خانهاخبار
گوشی‌های پیکسل برای کار با هوش مصنوعی به فضای ذخیره سازی بیشتری نیاز دارند

گوشی‌های پیکسل برای کار با هوش مصنوعی به فضای ذخیره سازی بیشتری نیاز دارند

کمبود فضای ذخیره به یکی از معضلات جدی سری گوشی‌های پیکسل بدل شده است.

۲۶ شهریور ۱۴۰۳
product-image

گوگل پیکسل 9 پرو XL ظرفیت 128GB رم 16GB

مشاهدهٔ مشخصات فنی و قیمت

مشاهده
product-image

گوگل پیکسل 9 ظرفیت 256GB رم 12GB

مشاهدهٔ مشخصات فنی و قیمت

مشاهده

این شرکت از سال گذشته با معرفی سری پیکسل 8، شروع به گسترش قابلیت‌های هوش مصنوعی در گوشی‌های خود کرد. اکنون صنعت موبایل نیز از گوگل پیروی کرده است. به عنوان نمونه، سامسونگ گوشی جدید Galaxy Z Fold 6 را به‌عنوان یک "گوشی هوش مصنوعی" در تبلیغات رسمی خود معرفی کرده و اپل نیز ادعا می‌کند که آیفون 16 جدید برای "هوش مصنوعی اپل" طراحی شده است. سری پیکسل 9 گوگل با ویژگی‌های جدیدی مانند "Add Me"، "Pixel Studio" و "Reimagine"، این روند را به سطحی بالاتر ارتقا داده است.

اما با وجود این پیشرفت‌ها، یک مشکل اساسی همچنان پابرجاست: گوگل فضای ذخیره‌سازی و حافظه کافی برای اجرای مؤثر این قابلیت‌های هوش مصنوعی را در گوشی‌های خود فراهم نمی‌کند. عملکرد ویژگی‌های هوش مصنوعی در گوشی‌های هوشمند ارتباط مستقیمی با میزان رم و حافظه موجود در دستگاه دارد. با این حال، قابلیت‌های هوش مصنوعی در سری پیکسل 9 به‌مرور زمان به‌شدت از فضای ذخیره‌سازی گوشی استفاده می‌کنند، هم در حال حاضر و هم در آینده. شروع این سری با حافظه 128 گیگابایتی در مدل‌های پیکسل 9، 9 پرو و 9 پرو XL نگرانی‌هایی را درباره کافی نبودن این فضا برای پشتیبانی از گوشی‌های جدید هوش مصنوعی به وجود آورده است.

پیکسل

مدل استاندارد پیکسل 9 گوگل با 128 گیگابایت فضای ذخیره‌سازی عرضه می‌شود، در حالی که مدل Pixel 9 Pro Fold با قیمت 1800 دلار، 256 گیگابایت فضا دارد. اما باید توجه داشت که این مقدار فضای ذخیره‌سازی به‌طور کامل در دسترس کاربر نیست. مقداری از این فضا توسط سیستم‌عامل اندروید 14 اشغال شده است. کاربران می‌توانند برای مشاهده میزان فضای مصرفی سیستم و دستگاه، به تنظیمات > ذخیره‌سازی > سیستم مراجعه کنند.

بررسی‌ها نشان می‌دهد که بخش قابل توجهی از فضای ذخیره‌سازی گوشی‌های پیکسل 9 و پیکسل 9 پرو فولد، توسط سیستم عامل استفاده شده است. سیستم در پیکسل 9 حدود 14 گیگابایت و در پیکسل 9 پرو فولد حدود 15 گیگابایت از فضای ذخیره‌سازی را به خود اختصاص داده است. این مقدار با نصب به‌روزرسانی‌های نرم‌افزاری و جمع‌آوری فایل‌های سیستمی بیشتر می‌شود. علاوه بر این، عکس‌ها و ویدیوها نیز می‌توانند فضای زیادی را اشغال کنند، به‌ویژه زمانی که کاربران کتابخانه رسانه‌ای خود را از یک گوشی قدیمی به گوشی جدید منتقل کنند. همچنین اپلیکیشن‌ها با ایجاد اسناد، داده‌ها و کش، فضای بیشتری را مصرف می‌کنند. فایل‌های صوتی، فیلم‌ها و بازی‌ها نیز به مرور زمان فضای ذخیره‌سازی دستگاه را کاهش می‌دهند.

در گذشته، کاربران برای تعیین میزان فضای ذخیره‌سازی مورد نیاز، به اندازه کتابخانه رسانه‌ای، تعداد آهنگ‌ها یا اپلیکیشن‌های نصب‌شده توجه می‌کردند. اما با ظهور گوشی‌های هوش مصنوعی، این معادله تغییر کرده است. در حال حاضر، فضای ذخیره‌سازی مصرف‌شده توسط مدل‌های هوش مصنوعی، ویژگی‌ها و خدمات آن‌ها غیرقابل پیش‌بینی است. تنها چیزی که می‌توان پیش‌بینی کرد این است که این فضا به مرور زمان افزایش خواهد یافت.

گزارش‌ها حاکی از آن است که سری پیکسل 9 به دلیل حجم زیاد نرم‌افزارهای پیش‌فرض (بِلوت‌ور)، تأثیر زیادی بر فضای ذخیره‌سازی دستگاه دارد. بدتر از آن، قابلیت‌های هوش مصنوعی که فضای ذخیره‌سازی گوشی را اشغال می‌کنند، به‌عنوان استفاده سیستمی محاسبه نمی‌شوند. بلکه این قابلیت‌ها به‌عنوان آیتم‌های جداگانه در بخش تحلیل اپلیکیشن‌ها نمایش داده می‌شوند.

بیشتر ابزارهای هوش مصنوعی در سطح سیستم در دستگاه‌های پیکسل، در اپلیکیشنی به نام AICore قرار دارند که وظیفه پردازش‌های هوش مصنوعی در دستگاه را بر عهده دارد. این ماژول سیستمی جامع، به‌روزرسانی‌ها و دسترسی به مدل‌های هوش مصنوعی مانند Gemini Nano را مدیریت می‌کند. بعد از گذشت چند هفته از استفاده از پیکسل 9 و نصب اپلیکیشن‌های مختلف، گزارش‌ها نشان می‌دهد که AICore به تنهایی حدود 5 گیگابایت از فضای 128 گیگابایتی دستگاه را مصرف کرده است.

بررسی دقیق‌تر نشان می‌دهد که بیشتر این فضا توسط داده‌های کاربر اشغال شده است، چرا که خود اپلیکیشن AICore تنها 26 مگابایت حجم دارد. بنابراین، هرچه بیشتر از گوشی استفاده شود، این اپلیکیشن فضای بیشتری را اشغال خواهد کرد. سایر اپلیکیشن‌های مبتنی بر هوش مصنوعی مانند Pixel Studio و Pixel Screenshots نیز در فهرست اپلیکیشن‌های مصرف‌کننده فضای ذخیره‌سازی قرار دارند. گوگل اعلام کرده است که برای گوشی‌های پیکسل 9 به مدت هفت سال پشتیبانی نرم‌افزاری ارائه خواهد کرد. اما با توجه به روند فعلی، این نگرانی وجود دارد که ابزارهای هوش مصنوعی گوگل در طول این سال‌ها به‌مرور فضای ذخیره‌سازی دستگاه را اشغال کنند.

پیکسل

در نتیجه، این موضوع نیاز به تجدیدنظر در استراتژی فضای ذخیره‌سازی دستگاه‌های گوگل را نشان می‌دهد. اگر گوگل قصد دارد گوشی‌های پیکسل 9 و مدل‌های بعدی را به‌عنوان گوشی‌های هوش مصنوعی به بازار عرضه کند، این دستگاه‌ها باید حافظه و فضای ذخیره‌سازی بیشتری داشته باشند. در حال حاضر، گوگل حافظه رم بیشتری به گوشی‌های پیکسل 9 اضافه کرده است، اما باید همین کار را در مورد فضای ذخیره‌سازی نیز انجام دهد. برای اینکه گوشی‌های پیکسل 9 بتوانند در سال‌های آینده قابلیت‌های پیشرفته هوش مصنوعی خود را به بهترین شکل اجرا کنند، باید حداقل با 256 گیگابایت فضای ذخیره‌سازی عرضه شوند. این مقدار فضای ذخیره‌سازی برای پشتیبانی از ویژگی‌های هوش مصنوعی در سال‌های آینده ضروری به نظر می‌رسد.

در نهایت، این امر نشان می‌دهد که گوگل باید در کنار توسعه نرم‌افزارهای قدرتمند، به سخت‌افزار مناسب نیز توجه کند. گوشی‌های پیکسل با قابلیت‌های هوش مصنوعی قوی، بدون داشتن فضای ذخیره‌سازی کافی نمی‌توانند به طور مؤثر عمل کنند. گوگل باید با افزایش فضای ذخیره‌سازی پایه گوشی‌های خود، نیازهای کاربران را برای آینده‌ای که با هوش مصنوعی در هم تنیده شده است، برآورده کند.

برچسب‌ها: