خانهاخبار
آیفون 16 پلاس ممکن است آخرین مدل بزرگ غیر پرو اپل باشد

آیفون 16 پلاس ممکن است آخرین مدل بزرگ غیر پرو اپل باشد

مدل پلاس اپل با آیفون 14 پلاس دوباره به بازار بازگشت و جایگزین آیفون مینی شد. اما ممکن است زمان خداحافظی با آیفون بزرگ معمولی اپل فرا رسیده باشد.

۱۵ شهریور ۱۴۰۳
product-image

اپل آیفون 16 پلاس ظرفیت 128GB رم 6GB

مشاهدهٔ مشخصات فنی و قیمت

مشاهده

اپل قرار است در روز دوشنبه ۹ سپتامبر رویدادی برگزار کند که انتظار می‌رود در آن سری جدید آیفون 16، از جمله آیفون 16 پلاس، معرفی شود. اما اگر پیش‌بینی‌های تحلیلگران درست باشد، آیفون 16 پلاس ممکن است آخرین مدل از نوع خود باشد.

گزارش‌ها حاکی از آن است که اپل قصد دارد نسخه بزرگ‌تر آیفون استاندارد خود را از سری محصولات خود حذف کند و به جای آن، یک آیفون پریمیوم فوق باریک به نام آیفون 17 اسلیم معرفی کند. این اطلاعات توسط دو تحلیلگر معروف در زمینه پیش‌بینی‌های اپل، مینگ-چی کو از شرکت TF International Securities و جف پو از Haitong International Securities گزارش شده است.

اگر این گزارش‌ها درست باشد، آیفون پلاس به سرنوشتی مشابه آیفون مینی دچار خواهد شد که اپل آن را در سال ۲۰۲۰ با خانواده آیفون 12 معرفی کرد و پس از عرضه آیفون 13 مینی در سال ۲۰۲۱، آن را کنار گذاشت.

این غیرمعمول نیست که اپل هر چند سال یک بار مجموعه آیفون‌های خود را تغییر دهد. از آیفون‌های اصلی به سایز پلاس که تقریباً یک دهه پیش با آیفون 6 معرفی شدند، تا مدل‌های مینی، مکس، و پرو مکس، شکل و اندازه آیفون در ۱۰ سال گذشته دستخوش تغییرات زیادی شده است.

احتمالاً تا سپتامبر آینده نمی‌دانیم که چه چیزی برای آیفون 2025 که احتمالاً آیفون 17 نامیده می‌شود، در نظر گرفته شده است. اما اگر جزئیات ارائه شده توسط کو و پو صحیح باشد، دلایل منطقی وجود دارد که اپل بخواهد سال آینده از آیفون پلاس فاصله بگیرد. نسخه بزرگ‌تر آیفون استاندارد ممکن است به اندازه کافی برای انتخاب نسبت به مدل پرو جذاب نباشد. گوشی‌های با صفحه‌نمایش بزرگ که زمانی به نام «فبلت» (ترکیبی از گوشی و تبلت) شناخته می‌شدند، حدود یک دهه است که به جریان اصلی تبدیل شده‌اند، به این معنی که نمایشگرهای بزرگ به‌اندازه گذشته هیجان‌انگیز و جدید نیستند.

داده‌ها نشان می‌دهند که آیفون پلاس خوب نمی‌فروشد

1.jpg

طبق گفته کو که سابقه خوبی در گزارش محصولات آینده اپل دارد، آیفون پلاس تنها ۵ تا ۱۰ درصد از محموله‌های جدید آیفون را تشکیل می‌دهد.

او در گزارشی که در ماه ژوئیه در مدیوم منتشر شد، نوشت: «این نشان می‌دهد که سه مدل دیگر آیفون (استاندارد، پرو و پرو مکس) قبلاً به‌طور کافی بخش‌های بازار بالارده را پوشش می‌دهند و مدل پلاس را زائد می‌کنند.»

شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد آیفون پلاس یکی از پرفروش‌ترین‌های اپل نیست. داده‌های شرکت تحقیقاتی Canalys که در کانال‌های رسانه‌های اجتماعی این شرکت منتشر شده است، نشان می‌دهد که آیفون 14 پرو مکس و آیفون 15 پرو مکس در میان ۱۰ گوشی برتر ارسال‌شده در سال ۲۰۲۳ قرار دارند. آیفون 14، آیفون 14 پرو، آیفون 15 پرو، آیفون 15 و حتی آیفون 13 که تقریباً ۳ سال از عرضه آن می‌گذرد، در این فهرست قرار دارند، اما هیچ‌کدام از مدل‌های پلاس در رتبه‌بندی قرار نگرفتند.

Omdia که در زمینه تحقیقات صنعت فناوری فعالیت می‌کند، دریافته که آیفون 14 پرو مکس، آیفون 14 پرو، آیفون 14، آیفون 13 و آیفون 11 در میان گوشی‌های برتر ارسال‌شده در نیمه اول سال 2023 بوده‌اند. اما آیفون 14 پلاس در این فهرست جایی نداشت.

لی شوان چیو، تحلیلگر تحقیقات حرکتی Canalys، درباره آیفون 14 پلاس گفت: «همه انتظارات بالایی داشتند. مصرف‌کنندگان به‌طور کلی صفحه‌نمایش بزرگ‌تر را ترجیح می‌دهند.»

آیفون مینی نیز در سال 2021 در موقعیت مشابهی قرار داشت. طبق گزارش‌ها در آن زمان، آیفون 12 مینی تنها ۵ درصد از فروش آیفون‌های جدید را در نیمه اول ژانویه 2021 تشکیل می‌داد، طبق داده‌های Counterpoint Research که توسط رویترز گزارش شد. سپس اپل تولید مدل کوچک‌تر را کاهش داد، همان‌طور که Nikkei Asian Review در مارس 2021 گزارش کرد، و در نهایت تصمیم گرفت آن را پس از عرضه آیفون 13 مینی از سری محصولات خود حذف کند.

1.jpg

مشکل آیفون پلاس این است که اختلاف قیمت 100 دلاری بین آن و آیفون پرو که 1000 دلار قیمت دارد، برای جذب مصرف‌کنندگان کافی نیست، به گفته چیو و جاش لوویتز، تحلیلگر شرکت Consumer Intelligence Research Partners. خریداران ترجیح می‌دهند که 100 دلار بیشتر خرج کنند تا از مزایای مدل پرو بهره‌مند شوند، مثل دوربین پیشرفته‌تر و اکنون مجموعه‌ای از ویژگی‌های جدید نرم‌افزار هوش مصنوعی اپل. این موضوع به‌خصوص زمانی صحت دارد که مصرف‌کنندگان گوشی‌های خود را برای مدت طولانی‌تری نگه می‌دارند.

لوویتز گفت: «مزایای پرو تا حدودی بیشتر از مزایای پلاس است.»

آیفون 14 پلاس و 15 پلاس نیز در زمانی عرضه شدند که گوشی‌های با صفحه‌نمایش بزرگ به‌اندازه قبل جذاب نبودند. در اوایل دهه 2010، گوشی‌هایی مانند سری گلکسی نوت سامسونگ به دلیل نمایشگرهای بزرگ خود برجسته بودند. گلکسی نوت اصلی دارای یک صفحه‌نمایش 5.3 اینچی بود که در مقایسه با سایر گوشی‌های آن دوره مانند آیفون 5 با صفحه‌نمایش 4 اینچی و گلکسی S3 با صفحه‌نمایش 4.8 اینچی بزرگ به نظر می‌رسید. این گوشی به یک تغییر صنعت به سمت گوشی‌های بزرگ‌تر کمک کرد، به‌طوری که شرکت مشاوره Accenture در سال 2014 گزارش داد که نزدیک به نیمی از مصرف‌کنندگانی که قصد خرید یک گوشی هوشمند را داشتند، یک فبلت را ترجیح می‌دادند.

علاوه بر این، نحوه خرید گوشی‌ها نیز در دهه گذشته تغییر کرده است، که می‌تواند بر انتخاب دستگاه توسط کاربران تأثیر بگذارد. برای افرادی که یک آیفون جدید را با برنامه پرداخت ماهانه از طریق شرکت مخابراتی خود و پس از تعویض گوشی قدیمی خود خریداری می‌کنند، فاصله قیمتی بین آیفون 15 پلاس و آیفون 15 پرو تنها به چند دلار در ماه کاهش می‌یابد، همان‌طور که لوویتز اشاره کرد و افزود که بیشتر مردم از روی نیاز به‌روزرسانی می‌کنند تا تمایل به فناوری‌های جدید خاص.

برچسب‌ها: