خانهاخبار
کوالکام از تراشه اسنپدراگون ۶ نسل سه رونمایی کرد

کوالکام از تراشه اسنپدراگون ۶ نسل سه رونمایی کرد

جدیدترین تراشه میان‌رده کوالکام برپایه فرآيند ۴ نانومتری ساخته شده و به نوعی نسخه ضعیف‌شده اسنپدراگون 7s نسل دو محسوب می‌شود.

۱۲ شهریور ۱۴۰۳

کوالکام اخیراً و در سکوت کامل خبری از جدیدترین تراشه میان‌رده خود رونمایی کرد که اسنپدراگون ۶ نسل سه نام دارد. این تراشه ۴ نانومتری به عنوان نسخه نسل جدید اسنپدراگون ۶ نسل یک در اختیار تولیدکنندگان قرار خواهد گرفت. 

سخت‌افزار جدید این برند آمریکایی با پیشرفت‌هایی در زمینه هوش مصنوعی همراه شده که پردازش برخی قابلیت‌ها مانند پایش فعالیت‌های ورزشی و حذف نویز حین تماس‌ها را بهبود می‌دهند. 

باید اشاره کرد که اسنپدراگون ۶ نسل سه از مشخصات فنی مشابه اسنپدراگون 7s نسل دو بهره می‌برد. در واقع، تراشه جدید کوالکام تنها در بخش‌های پردازنده مرکزی و نمایشگر ضعیف‌تر شده است. 

اسنپدراگون ۶ نسل سه

طبق اطلاعات رسمی، این تراشه میان‌رده از پردازنده مرکزی ۸هسته‌ای برخوردار شده که شامل چهار هسته Cortex-A78 با فرکانس ۲٫۴ گیگاهرتز و چهار هسته Cortex-A55 با فرکانس ۱٫۸ گیگاهرتزی می‌شود. برای مقایسه، مدل 7s نسل دو از کانفیگ مشابه بهره می‌برد، ولی هسته‌های کم‌مصرف آن از فرکانس بالاتر ۱٫۹۵ گیگاهرتزی پشتیبانی می‌کنند. 

از سوی دیگر، مدل ۶ نسل دو با نمایشگر‌های فول اچ‌دی ۱۲۰ هرتزی سازگار است در حالی که نسخه 7s نسل دو ضمن پشتیبانی از رزولوشن تصویر مشابه، می‌تواند با نمایشگر ۱۴۴ هرتزی نیز همراه شود.

کوالکام سخت‌افزار جدید خود را به پردازنده گرافیکی آدرنو ۷۱۰ مجهز کرده که در مدل نسل قبلی نیز به کار رفته است. به علاوه، این تراشه از دو مدل حافظه رم LPDDR4x و LPDDR5 پشتیبانی می‌کند و با حافظه داخلی UFS 3.1 سازگار خواهد بود. 

در بخش اتصالات، نسل جدید تراشه این برند با بلوتوث نسخه ۵٫۲ و وای‌فای 6E همراه شده است. برای تصویر برداری، چیپست کوالکام از دوربین ۲۰۰ مگاپیکسلی و دوربین ۴۸ مگاپیکسلی (حالت شاتر لگ پایین) پشتیبانی می‌کند.