خانهاخبار
اکثر آیفون‌های ۱۳ پرو و ۱۳ پرومکس ریپک و رفرش هستند

اکثر آیفون‌های ۱۳ پرو و ۱۳ پرومکس ریپک و رفرش هستند

به گفته سید حسین سادات حسینی، رئیس اتحادیه صنف دستگاه‌های مخابراتی، ارتباطی و لوازم جانبی تهران، اکثر آیفون‌های ۱۳ پرو و ۱۳ پرومکس در بازار ایران ریپک، رفرش یا تعمیری هستند.

۳۰ شهریور ۱۴۰۳
product-image

اپل آیفون 16 ظرفیت 128GB رم 8GB

مشاهدهٔ مشخصات فنی و قیمت

مشاهده
product-image

اپل آیفون 16 پرو مکس ظرفیت 128GB رم 8GB

مشاهدهٔ مشخصات فنی و قیمت

مشاهده
product-image

اپل آیفون 16 پرو ظرفیت 1TB رم 8GB

مشاهدهٔ مشخصات فنی و قیمت

مشاهده
product-image

اپل آیفون 16 پلاس ظرفیت 256GB رم 8GB

مشاهدهٔ مشخصات فنی و قیمت

مشاهده

این صحبت درحالی مطرح شد تقریبا طی ۱۰ روز گذشته شاهد رونمایی از آیفون‌های ۱۶ بودیم و اپل هم به‌طور رسمی اعلام کرد که آیفون ۱۳ دیگر تولید نخواهد شد.

در ادامه گفت‌وگو جی‌اس‌ام سوال مهمی مبنی بر تعداد یا آمار آیفون‌های ۱۴ و ۱۵ فعال در ایران پرسید.

سادات‌حسینی در پاسخ به این سول گفت: «آمار دقیقی وجود ندارد و براساس شنیده‌های افراد مسئول است؛ حدود ۸۰۰ الی ۹۰۰ هزار دستگاه در شبکه آنتن دریافت کرده‌اند که اتفاق خوبی نیست. با آقای اسدی در جلسات متعددی شرکت کردیم تا اتفاقات خوبی را رقم بزنیم و در حال حاضر رخ نداده است.»

رئیس اتحادیه صنف دستگاه‌های مخابراتی، ارتباطی و لوازم جانبی درباره ممنوعیت واردات آیفون نیز چنین اظهار داشت: «دلیل اینکه این اتفاق رخ داده باید گفت که حدود ۱۷ میلیارد دلار ما ناترازی ارزی در سال گذشته داشتیم و این باعث می‌شود در سیاست‌گذاری ورود اپل یک تامل بیشتری صورت بگیرد.

البته باید بگویم که پول‌های زیادی بدون هیچ نگرش و برنامه‌ریزی خرج شده که شاید بیهوده بوده است. در نهایت بگویم که با توجه صحبت‌های انجام شده و نظر مثبت اعضای دولت فکر می‌کنم که واردات آیفون به‌زودی باز می‌شود و امیدوارم که این تصمیم ماندگار باشد و بعد از مدتی تغییر نکند.»

سید حسین سادات حسینی در کنگره موبایل ایران

در ادامه، جی‌اس‌ام از سادات‌حسینی پرسید که آیا طی سه سال گذشته آیا پژوهشی صورت گرفته تا مقدار زیان یا سود عدم رجیستری آیفون‌ها مشخص شود؟

وی پاسخ داد: «باید از دیدگاه‌های مختلفی این موضوع را بررسی کرد و من از یک دیدگاهی این موضوع را بررسی کردم که طی این مدت برندهای مختلف چینی وارد بازار ایران شد. برای مثال ماشین تویوتا حدود ۲۰ سال کار می‌کند، چرا که استهلاک پایین، قطعات فراوان دارد و دیرتر هم خراب می‌شود و این مثال برای گوشی‌های آیفون هم صدق می‌کند؛ در حال حاضر می‌بینیم که هنوز برخی از مردم از آیفون‌های ۶، ۷ یا ۵ استفاده می‌کنند.

دلیل این اتفاق هم بخاطر این است که رابط‌کاربری ساده‌ای دارد و کسی که برای مدت طولانی با آیفون کار کرده باشد، خیلی سخت می‌تواند با سیستم‌عامل اندروید ارتباط برقرار کند. این موضوع هم بررسی کردیم که عمر گوشی‌های آیفون چندین برابر بیشتر از سایر برندهای جدید چینی بازار است.

گوشی که پنج یا شش سال در دست مصرف‌کننده کار کند، صرفه ارزی بیشتر هم برای ما دارد. پس نتیجه می‌گیریم اگر گوشی‌های باکیفیت در اختیار مردم قرار بگیرد و طولانی مدت بتوانند با آن کار کنند می‌تواند از نظر ارزی هم مثمرثمر برایمان باشد.»

سید حسین سادات حسینی و محمدرضا عالمیان

این صحبت در حالی صورت گرفته که نبود برند اپل در ایران باعث شده که برندهای مختلف چینی وارد بازار شوند؛ ریلمی، اوپو، وان‌پلاس و سایر موارد که از نظر کیفیت هم عملکرد قابل قبولی دارند. البته به تبع افزایش قیمت گوشی موبایل، دست اقشار کم درآمد جامعه از خرید دستگاه‌های میان‌رده و پرچمدار کوتاه مانده و از روی ناچاری روی آورده‌اند به خرید محصولات اقتصادی.

این در حالیست که گوشی‌های اقتصادی و ارزان قیمت کیفیت و کارایی چندان زیادی ندارند و همین موضوع باعث می‌شود که کاربر بعد چرخه کوتاه به دنبال گوشی دیگری باشد.

همین مسئله باعث افزایش تقاضا در مردم و پیروی آن افزایش سفارش گوشی و بیشتر شدن خروج ارز از کشور می‌شود.

پس می‌توان نتیجه گرفت که ممنوعیت واردات آیفون نه‌تنها تاثیری بسزایی در کنترل خروج ارز از کشور نداشته، بلکه سبب بهم خوردن نظم بازار و کوتاه‌تر شدن دست مردم از خرید دستگاه‌های باکیفیت هم شده است. در برهه کنونی تنها باید منتظر بمانیم تا دولت چهاردهم گام‌های مثبتی در این زمینه بر دارد.

برچسب‌ها: