خانهاخبار
آیفون 16 پرو حافظه 2 ترابایتی خواهد داشت

آیفون 16 پرو حافظه 2 ترابایتی خواهد داشت

با نزدیک شدن به مراسم اپل (Glowtime) سوالاتی در مورد ظرفیت ذخیره‌سازی مدل‌های آیفون 16 پرو مطرح می‌شود. طبق گزارش منتشر شده در ژانویه، مدل‌های آیفون 16 پرو حداکثر حافظه 2 ترابایتی خواهند داشت.

۱۵ شهریور ۱۴۰۳

حدس و گمان مربوط، ناشی از شایعه استفاده اپل از حافظه فلش NAND با سلول چهار سطحی (QLC) است که این فناوری می‌تواند اپل را قادر سازد تا حداکثر فضای ذخیره‌سازی را نسبت به مدل‌های قبل تا دو برابر افزایش دهد. در نتیجه در آیفون‌های 16 پرو می‌توانیم مدل با حافظه 2 ترابایتی را نیز داشته باشیم.

استفاده از فناوری QLC امکان فضای ذخیره‌سازی بیشتر را در فضای کوچک‌تر فراهم کرده و در عین حال هزینه‌ها را نسبت به فناوری NAND فعلی با سلول سه‌سطحی (TLC) را کاهش دهد.

البته در گذشته چنین ادعاهایی حتی برای آیفون‌های 14 و 15 پرو نیز مطرح شده بود که تاکنون چنین مدلی از آن‌ها ساخته نشده است. با این وجود، موارد جدیدی وجود دارند که به آخرین شایعات حافظه 2 ترابایتی آیفون‌های 16 پرو اعتبار می‌بخشند.

مدل‌های آیفون 16 پرو با حافظه 2 ترابایتی

طبق گزارش‌ها، مدل‌های آیفون 16 پرو قرار است ارتقاهای قابل‌توجهی در زمینه کیفیت تصویربرداری داشته باشند که این می‌تواند نیاز به افزایش فضای ذخیره‌سازی را توجیه کند. شایعات حاکی از یک دوربین فوق‌عریض بهبود یافته با سنسور 48 مگاپیکسلی است که از همان فناوری مشابه در دوربین اصلی نیز استفاده شده است. در کنار این موارد، دیافراگم عریض‌تر f/2.2 امکان عملکرد بهتر در نور کم و پشتیبانی از عکاسی 48 مگاپیکسلی ProRaw را فراهم می‌کند.

iPhone 16 Pro

علاوه‌بر دلایل ذکر شده، گفته می‌شود که اپل فرمت تصویری جدیدی را با نام JPEG-XL را معرفی خواهد کرد که در کنار فرمت‌های فعلی می‌تواند منجربه ایجاد فایل‌های حجیم‌تر شده و نیاز به افزایش فضای ذخیره‌سازی را ضروری‌تر کند. همچنین امکان جدید فیلم‌برداری 3K با سرعت 120 فریم بر ثانیه با تکنولوژی Dolby Vision در مدل‌های پرو، فایل‌های بسیار بزرگی را تولید خواهد کرد.

نکته آخر اما نه کم‌اهمیت مربوط به دکمه اختصاصی جدید Capture Button برای مدل‌های آیفون 16 پرو است که بر نقش این مدل‌ها به‌عنوان یک دستگاه حرفه‌ای عکاسی و فیلم‌برداری تاکید می‌کند. به‌طور کلی، این عوامل دسته‌جمعی به سمت قابلیت‌های تصویربرداری باکیفیت در سطح حرفه‌ای می‌تواند نیاز به افزایش حداکثر فضای ذخیره‌سازی را توجیه کنند.

البته باید در نظر داشت که در حال حاضر، سرعت خواندن و نوشتن در تکنولوژی QLC NAND نسبت به TLC NAND کندتر بوده و فعلا اشکالاتی دارد. بنابراین عملکرد اپل در این زمینه و رفع ایرادات می‌تواند برای مدل‌های آیفون 16 پرو سرنوشت‌ساز باشد.

برچسب‌ها: