خانهاخبار
نسخه نهایی iOS 18 با انبوهی از قابلیت‌های شخصی‌سازی منتشر شد

نسخه نهایی iOS 18 با انبوهی از قابلیت‌های شخصی‌سازی منتشر شد

iOS 18، جدیدترین آپدیت سیستم‌عامل گوشی‌های آیفون به‌صورت رسمی عرضه شده و حالا تمامی کاربران آیفون می‌توانند با نصب به‌روزرسانی، جذاب‌ترین قابلیت‌های آن را در دسترس داشته باشند.
 

۲۷ شهریور ۱۴۰۳

از بسیاری جهات، iOS 18 قابل شخصی‌سازی‌ترین آپدیت اپل برای کاربران آیفون است و تقریبا همانند اندروید، امکان تنظیم دلخواه اغلب قسمت‌‌های آن وجود دارد.

قابلیت‌های جدید iOS 18 در کنار مشخصات سخت‌افزاری و نرم‌افزاری قدرتمند سری آیفون 16 می‌توانند تجربه استفاده از اکوسیستم اپل را دگرگون کنند. در ادامه با ما همراه باشید تا تمامی موارد iOS 18 را بررسی کنیم.

چگونه آپدیت iOS 18 را نصب کنیم؟

برای نصب جدیدترین نسخه سیستم‌عامل می‌توانید از مسیر Setting> General> Software Update فرآِیند دانلود را انجام دهید. البته به‌خاطر جدید بودن این نسخه آپدیت، در نتیجه ممکن است با کمی تاخیر آن را در قسمت به‌روزرسانی سیستم‌عامل مشاهده کنید. 

قابلیت‌های جدید iOS 18

در این بخش هم می‌توانید با مطالعه جدیدترین ویژگی‌های iOS 18، پس از نصب به بهترین صورت از آن‌ها استفاده کنید.

امکان شخصی‌سازی صفحه اصلی

iOS 18 چندین ویژگی جدید را معرفی کرده که به کاربران امکان می‌دهد صفحه اصلی را به نحوه دلخواه، شخصی‌سازی کنند. کاربران حالا می‌توانند به‌صورت آزادانه، آیکون‌ها و برنامک‌های مختلف را در هر نقطه از صفحه قرار دهند. با این کار می‌توانید فضای خالی بیشتری ایجاد کرده و کنترل گسترده‌تری روی موقعیت آیکون‌ها و ویجت‌ها داشته باشید. 

iOS 18

علاوه‌بر این، iOS 18 گزینه جدیدی نیز برای تغییر رنگ آیکون‌ها همراه خود دارد تا آیکون‌ها برنامه‌ها را به رنگ دلخواه و یا یک حالت تاریک جدید تغییر دهید. این قابلیت برای اکثر برنامه‌ها و نرم‌افزارهای شخص‌ثالث در دسترس است و همچنین می‌توانید برای آرام‌تر کردن صفحه، نام برنامه یا ویجت‌ها را از زیر آن‌ها حذف کنید.

قابلیت‌های جدید در برنامه Messages

iOS 18 چندین ویژگی جدید را به برنامه Mssages آورده که یکی از موارد قابل‌توجه، معرفی جلوه‌های متنی جدید است که می‌تواند روی کلمات خاص در یک پیام اعمال شود. از این افکت‌های جذاب می‌توان به تغییراتی مانند بزرگ شدن، کوچک شدن، تکان دادن، شکوفه زدن و لرزیدن اشاره کرد که می‌توانند به مکالمات، حس بصری خاصی اضافه کنند. 

علاوه‌بر این حالا می‌توانید قالب‌بندی‌هایی مانند حالت پررنگ، زیر خط، خط مورب را برای هر حرف، کلمه یا عبارت جداگانه در Messges اعمال کنید.

یکی دیگر از تغییرات مهم در iOS 18 را می‌توان اصلاح سیستم Tapbacks به‌شمار آورد. حالا برای کاربران آیفون طیف گسترده‌ای از ایموجی‌های و برچسب‌های مختلف در دسترس قرار گرفته تا به‌جای گزینه‌های مورد تایید گذشته، بتوانند با استفاده از آن‌ها به پیام‌ها واکنش نشان دهند.
همچنین پشتیبانی از ارسال پیام‌های زمان‌بندی شده نیز در iOS 18 فراهم شده و می‌توانید پیام خود را برای ارسال در زمان خاصی تنظیم کنید.

iOS 18

iOS 18 قابلیت اتصال ماهواره‌ای آیفون را نیز ارتقا داده و حالا می‌توانید پیام خود را از طریق Messages یا iMessages به دیگران ارسال کنید. همچنین یک Live Activity جدید برای دینامیک آیلند طراحی شده که به کاربر، متصل بودن به ماهواره را اطلاع می‌دهد.

در مورد کیفیت تصاویر ارسالی در  Messages هم می‌توان به افزایش محدوده آن تا 100 مگابایت اشاره کرد که در کنار فشرده‌سازی تصاویر برای کاهش حجم آن، وضوح اصلی آن را حفظ می‌کند.
همچنین برنامه Mssages با آپدیت iOS 18 از قابلیت RCS پشتیبانی کرده و ارتباط بین پلتفرمی بهتری را بین دستگاه‌های اپلی و اندرویدی ایجاد می‌کند.  

کنترل سنتر بهبودیافته

iOS 18 تغییرات عمده‌ای را در کنترل سنتر به ارمغان آورده و برای کاربران، انعطاف‌پذیری بیشتری در شخصی‌سازی چیدمان و ساختار آن را فراهم می‌کند. با این به‌‌روز رسانی جدید می‌توانید چندین صفحه را در کنترل سنتر داشته باشید و به‌راحتی با سویچ کردن بین آن‌ها، به کنترل‌های متنوعی دسترسی داشته باشید.

iOS 18

علاوه‌بر این، اپل یک API جدید معرفی کرده که به برنامه‌های شخص ثالث اجازه می‌دهد برخی از تنظیمات خاص خود را در کنترل سنتر قرار دهند تا کاربر دسترسی آسانی به مهم‌ترین قسمت‌های نرم‌افزار داشته باشد.

تغییرات گسترده در کنترل صفحه قفل

بخش دیگری از تغییرات گسترده iOS 18 در صفحه قفل قرار گرفته که اصلی‌ترین بخش آن را می‌توان امکان تغییر دو دکمه محدود چراغ‌قوه و دوربین به دسترسی‌های مختلف را معرفی کرد.

در واقع حالا می‌توان دو دکمه چراغ‌قوه و باز کردن برنامه دوربین را با هر یک از دسترسی‌های جدید کنترل سنتر از جمله کنترل‌های ارائه شده توسط برنامه‌های شخص‌ثالث جایگزین کرد.

iOS 18

علاوه‌بر این، کنترل‌های مختلف را می‌توان به اکشن باتن سری آیفون 15 و آیفون 16 نیز اختصاص داد تا دسترسی سریعی به عملکردهای دلخواه بدون نیاز به باز کردن قفل دستگاه را داشته باشید.

قابلیت iPhone Mirroring

iPhone Mirroring یک قابلیت جدید و البته جذاب بین iOS 18 و macOS Sequoia است به کاربر امکان می‌دهد تا آیفون خود را مستقیما از روی مک کنترل کند. تنها با یک کلیک می‌توانید بین هر دو دستگاه ارتباط برقرار کرده و کنترل کاملی روی آیفون خود از رابط مک داشته باشید.

iOS 18

با تنظیم این قابلیت می‌توانید حتی اعلان‌های آیفون را در مک نیز دریافت کرده و با کلیک روی آن‌ها، به‌طور خودکار قابلیت Mirroring آیفون را راه‌اندازی کنید.

بازنگری در طراحی اپلیکیشن Photos

اپلیکیشن Photos در iOS 18 یکی از بزرگ‌ترین آپدیت‌ها را تا به امروز دریافت کرده است. 

برنامه مشاهده تصاویر حالا دارای طرحی ساده و یکپارچه است که همه چیز آن در یک نمای واحد ادغام شده‌اند. 

امکان سازمان‌دهی کردن مجموعه تصاویر در گروه‌های مختلف و نمایش آن‌ها براساس دسته‌بندی‌های انجام شده، از دیگر قابلیت‌های جدیدی است که حالا اپلیکیشن Photos دارد. همچنین گزینه‌های شخصی‌سازی گسترده‌ای نیز ایجاد شده تا بتوانید تمامی این دسته‌بندی‌ها را به شیوه دلخواه، مرتب و ویرایش کنید.

iOS 18

عملکرد قابلیت جستجو بین تصاویر نیز تغییرات زیادی داشته و اکنون می‌توانید به‌صورت ترکیبی با استفاده از معیارهای مختلفی، آسان‌تر از همیشه تصاویر خاصی را که به دنبال آن‌ها هستید را بیابید.

اولین نرم‌افزار اختصاصی مدیریت رمز عبور

اپل در iOS 18 برای اولین بار، نرم‌افزار اختصاصی برای مدیریت پسوردها را قرار داده است.

iOS 18

این اپلیکیشن یک مکان واحد برای مدیریت و ذخیره پسورد نرم‌افزارهای مختلف، اپل اکانت، وای‌فای و کدهای تایید خواهد بود که حتی از iPadOS 18، macOS Sequoia و VisionOS 2 نیز امکان دسترس داشته و می‌تواند تمامی این اطلاعات را در اختیار شما قرار دهد.

آپدیت‌های کاربردی در سافاری

ویژگی جدید Highlights در سافاری می‌تواند با استفاده از یادگیری ماشینی، اطلاعات کلیدی را از صفحه وبی که بازدید می‌کنید را استخراج کرده و نتایج آن‌ را به‌صورت خلاصه نشان دهد.

iOS 18

 

همچنین iOS 18 قابلیت جدید Distraction Control را به سافاری اضافه کرده تا با مسدود کردن برخی عناصر در صفحات وب، مانع از حواس‌پرتی شما شده و در نتیجه بتوانید کنترل بیشتری روی تجربه وب‌گردی داشته باشید.

قفل و مخفی کردن برنامه‌ها

iOS 18 علاوه‌بر قابلیت‌های کاربردی جذاب، چندین ارتقا حریم خصوصی و امنیتی جدید را برای کاربران آیفون معرفی کرده است.

یکی از موارد قابل‌توجه این است که می‌توانید هر برنامه‌ای را با استفاده از فیس آیدی، تاچ آیدی و یا رمز عبور قفل کنید. این ویژگی تضمین می‌کند که هیچ‌کس نمی‌تواند بدون احرار هویت شما به برنامه مورد نظر دسترسی داشته باشد و این یک لایه امنیتی اضافی را برای اطلاعات حساس فراهم می‌کند.

iOS 18

همچنین امکان مخفی کردن برنامه‌ها نیز در iOS 18 فراهم شده که هیچ نام و نشانی از برنامه مورد نظر، در صفحه اصلی وجود نخواهد داشت و حتی اعلانی از آن دریافت نمی‌کنید. در عوض، برنامه مورد نظر فقط از طریق یک پوشه اختصاصی اپلیکیشن‌های مخفی در App Library قابل دسترسی است. برای باز کردن این پوشه هم باید از طریق تاچ آیدی، فیس آیدی یا رمز عبور خود احراز هویت کنید.

ویژگی‌های بیشتر حریم خصوصی:

  • اشتراک‌گذاری بهبود یافته مخاطبین: به‌جای این‌که به یک برنامه اجازه دسترسی به همه مخاطبین را بدهید، می‌توانید انتخاب کنید تا تنها چند مورد از مخاطبین با برنامه مورد نظر به اشتراک گذاشته شوند.
  • روش جدید راه‌اندازی لوازم جانبی: متد جدیدی برای جفت کردن لوازم بلوتوثی، بدون این که برنامه سایر دستگاه‌های موجود در شبکه شما قابل مشاهده باشد.

دسترسی‌ها و امکانات جدیدتر

iOS 18 برخی دسترسی‌های جدیدی را نیز به‌همراه دارد که استفاده از دستگاه را نسبت به قبل آسان‌تر می‌کند.

  • Eye Tracking، به کاربران آیپد و آیفون این امکان را می‌دهد که دستگاه‌های خود را تنها با حرکات چشم کنترل کنند.
  • Music Haptics، موسیقی را به ارتعاش و بافت در آیفون تبدیل کرده و به کاربران ناشنوا یا کم شنوا این امکان را می‌دهد که ریتم و ضربان را از طریق Taptic Engine آیفون خود احساس کنند.
  • میانبرهای صوتی به کاربران آیفون و آیپد این امکان را فراهم می‌کنند تا با ایجاد عبارات گفتاری شخصی‌سازی شده برای سیری، به‌وسیله این میانبرها دسترسی آسان‌تری به موارد مختلف داشته باشند.
  • Vehicle Motion Cues صفحه نمایش آیفون و آیپد را به‌نحوی تنظیم می‌کند تا به کاهش حالت تهوع مسافران در وسایل نقلیه در حال حرکت کمک کند.

دستگاه‌های سازگار با iOS 18

iOS 18 با همه مدل‌های آیفون دارای iOS 17 سازگار است؛ در نتیجه اگر آیفون شما دارای iOS 17 است، می‌توانید با خیال راحت آن را به iOS 18 آپدیت کنید

  • آیفون XR
  • آیفون XS و XS Max
  • آیفون 11
  • آیفون 11 پرو و ​​11 پرو مکس
  • آیفون 12 و 12 مینی
  • آیفون 12 پرو و ​​12 پرو مکس
  • آیفون 13 و 13 مینی
  • آیفون 13 پرو و ​​13 پرو مکس
  • آیفون 14 و 14 پلاس
  • آیفون 14 پرو و ​​14 پرو مکس
  • آیفون 15 و 15 پلاس
  • آیفون 15 پرو و ​​15 پرو مکس
  • آیفون 16 و 16 پلاس
  • آیفون 16 پرو و ​​پرو مکس
  • آیفون SE نسل دو
  • آیفون SE نسل سه

برچسب‌ها: