خانهاخبار
A18 در مقابل A18 Pro: تفاوت‌ها در چیست؟

A18 در مقابل A18 Pro: تفاوت‌ها در چیست؟

اپل به طور طبیعی در رویدادهای خود وقت آن را ندارد که در مورد جزییات صحبت کند. ما می‌دانیم که امسال این شرکت مجبور بود برای پشتیبانی آیفون ۱۶ معمولی از Apple Intelligence، تراشه بهتری را نسبت به آیفون‌های استاندارد سال قبل در آن به کار برد. حالا ببینیم با این تفاسیر اصلا تراشه آیفون ۱۶ با آیفون ۱۶ پرو چقدر تفاوت دارد.

۲۲ شهریور ۱۴۰۳

اپل نسل دوم تراشه‌های ۳ نانومتری جدید را برای هر دو مدل آیفون ۱۶ و آیفون ۱۶ پرو معرفی کرد که باعث بهبود عملکرد قابل توجهی می‌شوند. آیفون ۱۶ و ۱۶ پلاس دارای تراشه A18 هستند، در حالی که آیفون ۱۶ پرو و ۱۶ ​​پرو مکس دارای تراشه A18 Pro هستند.

تراشه A18

این پردازنده‌ها تقریبا مشابه هستند، اما برخی از تفاوت‌ها، به همراه تفاوت‌هایی در طراحی حرارتی آیفون ۱۶ و ۱۶ پرو وجود دارد که در ادامه به آن خواهیم پرداخت.

ویژگی‌های مشترک A18 و A18 Pro

  • بر اساس نسل دوم فرآیند ۳ نانومتری با ترانزیستورهای کوچکتر ساخته شده است.
  • پردازنده ۶ هسته‌ای با چهار هسته عملکرد قدرتمند و دو هسته کم مصرف.
  • موتور عصبی ۱۶ هسته‌ای ارتقا یافته برای اجرای مدل‌های بزرگ تولیدی بهینه شده است.
  • زیرسیستم حافظه ارتقا یافته با ۱۷ درصد پهنای باند حافظه بیشتر.

قابلیت‌های A18 در آیفون ۱۶

ترشاه A18 دارای پردازنده گرافیکی ۵ هسته‌ای به جای پردازنده گرافیکی ۶ هسته‌ای در A18 Pro است.

مدل‌های آیفون ۱۶ طراحی حرارتی جدیدی دارند. اپل می‌گوید که برد منطقی اصلی را به‌روزرسانی کرده، قرار دادن تراشه را متمرکز کرده و معماری محیط داخل را بهینه کرده است. یک زیرساخت آلومینیومی بازیافتی وجود دارد که گرما را برای ۳۰ درصد عملکرد پایدار بالاتر برای بازی دفع می‌کند.

تراشه A18 همچنین ردیابی پرتوهای سخت‌افزاری را اضافه می‌کند، ویژگی که در مدل‌های آیفون ۱۵ پرو با تراشه A17 پرو در دسترس بود، اما در سری استاندارد آیفون جدید محسوب می‌شود. ردیابی پرتوهای شتاب‌دار سخت ‌افزاری برای بازی مفید است و مدل‌های آیفون ۱۶ می‌توانند تمامی بازی‌های با کیفیت کنسولی را که اپل در سال گذشته برای مدل‌های آیفون ۱۵ پرو معرفی کرده بود، اجرا کنند.

ویژگی‌های A18 Pro در آیفون ۱۶ پرو

از سوی دیگر تراشه A18 Pro دارای همان پردازنده ۶ هسته‌ای A18 و همچنین همان موتور عصبی است، اما به جای پردازنده گرافیکی ۵ هسته‌ای، یک هسته گرافیکی بیشتر برای یک گرافیک ۶ هسته‌ای دارد.

به گفته اپل آیفون ۱۶ پرو ظرفیت حرارتی را با یک شاسی ماشین‌کاری شده که از ۱۰۰ درصد آلومینیوم بازیافتی استفاده می‌کند، به حداکثر می‌رساند. با استفاده از انتشار حالت جامد به قاب تیتانیوم چسبانده می‌شود و با یک زیرساخت آلومینیومی با روکش گرافیتی ترکیب می‌شود. معماری حرارتی جدید در مقایسه با A17 Pro به میزان ۲۰ درصد بهبود عملکرد پایدار را در بازی امکان‌پذیر می‌کند.

عملکرد A18

در مقایسه با تراشه A16 Bionic تراشه A18 حدود ۳۰ درصد سریع‌تر است و عملکرد مشابهی را در حالی که ۳۰ درصد انرژی کمتری مصرف می‌کند، ارایه می‌دهد.

پردازنده گرافیکی آن هم ۴۰ درصد سریعتر از A16 Bionic است و همچنین کارایی بیشتری دارد و با استفاده از ۳۵ درصد انرژی کمتر، عملکرد یکسانی را ارایه می‌دهد.

موتور عصبی جدید این تراشه نیز برای یادگیری ماشینی ۲ برابر سریع‌تر از موتور عصبی در تراشه A16 bionic است.

عملکرد A18 Pro

پردازنده ۶ هسته‌ای A18 Pro به میزان ۱۵ درصد سریع‌تر از پردازنده A17 Pro است و با استفاده از ۲۰ درصد انرژی کمتر، همان عملکرد را ارایه می‌دهد. اپل می‌گوید که این سریع‌ترین پردازنده در هر گوشی هوشمند است، با نسل بعدی شتاب‌دهنده‌های ML که به طور مستقیم برای محاسبات با راندمان بالا، توان عملیاتی بالا و تاخیر کم قابل برنامه‌ریزی هستند.

پردازنده گرافیکی ۶ هسته‌ای هم ۲۰ درصد سریع‌تر از پردازنده گرافیکی در A17 Pro است و ردیابی پرتوهای شتاب دهنده سخت افزاری آن هم ۲ برابر سریع‌تر است.

از طرف دیگر موتور عصبی ارتقا یافته سریع‌تر و کارآمدتر از موتور عصبی در A17 Pro است. اپل می‌گوید که ویژگی‌های هوش مصنوعی اپل در A18 Pro حدود ۱۵ درصد سریع‌تر از A17 Pro اجرا می‌شود.

یک موتور نمایشگر پیشرفته جدید برای ویژگی پروموشن، یک رمزگذار ویدیوی جدید و یک پردازشگر سیگنال تصویر جدید نیز وجود دارد. در مجموع آنها دو برابر حجم داده را برای رمزگذاری سریع ویدیو و کارایی بهبود یافته پردازش می کنند.

نظر شما در مورد این تفاوت‌ها چیست؟ آیا تراشه سری استاندارد آیفون ۱۶ پیشرفت بیشتری داشته است یا سری آیفون ۱۶ پرو؟

برچسب‌ها: