خانهاخبار
بیشتر از همیشه به رجیستر آیفون ۱۶ نزدیک شده‌ایم

بیشتر از همیشه به رجیستر آیفون ۱۶ نزدیک شده‌ایم

جی‌اس‌ام در حاشیه کنگره موبایل میزبان یک پنل گفت‌وگو با محوریت چالش‌های پیش روی واردات موبایل و لوازم جانبی بود. پیش‌تر متوجه شدیم که وزارت صمت و دولت چراغ سبز به واردات گوشی‌های آیفون را داده است.

با این حال، گفته شد که موانعی مانند ارزبری یا تعریف نشدن شناسه کد کالا باعث شده فرایند واردات به فاز اجرایی نرسد.

۲۹ شهریور ۱۴۰۳
product-image

اپل آیفون 16 ظرفیت 512GB رم 8GB

مشاهدهٔ مشخصات فنی و قیمت

مشاهده
product-image

اپل آیفون 16 پرو مکس ظرفیت 512GB رم 8GB

مشاهدهٔ مشخصات فنی و قیمت

مشاهده
product-image

اپل آیفون 16 پرو ظرفیت 1TB رم 8GB

مشاهدهٔ مشخصات فنی و قیمت

مشاهده
product-image

اپل آیفون 16 پلاس ظرفیت 256GB رم 8GB

مشاهدهٔ مشخصات فنی و قیمت

مشاهده

میزبان پنل صحبت خود را با عبدالمهدی اسدی، رئیس انجمن موبایل، تبلت و لوازم جانبی، این چنین آغاز کرد: «آیا آمار درستی از میزان ارزبری واردات آیفون وجود دارد و چه موانعی باعث عدم واردات درست محصولات این برند در ایران می‌شود؟»

در پاسخ به این پرسش، اسدی ابتدا قیمت اولین گوشی آیفون ۱۶ پرومکس فروخته شده در بازار ایران پرداخت؛ ۱۵۰ میلیون تومان آیفون که با ابراز ناراحتی و گله همراه بود؛ چرا که به گفته رئیس انجمن موبایل، تبلت و لوازم جانبی، حدود ۹۰۰ میلیون دلار صرف واردات آیفون‌های ۱۴ و ۱۵ شده است.

عبدالمهدی اسدی و محمد وصالی در پنل جی‌اس‌ام

در رابطه با این موضوع او بیان کرد: «اگر دولت، امروز اجازه واردات با استفاده از ارز حاصل از صادرات را می‌داد، می‌توانست با دریافت تعرفه ۴۰ درصدی، درآمدی نزدیک به ۱۷ همت (هزار میلیارد تومان) داشته باشد.»
در رابطه با موانع پیش روی واردات افزود: «بحث واردات آیفون صرفا یک مطالبه صنفی نیست، بلکه به مطالبه‌ای اجتماعی و بدل شده و مردم فارغ از اینکه توانایی خرید این محصول را داشته یا نداشته باشند، به دنبال علت و دلیل منطقی برای این موضوع هستند.»

اسدی در ادامه صحبت‌های خود گفت: «دو نوع مخالف در رابطه با بحث واردات آیفون وجود دارد؛ دسته اول که گوشی‌های اپل را کالای لوکس آمریکایی خطاب می‌کنند و دم از تحریم‌های متقابل می‌زنند. از نظر من این صحبت دلیل منطقی نیست؛ چرا که سامسونگ هم از ایران رفته و ما را تحریم کرده است، ولی هنوز بدون مشکل وارد کشور و رجیستر می‌شود.

دسته دوم افرادی با دغدغه ارز هستند که ادعا می‌کنند در صورت باز شدن واردات رقمی حدود ۲ میلیارد الی ۲ میلیارد و پانصد میلیون دلار از منابع ارزی صرف گوشی‌های آیفون می‌شود.»

عبدالمهدی اسدی گفت آیفون ۱۶ رجیستر می‌شود

البته اسدی در ادامه صحبت‌های خود این ادعا را رد می‌کند: «براساس آمارهای شنیده شده، سبد ارزی موبایل ۳ میلیارد دلار است که از این مقدار حدود ۱ میلیارد الی ۱.۲ میلیارد دلار بابت گوشی‌های بالای ۶۰۰ دلار پرداخت شده است. برای مثال واردکننده به‌جای وارد کردن آیفون ۱۳ به سراغ آیفون ۱۴ می‌رود و خریدار هم منطقا مدل جدیدتر را خریداری می‌کند، پس اتفاق منفی برای سبد ارزی گوشی‌های بالای ۶۰۰ دلار و بودجه آن رخ نخواهد داد.»

همچنین رئیس انجمن موبایل، تبلت و لوازم جانبی در رابطه با بحث رجیستری شدن یا نشدن آیفون‌های ۱۶ افزود: «من نسبت به رجیستری آیفون بسیار خوشبین هستم و فکر می‌کنم اتفاق‌های خوبی در آینده رخ خواهد داد؛ چرا که حدود ۸۰ درصد از اعضای دولت چهاردهم نیز موافق این موضوع هستند. الان که صبحت‌های ما را می‌شوند و با اعداد و استدلال‌های منطقی آن‌ها را بیان می‌کنیم، فکر می‌کنم در آینده اتفاق‌های خوبی پیش بیاید.»

با استناد به صحبت‌های اسدی می‌توانیم طی چند ماه آینده منتظر واردات و رجیستر شدن آیفون‌های ۱۶ باشیم.

البته درباره نحوه واردات، تامین ارز و میزان تعرفه گمرکی آن‌ها صحبت نشده و نمی‌توان در رابطه با قیمت این دستگاه‌ها نظری ارائه کرد.

همچنین باید موضع دولت در خصوص انحصاری شدن یا نشدن واردات آیفون بررسی کنیم تا دود این ماجرا در چشم مردم عادی نرود.

برچسب‌ها: