خانهاخبار
طراحی ظاهری کنسول پلی استیشن ۵ پرو فاش شد

طراحی ظاهری کنسول پلی استیشن ۵ پرو فاش شد

یکی از افشاگران به تازگی اطلاعات جدیدی از کنسول پلی استیشن ۵ پرو را فاش کرده است.

۱۰ شهریور ۱۴۰۳

اخیرا شاهد انتشار خبرهای متفاوتی درباره کنسول جدید شرکت سونی یا همان پلی استیشن ۵ پرو بودیم و اکنون نیز یکی از افشاگران شناخته شده، طراحی ظاهری این کنسول و برخی اطلاعات دیگر را با کاربران به اشتراک گذاشته است.

ps 2.jpg

این افشاگر که «billbil-kun» نام دارد؛ با انتشار گزارشی در خبرگزاری Dealabs تایید کرد که نام کنسول جدید سونی پلی استیشن ۵ پرو خواهد بود. در این گزارش، شاهد یک تصویر شماتیک نیز هستیم که طراحی این کنسول را به نمایش می‌گذارد. 

به نظر رسیده که ظاهر این کنسول شباهت‌ زیادی با پلی استیشن ۵ اسلیم دارد. این کنسول همانند نسل‌های پیشین PS5 به رنگ سفید است و دو پورت USB-C و دکمه پاور در بخش پایینی آن به چشم می‌خورند. البته، سه نوار ضخیم در بخش میانی این دستگاه قابل مشاهده هستند که در نسخه‌های پایه خبری از آن‌ها نیست. این افشاگر همچنین اشاره کرد که PS5 پرو کمی ضخیم‌تر از PS5 اسلیم به نظر می‌رسد.

ps 1.jpg

در این تصویر درایو دیسک این کنسول قابل مشاهده نیست. به احتمال زیاد، این کنسول همانند پلی استیشن ۵ اسلیم از درایو‌های جداگانه پشتیبانی خواهد کرد. البته با توجه به افزایش چشمگیر محبوبیت بازی‌های دیجیتالی، ممکن است که سونی تنها نسخه‌ای دیجیتال از کنسول جدید خود را روانه بازار کند. قیمت این کنسول هنوز مشخص نشده و کنترلر آن نیز نسخه پایه دوال‌سنس خواهد بود. به ادعای این افشاگر، سونی در نیمه اول سپتامبر ۲۰۲۴ از پلی استیشن ۵ پرو رونمایی خواهد کرد.

با استناد به سایر گزارشات منتشر شده درباره PS5 پرو، احتمال عرضه این کنسول در ماه نوامبر نیز وجود دارد. چندی پیش، شاهد افشای مشخصات سخت افزاری این کنسول بودیم. پردازنده اصلی پلی استیشن ۵ پرو از نظر ساختاری مشابه نسل اولیه است؛ اما حالت جدیدی به نام «High CPU Frequency Mode» به آن اضافه شده که کلاک اسپید آن را به ۳.۸۵ گیگاهرتز افزایش می‌دهد. در سوی دیگر، پردازنده گرافیکی این محصول امکان رندرینگ سریع‌تر را داشته و در ری تریسینگ نیز عملکرد بهتری دارد. قدرت پردازشی پلی استیشن ۵ معمولی، معادل با ۱۰.۲۸ ترافلاپ بود و نسخه پرو نیز احتمالا قدرت پردازشی بین ۱۶ تا ۱۷ ترافلاپ را ارائه خواهد داد.

ps3.jpg

PS5 پرو یک سیستم آپ‌اسکیلینگ جدید به نام PSSR (PlayStation Spectral Super Resolution Upscaling) را به همراه داشته که با استفاده از هوش مصنوعی، موجب افزایش فریم‌ریت و رزولوشن بازی‌ها می‌شود. علاوه بر این، PS5 پرو دارای ۱ ترابایت فضای ذخیره‌سازی است.

این نسخه ارتقا یافته از کنسول پلی استیشن ۵، احتمالا پیش از عرضه بازی مورد انتظار Grand Theft Auto VI روانه بازار می‌شود. عرضه این بازی برای بسیاری از علاقه‌مندان به گیمینگ، خرید یک کنسول جدید را توجیه می‌کند و سونی بنا داشته تا نظر این افراد را به پلی استیشن ۵ پرو جلب کند.

ps4.jpg

سونی در گذشته نیز تجربه عرضه آپگرید‌های میان نسلی برای  کنسول‌های خود را داشته است. به عنوان مثال، PS4 پرو در نوامبر ۲۰۱۶، سه سال پس از عرضه PS4 معرفی شد. عرضه PS5 پرو در حالی رخ داده که فروش کنسول پلی استیشن ۵ کاهش یافته است. در ماه مه، سونی اعلام کرد که فروش PS5 به اوج خود رسیده و این کنسول دیگر در مرحله پایانی چرخه زندگی خود به سر می‌برد.