خانهاخبار
چراغ سبز دولت به واردات و رجیستری آیفون ۱۶

چراغ سبز دولت به واردات و رجیستری آیفون ۱۶

از معرفی سری آیفون ۱۶ تا توقف تولید آیفون ۱۳، چه آینده‌ای در انتظار گوشی محبوب آمریکایی در ایران خواهد بود؟

۲۸ شهریور ۱۴۰۳
product-image

اپل آیفون 16 ظرفیت 128GB رم 8GB

مشاهدهٔ مشخصات فنی و قیمت

مشاهده

در دومین روز از کنگره موبایل ایران شاهد برگزاری پنل «چالش‌های پیش روی واردات موبایل و لوازم جانبی» بودیم. جی‌اس‌ام به عنوان میزبان پنل، اصلی‌ترین دغدغه‌های کاربران را با مسئولان مربوطه یعنی عبدالمهدی اسدی، رئیس انجمن تلفن همراه، تبلت و لوازم جانبی، محمد وصالی، مدیرکل دفتر صنایع لوازم خانگی و اداری وزارت صمت، سید حسین سادات حسینی، رئیس اتحادیه صنف دستگاه‌های مخابراتی، ارتباطی و لوازم جانبی تهران و محمدرضا عالیان، دبیر کنگره موبایل ایران مطرح کرد.

محمد وصالی در کنگره موبایل و واردات آیفون ۱۶

در ابتدای این پنل جی‌اس‌ام از محمد وصالی، مدیرکل دفتر صنایع لوازم خانگی و اداری وزارت صمت پرسید که با وجود عرضه آیفون ۱۶ و توقف تولید آیفون ۱۳ محبوب‌ترین گوشی اپل در بازار ایران و اتخاذ سیاست‌های مبنی بر محدود کردن واردات آیفون، چه آینده‌ای در انتظار گوشی‌های این برند آمریکایی خواهد بود؟

وصالی در پاسخ به این سوال گفت: «دفتر صنایع لوازم خانگی و اداری وزارت صمت حدود پنج ماه به دنبال یافتن راه‌حلی برای این دغدغه کاربران یعنی واردات آیفون و رجیستری سری ۱۶ این گوشی‌ها بودند.
در رابطه با گوشی‌های بالای ۶۰۰ دلار که شامل برند اپل هم می‌شود، محدودیتی در واردات وجود نداشته و دستگاه‌های بر اساس روال همیشگی خود به کشور وارد می‌شدند و البته که در مقطعی ممنوعیتی برای این برند آمریکایی لحاظ شده بود.»

این صحبت در حالی مطرح شد که طی سال‌های گذشته سیاست‌های متفاوتی برای واردات آیفون‌ها اتخاذ شده است؛ از ممنوعیت گرفته تا افزایش هزینه گمرکی و دیگر مواردی که برای مصرف‌کنندگان و عموم مردم خوشایند نبود.

او در ادامه این بحث افزود: «در حال تشکیل کارگروه‌هایی برای این موضوع هستیم، اما نتیجه‌ای در حال حاضر حاصل نشده است. ملاحظاتی که باعث می‌شود، روند واردات آیفون با سرعت کندتری صورت بگیرد، به علت مباحث مربوط به تامین ارز و ایجاد کدهای رجیستری است.»
وصالی تصریح کرد: «ما به مسئله واردات آیفون‌ها بی‌تفاوت نیستیم، بلکه موافق هستیم؛ ولی به این معنی نیست که از فردا شاهد واردات گوشی‌های آیفون با حجم بالا باشیم.»

محمد وصالی در پنل جی‌اس‌ام

وصالی در خصوص موانع پیش روی رجیستری آیفون نیز اظهار کرد: «موانع متعددی در جریان هستند مانند تامین مالی، نحوه واردات، کدهای رجیستری، مسائل مربوط به ثبت سفارش‌ها. در ثبت سفارش‌ها محدودیت و یک سقف وجود دارد که در حال حاضر حدود ۱.۵ میلیارد دلار سفارش در جریان است.»

نکته جالب توجه در اینجاست که در سال‌های گذشته حجم سفارش‌ها از چهارونیم میلیارد دلار کاهش یافته و همین موضوع هم در افزایش قیمت گوشی‌های موبایل موثر بوده است.

در ادامه پنل پرسیده می‌شود، چرا با وجود اینکه قیمت دستگاه‌های پرچمدار سایر برندها نظیر سامسونگ، شیائومی و هواوی که از آیفون هم بالاتر است، ولی مشکلی در واردات ندارند و برای آیفون استثنا قائل می‌شوند؟

پنل واردات گوشی موبایل ر منگره موبایل

وصالی در پاسخ گفت: «این سیاست‌ها به گذشته مربوط می‌شوند و ربطی به دوران حال ندارند. برندهای دیگر روال کاری مشخص و کد شناسه کالای تعریف شده مختص به خود را دارند. با این حال، نظر حاکمیت مبنی بر تغییر این سیاست و موافق با واردات برند آمریکایی است.»

در نهایت جی‌اس‌ام پرسید، آیا آیفون‌های ۱۶ رجیستر و وارد می‌شوند؟

وصالی در پاسخ گفت: «بله؛ اما زمان مشخصی برای آن وجود ندارد و در دستور کار قرار دارد.»
 

درباره موضوع واردات آیفون باید بگوییم که ورود سری آیفون ۱۶ به صورت قانونی در بازار ایران شاید در نگاه اول خبر خوب و امیدوارکننده‌ای باشد، اما باز هم مرهمی بر زخم‌های مردم نخواهد بود؛ چرا که افراد سودجو با افزایش تعرفه و قیمت گوشی موبایل باعث ایجاد هرج‌ومرج در بازار شدند و دست افراد کم بضاعت را از این وسیله کاربردی کوتاه کردند.

حال باید منتظر ماند و دید که دولت چهاردهم چه گام‌هایی برای ایجاد دسترسی راحت و آزاد مردم به تکنولوژی روز خواهد برداشت؟ آیا دیگر خبر آیفون‌های ۱۰۰ میلیونی و بالاتر را نخواهیم شنید؟

بدیهی است که با باز شدن واردات بازار متعادل‌تر شده و مردم نیز حق انتخاب بیشتری خواهند داشت. البته موارد مطرح شده فقط در حد صحبت هستند و تمامی این موضوعات طی چند ماه آینده مشخص خواهد شد.

برچسب‌ها: