خانهاخبار
قیمت سری آیفون ۱۶ چقدر خواهد بود؟

قیمت سری آیفون ۱۶ چقدر خواهد بود؟

در این مطلب تحلیلی با توجه به روال قیمت‌گذاری آیفون‌های قبلی و میزان هزینه اپل برای قطعات گوشی‌هایش، قیمت آیفون‌های امسال این شرکت را تخمین خواهیم زد.

۱۷ شهریور ۱۴۰۳

انتظار می‌رود نسل بعدی سری آیفون ۱۶ اپل در ۲۰ سپتامبر (۳۰ شهریور ماه) عرضه شود و در بازار گوشی‌های هوشمند در حال توسعه به سرعت رقابت کند؛ البته با برخی به‌روزرسانی‌های قابل توجه شایعه شده، مدل‌های جدید می‌توانند شاهد تغییرات قیمتی نسبت به سال‌های گذشته باشند.

آیفون ۱۶

مدل‌های پی در پی آیفون همیشه با ویژگی‌های جدید و ارتقای سخت افزاری عرضه می‌شوند، اما اپل به طور معمول قیمت‌های خرده فروشی را افزایش نمی‌دهد. با این حال به دلیل رقابت فزاینده بازار گوشی‌های هوشمند، اختلالات احتمالی زنجیره تامین و سایر چالش‌های اقتصادی جهانی، این موضوع می‌تواند امسال تغییر کند.

سال گذشته شاهد رکورد بالایی برای هزینه کل اجزای یکآیفون بودیم و می‌توانست پیشگوی چیزهایی آینده باشد. طبق یک گزارش، هزینه تولید مدل‌های آیفون ۱۵ سال گذشته نسبت به آیفون ۱۴ قبلی بیشتر است. به عنوان مثال، تصور می‌شود تولید آیفون ۱۵ پرو مکس ۵۵۸ دلار برای اپل هزینه داشته باشد که نسبت به مدل آیفون ۱۴ پرو مکس عرضه شده در سال ۲۰۲۲ به میزان ۱۲ درصد افزایش داشته است.

سایر مدل‌های موجود در سری آیفون ۱۵ نیز مشمول افزایش هزینه‌ها شدند. اجزای استاندارد آیفون ۱۵ در مجموع ۴۲۳ دلار است که ۱۶ درصد افزایش نسبت به آیفون ۱۴ نشان می‌دهد. آیفون ۱۵ پلاس با ۱۰ درصد افزایش نسبت به مدل قبلی خود ۴۴۲ دلار محاسبه شده است، در حالی که آیفون ۱۵ پرو با رشد ۸ درصدی به ۵۲۳ دلار رسیده است.

با وجود افزایش هزینه‌ها، اپل قیمت خرده فروشی هیچ یک از مدل‌های آیفون ۱۵ خود را در سال گذشته افزایش نداد. با این حال شرکت تحقیقاتی «Fomalhaut Techno Solutions» مستقر در توکیو معتقد است که اگر این شرکت به جذب تاثیر افزایش هزینه‌های تولید ادامه دهد، سود نهایی اپل تحت تاثیر قرار خواهد گرفت. این موضوع می‌تواند باعث شود که اپل تصمیم بگیرد قیمت‌های خرده فروشی سری آیفون ۱۶ امسال را افزایش دهد.

گمانه‌زنی‌ها در مورد افزایش قیمت نیز به دلیل افزایش قطعات سخت افزاری مورد نیاز برای پشتیبانی از هوش اپل است. انتظار می‌رود اپل رم را در مدل‌های استاندارد آیفون ۱۶ به ۸ گیگابایت افزایش دهد که در نسخه‌های قبلی با میزان ۶ گیگابایت، افزایش یافته است.

از سوی دیگر اپل در مواجهه با افزایش هزینه‌های زندگی و همچنین چالش‌های اخیر بازار در آسیا که شاهد کاهش فروش بوده است، نسبت به افزایش قیمت‌ها محتاط خواهد بود. به عنوان مثال فروشندگان آیفون ۱۵ در چین به طور فزاینده‌ای به تخفیف‌های تبلیغاتی برای جابه‌جایی سهام وابسته شده‌اند که نشان می‌دهد آخرین نسل آیفون اپل در تلاش برای دستیابی به محبوبیت مشابه مدل‌های قبلی در چین است. علاوه بر این انتظار نمی‌رود طراحی آیفون ۱۶ تغییر قابل توجهی داشته باشد و این توجیه افزایش قیمت را حتی دشوارتر می‌کند.

iPhone-15-vs-16-Feature-Yellow-Pink-2.jpg

اپل همچنین برای اولین بار مدل‌های آیفون ۱۶ پرو را در هند تولید انبوه می‌کند زیرا به دنبال تنوع بخشیدن به تولید فراتر از چین است که به طور بالقوه می‌تواند منجر به صرفه‌جویی در هزینه شود. بر اساس گزارشی که توسط «The Economic Times» منتشر شده است، پیش بینی می‌شود که سازنده آیفون از طریق تولید مدل‌های پرو در هند، هزینه‌های تولید خود را تا ۱۰ درصد کاهش دهد. با این حال با وجود این صرفه‌جویی‌ها، ممکن است مصرف‌کنندگان شاهد قیمت‌های پایین‌تر نباشند، زیرا مالیات‌ها و هزینه‌های قطعات می‌توانند قیمت‌های خرده‌فروشی را ثابت نگه دارند.

ما با اطمینان کامل نمی‌دانیم که اپل چه قیمت‌هایی را برای مدل‌های نسل بعدی آیفون خود تعیین خواهد کرد. اما شایان ذکر است که اگر قیمت اولیه مدل استاندارد آیفون ۱۶ (۷۹۹ دلار) بدون تغییر باقی بماند، همان قیمت اولیه آیفون ۱۲ را خواهد داشت که در سال ۲۰۲۰ عرضه شد. اما اپل ممکن است راه‌کار دیگری را در پیش گیرد، به طور مثال گزینه فضای ذخیره‌سازی ۱۲۸ گیگابایتی را حذف کند که با این کار مشتریان به طور اساسی مجبور به پرداخت مبلغ بیشتری خواهند بود، همان کاری که در سال گذشته با آیفون ۱۵ پرو مکس انجام داد.

قبل از عرضه آیفون ۱۵ حدس و گمان‌هایی منتشر شد مبنی بر اینکه آیفون ۱۵ پرو مکس ممکن است قیمت اولیه ۱۱۹۹ دلاری بالاتری از قیمت پایه ۱۰۹۹ دلاری آیفون ۱۴ پرو مکس داشته باشد. این پیش‌بینی تا حدی درست بود، اما به دلیلی متفاوت از آنچه انتظار می‌رفت. اپل قیمت را کاملا افزایش نداد، در عوض کمترین گزینه ذخیره‌سازی ۱۲۸ گیگابایتی را برای مدل پرو مکس حذف کرد. در نتیجه آیفون ۱۵ پرو مکس اکنون با ۲۵۶ گیگابایت فضای ذخیره‌سازی شروع می‌شود و با قیمت ۱۱۹۹ دلار، یعنی همان مبلغی که اپل پیش‌تر برای آیفون ۱۴ پرو مکس ۲۵۶ گیگابایتی در نظر گرفته بود؛ اما تفاوت در کجا بود؟ در این بود که حالا مشتریان گزینه ۱۲۸ گیگابایتی ارزان‌تر را نداشتند و مجبور به خرید این نسخه بودند.

اپل می‌تواند همان استراتژی را برای آیفون ۱۶ پرو اتخاذ کند. طبق گزارش جدید ترند فورس، انتظار می‌رود این بار اپل هر دو آیفون ۱۶ پرو و ​​آیفون ۱۶ پرو مکس را با حداقل ۲۵۶ گیگابایت فضای ذخیره‌سازی ارایه کند و برای اولین بار گزینه شروع ۱۲۸ گیگابایتی را در مدل کوچک‌تر پرو حذف کند.

اپل در روز دوشنبه ۹ سپتامبر (۱۹ شهریور) در یک رویداد ویژه با نام «Glowtime» سری جدید آیفون را معرفی خواهد کرد. این مراسم به مانند تمامی رویدادهای حزوه فناوری، به صورت زنده در جی‌اسم‌ام پوشش داده خواهد شد.

برچسب‌ها: