خانهاخبار
اندروید ۱۶ احتمالاً با یک تغییر طراحی مهم همراه می‌شود

اندروید ۱۶ احتمالاً با یک تغییر طراحی مهم همراه می‌شود

به نظر می‌رسد گوگل در نسخه بعدی سیستم‌عامل خود بخش تنظیمات سریع را از نوتیفیکیشن‌ها جدا خواهد کرد. 

۱۷ شهریور ۱۴۰۳

گوگل اخیراً کد منبع اندروید ۱۵ را منتشر کرد و به توسعه‌دهندگان این فرصت را داد تا با تمامی قابلیت‌های نسخه جدید سیستم‌عامل این برند آشنا شوند. شایان ذکر است که برخی از این ویژگی‌ها تا زمان عرضه رسمی اندروید ۱۵ آماده نمی‌شوند و احتمالا با نسخه جدید این سیستم‌عامل در دسترس قرار می‌گیرند.

یکی از این تغییراتی که احتمالاً برای نسخه بعدی اندروید آماده خواهد شد، مربوط به طراحی جدید بخش تنظیمات سریع و نوتیفیکیشن‌ها می‌شود. 

لوگوی اندروید

ظاهر فعلی بخش تنظیمات سریع و نوتیفیکیشن‌ها به زمان عرضه اندروید ۱۲ و معرفی زبان طراحی Material You برمی‌گردد. در حال حاضر، دو بخش اشاره‌شده به صورت مشترک نمایش داده می‌شوند. در این راستا، با پایین کشیدن نوار وضعیت (Status Bar) ابتدا تنظیمات سریع و سپس قسمت اعلانات پدیدار خواهند شد. 

با سوایپ دوباره به پایین، پنل تنظیمات سریع به صورت کامل ظاهر شده و بخشی از قسمت نوتیفیکیشن‌ها نیز به نمایش در می‌آید. برای سال‌هاست که نسخه‌های مختلف اندروید با این طراحی عرضه شده‌اند.

بخش تنظیمات سریع و اعلانات در اندروید خالص

علی‌رغم آن‌که بخش تنظیمات سریع و اعلانات در نسخه خالص اندروید ادغام‌شده است، برخی از تولیدکنندگان برای رابط کاربری اختصاصی خود این دو قسمت را جدا کرده‌اند. برای مثال، شیائومی در HyperOS بخش‌های تنظیمات سریع و نوتیفیکیشن‌ها را تفکیک کرده است. گزارش شده سامسونگ و اوپو نیز درنظر دارند تا طراحی مشابهی برای رابط کاربری محصولات خود پیاده‌سازی کنند.

حالا اما به نظر می‌رسد گوگل نیز درنظر دارد تا اندروید ۱۶ را با تغییرات مهمی همراه کند. در نسخه بتا اندروید ۱۵ QPR، یک نسخه جدید از پنل‌های تنظیمات سریع و نوتیفیکیشن‌ها قرار دارد که ظاهراً مربوط به مدل سال آینده این سیستم‌عامل خواهد بود. 

بخش اعلانات اندروید ۱۵

با پایین کشیدن نوار وضعیت، بخش نوتیفیکیشن‌ها به مانند سابق ظاهر می‌شود، ولی در این حالت تنها یک‌چهارم صفحه‌نمایش را در برمی‌گیرد. برای فعال‌سازی پنل تنظیمات سریع، کاربر باید با دو انگشت نوار وضعیت را به سمت پایین بکشد. این تغییر مهم احتمالاً بحث‌برانگیز خواهد شد، چرا که کاربر باید تلاش بیشتری برای نمایش بخش تنظیمات سریع بکند. 

بخش تنظیمات سریع اندروید ۱۶

پس از پدیدار شدن پنل تنظیمات سریع، کاربر با سوایپ به سمت چپ و راست می‌تواند همه آیتم‌ها را مشاهده کند. نوار روشنایی نیز در قسمت بالای این پنل قرار گرفته و میزان نور صفحه را نشان می‌دهد. همچنین به نظر می‌رسد اندازه آیتم‌های قسمت تنظیمات سریع اندکی کوچک‌تر می‌شود.

در نهایت باید اشاره کرد که این تغییر طراحی هنوز به مراحل پایانی نرسیده و برخی از بخش‌های آن به صورت کامل توسعه نیافته است. با این وجود، به نظر می‌رسد گوگل به صورت جدی در فکر متحول‌ کردن پنل تنظیمات سریع و بخش نوتیفیکیشن‌ها است. 

برچسب‌ها: