خانهاخبار
اپل ۸ مدل کاملاً متفاوت از آیفون ۱۶ را عرضه می‌کند

اپل ۸ مدل کاملاً متفاوت از آیفون ۱۶ را عرضه می‌کند

دیگر تنها سخت افزار تفاوت را رقم نمی‌زند، پای نرم‌افزار نیز به تغییرات باز شده است!

۷ شهریور ۱۴۰۳
product-image

اپل آیفون 16 ظرفیت 128GB رم 6GB

مشاهدهٔ مشخصات فنی و قیمت

مشاهده
product-image

اپل آیفون 16 پرو مکس ظرفیت 128GB رم 8GB

مشاهدهٔ مشخصات فنی و قیمت

مشاهده
product-image

اپل آیفون 16 پلاس ظرفیت 128GB رم 6GB

مشاهدهٔ مشخصات فنی و قیمت

مشاهده

در حالی که شرکت‌هایی مانند گوگل، فیسبوک و اپل تهدید کرده‌اند مشتریان اروپایی را از مزایای فناوری هوش مصنوعی خود محروم کنند، امسال به نظر می‌رسد که خانواده آیفون دستخوش تغییرات اساسی خواهد شد.

به طور کلی، هر چهار مدل آیفون ۲۰۲۴ - آیفون ۱۶، آیفون ۱۶ پلاس، آیفون ۱۶ پرو و آیفون ۱۶ پرو مکس - قادر به اجرای نسخه هوش مصنوعی اپل که "Apple Intelligence" نام دارد، خواهند بود. این گوشی‌ها با چیپ‌ست‌های A18 یا A18 Pro اپل تجهیز خواهند شد و حداقل دارای هشت گیگابایت رم خواهند بود که به نظر می‌رسد حداقل مقدار لازم برای اجرای Apple Intelligence باشد. تا اینجا همه چیز به نظر مثبت می‌رسد و این به‌روزرسانی‌ها به نظر یک پیشرفت در روند تنوع محصولات آیفون اپل است.

اما این همه ماجرا نیست؛ زیرا اپل به جای چهار مدل آیفون ۱۶، در واقع هشت مدل کاملاً متفاوت را عرضه خواهد کرد که از نظر سخت‌افزار، نرم‌افزار و ویژگی‌ها با یکدیگر تفاوت دارند.

آیفون ۱۶ بدون اپ استور!

این مدل فقط در اتحادیه اروپا عرضه خواهد شد. با به‌روزرسانی آینده iOS 18، ده‌ها میلیون کاربر آیفون و آیپد در اتحادیه اروپا قادر خواهند بود نرم‌افزار iOS خود را به شکلی که پیش از این ممکن نبود، سفارشی‌سازی کنند. اپل تأیید کرده است:

«تا پایان امسال، ما تغییراتی در صفحه انتخاب مرورگر، برنامه‌های پیش‌فرض، و حذف برنامه‌ها برای iOS و iPadOS برای کاربران اتحادیه اروپا اعمال خواهیم کرد. این به‌روزرسانی‌ها نتیجه گفت‌وگوی مداوم ما با کمیسیون اروپایی درباره تطابق با الزامات قانون بازارهای دیجیتال در این زمینه‌ها است.» تیم توسعه‌دهنده اپل، اوت ۲۰۲۴

تا پایان سال، کاربران آیفون ۱۶، آیفون ۱۶ پلاس، آیفون ۱۶ پرو و آیفون ۱۶ پرو مکس در اتحادیه اروپا کنترل بیشتری بر روی برنامه‌های پیش‌فرض و سیستم اپل خواهند داشت که کاربران ایالات متحده حتی نمی‌توانند آن را تصور کنند.

یک آیفون ۱۶ بدون اپ استور؟ مشکلی نیست، کاربران می‌توانند آن را حذف کرده و با یکی از فروشگاه‌های اپلیکیشن شخص ثالث که پس از اجرای قوانین ضد انحصاری قانون بازارهای دیجیتال اروپا ظهور کردند، جایگزین کنند. آیفون‌های موجود در اروپا دارای یک بخش "برنامه‌های پیش‌فرض" خواهند بود که می‌توانند به سادگی مرورگر، ایمیل، فروشگاه اپلیکیشن و حتی برنامه‌های پرداخت پیش‌فرض را حذف کرده و با جایگزین‌های شخص ثالث جایگزین کنند. علاوه بر این، در به‌روزرسانی‌های نرم‌افزاری آینده، کاربران تنظیمات پیش‌فرض جدیدی برای شماره‌گیری، ارسال پیام، ترجمه متن، مدیریت رمز عبور، صفحه‌کلیدها و فیلترهای اسپم تماس دریافت خواهند کرد. اپل وعده داده است که این امکان، مثلاً، امکان جایگزینی اپل مپس با گوگل مپس را فراهم می‌کند، که در سال آینده در دسترس خواهد بود. بنابراین، یک آیفون ۱۶ با کروم به جای سافاری، با AltStore به جای اپ استور، با Google Wallet برای پرداخت‌های بدون تماس و برنامه‌های شماره‌گیری و پیام‌رسانی جایگزین، یک دستگاه کاملاً متفاوت از همان گوشی خواهد بود که در ایالات متحده در تاریخ ۲۰ سپتامبر به بازار عرضه می‌شود.

آیفون ۱۶ با Apple Intelligence

کاربران آمریکایی آیفون ۱۶ قابلیت‌های هوش مصنوعی خواهند داشت و کاربران اروپا این قابلیت را نخواهند داشت!

امسال، کمیسیون اروپا قوانین حفاظت از داده‌های عمومی خود را به مقرراتی حتی سخت‌گیرانه‌تر برای حفظ حریم خصوصی، امنیت و انتخاب مصرف‌کننده تبدیل کرده است. قانون بازارهای دیجیتال به مسائل ضد انحصاری می‌پردازد و اپل را مجبور می‌کند تا به مرورگرهای جایگزین سافاری اجازه دهد تا روی این پلتفرم بیایند. سپس قانون خدمات دیجیتال وجود دارد که پلتفرم‌های ارتباطی مانند X، فیسبوک و تلگرام را موظف به نظارت و حذف محتوای غیرقانونی یا گمراه‌کننده می‌کند.

آیفون

اما بخش سوم از سه پایه مقررات فناوری اروپا، قانون هوش مصنوعی است که به طور مشابه برای محتوای تولید شده با کمک هوش مصنوعی، شفافیت حداکثری را الزامی می‌کند و محدودیت‌هایی برای مدل‌های هوش مصنوعی که به سناریوهای استفاده عمومی مانند OpenAI، Google Gemini و بله، پلتفرم نوظهور هوش مصنوعی اپل می‌پردازند، اعمال می‌کند.

بدیهی است که غول‌های فناوری سیلیکون ولی خیلی خوشحال نیستند که باید تلاش بیشتری برای تطابق با این مقررات انجام دهند. متا، اپل، گوگل و OpenAI همگی تهدید کرده‌اند که خدمات هوش مصنوعی خود را از کاربران اروپایی دریغ کنند. وقتی Apple Intelligence در رویداد WWDC در ژوئن معرفی شد، اپل اعلام کرد که به دلیل مسائل امنیتی ناشی از تطابق با قوانین محلی، این سرویس‌ها را در اروپا عرضه نخواهد کرد. که البته همه میدانیم علتش مسائل امنیتی نبود و نیست.

با این حال، یک آیفون ۱۶ خریداری شده در ایالات متحده در ۲۰ سپتامبر، از تمام امکانات Apple Intelligence مانند مدل جدید سیری، نوشتن کمکی، پاسخ‌های هوشمند پیام‌رسانی، خلاصه‌های ایمیل، ابزار ویرایش عکس Clean Up مشابه با پاک‌کن جادویی گوگل و بسیاری امکانات دیگر پشتیبانی خواهد کرد. یک آیفون ۱۶ خریداری شده در اروپا حتی یک نشانه‌ای از Apple Intelligence نخواهد داشت، اما تمام برنامه‌های اصلی آن می‌توانند حذف شده و با جایگزین دلخواه کاربر مانند تعویض مرورگر سافاری با کروم کامل جایگزین شوند.

در نگاه اول، آیفون ۱۶، آیفون ۱۶ پلاس، آیفون ۱۶ پرو و آیفون ۱۶ پرو مکس در همه جا یکسان به نظر می‌رسند. اما پس از استفاده، آیفون ۱۶ برای بازار آمریکا و آیفون ۱۶ برای اروپا دو گوشی کاملاً متفاوت از نظر ظاهر، حس و ویژگی‌های iOS خواهند بود.

در نتیجه، امسال اپل عملاً نه چهار، بلکه هشت آیفون متفاوت را معرفی خواهد کرد؛ برخی بر اساس سخت‌افزار، برخی بر اساس نرم‌افزار، اما همگی به طور کلی روند تنوع و تکه‌تکه شدن سری آیفون را تشدید خواهند کرد.

برچسب‌ها: