همچنان در دسترس بودن یکی از نقاط ضعف پلتفرم‌های پیکسل است که بسیاری از کشورها، به تعداد قابل توجهی از سرویس‌های هوش مصنوعی گوگل دسترسی ندارند.

galaxy VS pixel

علاوه‌بر این محدودیت‌های نرم‌افزاری، برای مثال قابلیت‌هایی مانند دماسنج گوشی‌های پیکسل تنها در برخی کشورها فعال است و این می‌تواند برای افراد خارج از ایالات متحده، چالش‌برانگیز باشد.

با این حال در مقابل، تمامی سرویس‌های سامسونگ در سراسر جهان به‌طور برابری در دسترس هستند و سامسونگ هم به شدت روی این مورد متمرکز کرده تا سرویس‌های جدیدتر خود را گسترش دهد.

برچسب‌ها: