خانهاخبار
آیفون ۱۶ با دکمه کپچر عرضه می‌شود اما اپل باید یک ویژگی مهم را از اندروید کپی کند

آیفون ۱۶ با دکمه کپچر عرضه می‌شود اما اپل باید یک ویژگی مهم را از اندروید کپی کند

یک ویژگی اندروید وجود دارد که می‌تواند نیمی از کار دکمه Capture را بدون نیاز به سخت‌افزار اضافی انجام دهد.

۱۴ شهریور ۱۴۰۳

یکی از شایعات بزرگ درباره آیفون 16 که مدتی است مطرح شده، این است که اپل قصد دارد یک دکمه جدید به نام Capture را به همه چهار مدل جدید خود که به‌زودی معرفی می‌شوند، اضافه کند. قرار است این دکمه در پایین سمت راست گوشی‌ها قرار بگیرد و توانایی باز کردن و کنترل اپلیکیشن دوربین را داشته باشد.

برای کاربران قدیمی آیفون، این ویژگی می‌تواند بسیار مفید باشد. باز کردن اپلیکیشن دوربین در حال حاضر کمی دردسر دارد، به‌ویژه اگر عجله داشته باشید، و سریع‌ترین راه، استفاده از میانبر صفحه قفل است که واقعاً هم خیلی سریع نیست.

اما کاربران اندروید باید بدانند که روش بهتری وجود دارد، و این چیزی است که اپل مدت‌ها پیش می‌توانست به راحتی از آن کپی کند.

دو بار ضربه بزنید تا عکس بگیرید

دکمه‌ روی گوشی‌های هوشمند کم است، که یکی از دلایل اصلی کارکرد خوب آن‌ها است. اما این موضوع همچنین به این معنی است که دکمه‌های پاور و تنظیم صدا می‌توانند با حرکات و ترکیبات مختلف وظایف دوگانه یا حتی سه‌گانه را انجام دهند، بسته به اینکه از چه گوشی‌ای استفاده می‌کنید.

دکمه پاور هم از این قاعده مستثنی نیست و علاوه بر روشن و خاموش کردن صفحه نمایش (یا گوشی)، امکانات زیادی ارائه می‌دهد. در آیفون، دو بار ضربه زدن روی دکمه پاور، Apple Pay را باز می‌کند و استفاده از گوشی را به جای کارت اعتباری کمی راحت‌تر می‌کند.

اما این چیزی نیست که در اندروید اتفاق می‌افتد. در گوشی‌های با سیستم عامل گوگل، دو بار ضربه زدن روی دکمه پاور، دوربین را باز می‌کند  صرف‌نظر از اینکه گوشی قفل باشد یا در حال انجام چه کاری باشد و این می‌تواند کمک بزرگی باشد مخصوصا اگر بخواهید به سرعت یک عکس یا ویدیو بگیرید. 

همه صحبت‌ها درباره دکمه Capture و اینکه چقدر می‌تواند فرآیند باز کردن اپلیکیشن دوربین آیفون را سریع‌تر کند، باعث شد به سیستم اندروید فکر کنیم. این ویژگی از آن دسته قابلیت‌هایی است که وقتی از آن خبر دارید، به هیچ وجه نمی‌توانید به گذشته بازگردید  حتی اگر گاهی اوقات تصادفاً گوشی‌تان را قفل کنید.

دکمه کپچر

دو ضربه سریع، دوربین باز می‌شود، و سپس می‌توانید شاتر را فشار دهید و هر چیزی که در نظر دارید را ثبت کنید. بدون نیاز به ور رفتن با منوها، یا میانبرها، و قطعاً نیازی به اضافه کردن یک دکمه اضافی که باعث شرم‌ساری جانی آیو، رئیس سابق طراحی آیفون، شود.

البته آوردن دقیق این ویژگی به آیفون نیازمند تغییراتی است. میانبر Apple Pay بسیار مفید است، و معادل آن در اندروید جایگزین مناسبی نخواهد بود. چون اساساً همان چیزی است که اپل در حال حاضر با دوربین انجام می‌دهد، با دسترسی سریع که فقط از صفحه قفل یا منوی تنظیمات سریع در دسترس است.

شاید اپل بتواند مکانی جدید برای میانبر Apple Pay پیدا کند. مثلاً فشار دادن و نگه‌داشتن دکمه پاور، چون در حال حاضر برای هیچ چیز استفاده نمی‌شود. یا، از آن روش به عنوان میانبر دوربین استفاده کند اگر Apple Pay باید حتماً در جای خود بماند. اما به نظر می‌رسد که راه‌های بهتری برای باز کردن سریع دوربین وجود دارد بدون اینکه نیازی به اضافه کردن یک دکمه کاملاً جدید باشد.

واقعیت این است که دکمه Capture ممکن است کمی پیچیده‌تر از یک دکمه برای باز کردن اپلیکیشن دوربین و کنترل شاتر باشد. اینکه بتوان این کارها را راحت‌تر انجام داد چیز بدی نیست، اما برخی شایعات حاکی از آن است که اپل کاملاً می‌داند که این نوع ویژگی نیازی به افزودن یک دکمه جدید ندارد.

یکی از اولین شایعات ادعا می‌کرد که اپل می‌تواند «قابلیت سنسور فشار» را به دکمه Capture اضافه کند، که به آن امکان می‌دهد سطوح مختلف فشار فیزیکی را تشخیص دهد. به عبارت دیگر، دکمه Capture می‌تواند بر اساس میزان فشاری که روی آن وارد می‌شود، کارهای مختلفی را انجام دهد. بنابراین یک ضربه ساده می‌تواند شاتر را فعال کند، در حالی که فشار کمی بیشتر می‌تواند ضبط ویدیو را آغاز کند.

آیفون ۱۶

شایعه دیگری ادعا می‌کند که این ویژگی در واقع ممکن است یک اقدام ایمنی برای جلوگیری از استفاده تصادفی باشد و اطمینان حاصل کند که تا زمانی که کاملاً قصد ندارید، عکس یا ویدیو نمی‌گیرید. اما آن شایعه بعداً مطرح شد که ممکن است این دکمه از حرکات کشیدنی نیز پشتیبانی کند که می‌توانند به عنوان یک ویژگی زوم یا برای کمک به فوکوس دوربین استفاده شوند.

این ممکن است برای کاربر عادی آیفون چندان جالب نباشد، اما توانایی کنترل فوکوس بدون استفاده از صفحه لمسی می‌تواند بسیار مفید باشد اگر علاقه به استفاده از کنترل‌های دستی دوربین آیفون دارید. همین امر در مورد کمک به حفظ یک شات ثابت در حالی که روی یک موضوع زوم می‌کنید نیز صادق است.

بیشتر از این درباره دکمه Capture شایعاتی به گوش نمی‌رسد، اما این چند شایعه نشان می‌دهند که این دکمه قرار است بسیار چندکاره‌تر از یک دکمه ساده باشد. همان‌طور که باید باشد. اگر دکمه‌های ساده پاور و تنظیم صدا می‌توانند چندین عملکرد انجام دهند، پس دکمه Capture و هر چیز دیگری که اپل در آینده به نمای بیرونی آیفون اضافه می‌کند نیز باید بتواند همین کار را بکند.

چه کسی می‌داند  شاید اپل چند ترفند شگفت‌انگیز در آستین داشته باشد که دکمه Capture را به یک جزء ضروری در همه آیفون‌های آینده تبدیل کند. چیزی کمی قوی‌تر و کارآمدتر از اینکه فقط اپلیکیشن دوربین را کمی سریع‌تر باز کند. اما این به این معنا نیست که برخی از ویژگی‌های شایعه شده دکمه Capture کمی غیرضروری نیستند.

به هر حال، دسترسی سریع به دوربین می‌تواند بدون سخت‌افزار جدید انجام شود و لزوماً نیازی نیست که منحصر به گوشی‌های جدید و گران‌قیمت باشد. مطمئناً، تلاش برای باز کردن دوربین و به طور تصادفی قفل کردن گوشی کمی آزاردهنده است. اما اینطور نیست که Face ID بلافاصله همه چیز را باز نکند مخصوصا اگر در دید دوربین باشید.

حداقل، اپل می‌تواند به کاربران خود آزادی بیشتری بدهد که چگونه ترکیب‌های مختلف دکمه‌ها رفتار کنند. این شرکت در سال‌های اخیر بر این زاویه فشار زیادی آورده است، و آزادی سفارشی‌سازی بیشتر که به صفحه اصلی در iOS 18 یا مرکز کنترل iOS 18 می‌آید، نمونه کاملی از آن است. بنابراین هیچ دلیلی وجود ندارد که اپل نتواند با اجازه دادن به مردم برای شخصی‌سازی بهتر تجربه آیفون خود به روش‌های کمتر واضح، به فشار بر این زاویه ادامه دهد.

برچسب‌ها: