خانهاخبار
5 قابلیت آیفون 16 پرو که اندرویدی‌ها مدت‌هاست آن‌ها را دارند

5 قابلیت آیفون 16 پرو که اندرویدی‌ها مدت‌هاست آن‌ها را دارند

مدل‌های آیفون 16 پرو تغییرات و امکانات قابل‌توجهی را به‌همراه دارند، اما خبر برای طرفداران آیفون این است که بیشتر ویژگی‌های جدیدی که اپل معرفی کرده، مدت‌هاست گوشی‌های اندرویدی به کاربران خود ارائه می‌دهند.
 

۳۰ شهریور ۱۴۰۳
product-image

اپل آیفون 16 پرو ظرفیت 1TB رم 8GB

مشاهدهٔ مشخصات فنی و قیمت

مشاهده

سری آیفون 16، جدیدترین پرچمداران غول فناوری آمریکایی است که با مجموعه‌ای از امکانات جذاب معرفی شده و طرفداران اپل را ذوق‌زده کرده است، اما در ادامه به معرفی قابلیت‌های جدیدی از سری آیفون 16 می‌پردازیم که مدت‌هاست کاربران اندرویدی از داشتن آن‌ها بهره‌مند بوده‌اند.

دکمه اختصاصی عکاسی

یکی از ویژگی‌های برجسته تمام مدل‌های آیفون 16 که آن‌ها را از سایر مدل‌ها متمایز می‌کنند، دکمه جدید کنترل دوربین است. این دکمه خازنی-لمسی، دقیقا زیر دکمه پاور قرار می‌گیرد و به کاربران اجازه می‌دهد تا به سرعت برنامه دوربین را باز کرده و سریعا عکس‌برداری را شروع کنند. 

این دکمه همچنین از ژست‌های مختلف پشتیبانی کرده و هر ضربه به آن را می‌توانید برای عملکرد خاصی در عکس‌برداری تنظیم کنید.

iPhone 16 Pro

نکته جالب در این است که این ویژگی کاملا جدید نبوده و مدت‌هاست سونی از چنین دکمه‌ای در سری اکسپریا 1 و اکسپریا 5 به‌عنوان دکمه شاتر دوربین استفاده کرده است. البته دکمه شاتر سونی از نظر عملکردی کاملا محدود بوده و با آن تنها سه عمل باز کردن برنامه دوربین، عکس‌برداری و فیلم‌برداری قابل انجام است. اپل با پیاده‌سازی این دکمه در مدل‌های جدید، ویژگی‌هایی بیشتری مانند کنترل زوم پیشرفته و حتی ادغام با برنامه‌های شخص‌ثالث را ارائه می‌دهد.

دوربین فوق‌عریض 48 مگاپیکسلی

در حالی‌که آیفون‌ها سال‌هاست از لحاظ عملکرد کیفیت عکاسی مورد تحسین بوده‌اند، اما کیفیت پایین تصاویر فوق‌عریض همواره مورد شکایت کاربران بوده و به نویزهای موجود مخصوصا در شرایط کم‌نور اشاره می‌کنند. 

اپل در مدل‌های آیفون 16 پرو با معرفی سنسور جدید 48 مگاپیکسلی فوق‌عریض، مشکل سنسور 12 مگاپیکسلی در مدل‌های قبلی را برطرف کرده است.

iPhone 16 Pro

با این حال، لنزهای فوق‌عریض با مگاپیکسل بالا مدت‌هاست در دنیای گوشی‌های اندرویدی، امکان عکاسی با کیفیت بالا را برای کاربران فراهم کرده‌اند و در این میان می‌توان به پرچمدارانی مانند وان‌پلاس 10 پرو اشاره کرد که از سال 2022، لنز فوق‌عریض 50 مگاپیکسلی دارند. امروزه حتی استفاده از چنین لنزهایی به دستگاه‌های میان‌رده مانند ویوو V40 Pro نیز رسیده‌اند.

ضبط ویدیو 4K با سرعت 120 فریم‌برثانیه

قطعا یکی از ویژگی‌های جذاب و اصلی آیفون 16 پرو، دوربین اصلی جدید 48 مگاپیکسلی فیوژن آن است که همراه با ISP سریع پردازنده A18 Pro، ضبط ویدیو 4K با سرعت 120 فریم‌برثانیه را امکان‌پذیر می‌کند. اپل ادعا می‌کند اکنون می‌توانید ویدیوهای اسلوموشن 4K را با سرعت 120 فریم‌برثانیه حتی در حالت Dolby Vision ضبط کرده و پس از ضبط، نرخ فریم را انتخاب کنید.

iPhone 16 Pro

با این حال به‌نظر می‌رسد این ویژگی نیز از گوشی‌های هوشمند الهام گرفته شده است. در حالی که گوگل پیکسل 9 پرو فاقد این قابلیت است، اما چندین پرچمدار اندرویدی دیگر در سال 2024 از جمله گلکسی اس 24 اولترا و شیائومی 14 اولترا از قابلیت ضبط ویدیو 4K با سرعت 120 فریم‌برثانیه پشتیبانی می‌کنند.

پشتیبانی از اتصال وای‌فای 7

اگرچه اپل در مراسم Glotime به این موضوع اشاره نکرد، اما تمام مدل‌های آیفون 16 از آخرین استاندارد وای‌فای 7 پشتیبانی می‌کنند. این بدان معناست که آن‌ها می‌توانند داده‌ها را به‌طور همزمان روی باند 2.4 گیگاهرتز، 5 گیگاهرتز و 6 گیگاهرتز ارسال و دریافت کنند. این ارتقا از لحاظ تئوری سرعت وای‌فای بالا، تاخیر کمتر و اتصال مطمئن‌تر را فراهم می‌کند. 

با این حال، بسیاری از گوشی‌های پرچمدار اندرویدی سال 2023 مانند گلکسی اس 23 اولترا و پیکسل 8، به‌همراه پشتیبانی از وای‌فای 7 عرضه شده‌اند. 

شارژ سریع‌تر USB-C

اگرچه اپل در مدل‌های آیفون 15 کانکتور USB-C را با لایتنینگ جایگزین کرد، اما سرعت شارژ در همان محدوده 20 تا 27 وات بدون تغییر باقی مانده بود. با این حال ظاهرا مدل‌های آیفون 16 پرو از سرعت شارژ 39 واتی پشتیبانی می‌کنند که نسبت به نسل قبلی، ارتقا قابل‌توجهی است.

iPhone 16 Pro

حتی اگر این عدد کاملا دقیق و درست باشد، سرعت شارژ آیفون 16 همچنان از اکثر گوشی‌های هوشمند اندرویدی رده بالا، عقب است. برای مثال می‌توان به گلکسی اس 24 اولترا اشاره کرد که سرعت شارژ 45 واتی دارد و وان‌پلاس 12 از شارژ سیمی تا 80 واتی پشتیبانی می‌کند. در این میان می‌توان به دستگاه‌های میان‌رده‌ای مانند وان‌پلاس 12R و آنر 200 پرو اشاره کرد که به‌ترتیب از سرعت شارژ 100 و 66 وات پشتیبانی می‌کنند. 

این نشان می‌دهد در حالی‌که سرعت شارژ آیفون 16 سریع‌تر شده، اما همچنان برای گوشی‌های اندرویدی مقدار ناچیزی است.

برچسب‌ها: