خانهاخبار
خداحافظی اپل با رم ۸ گیگابایتی؛ مک‌های جدید با رم پایه ۱۶ گیگ عرضه می‌شوند

خداحافظی اپل با رم ۸ گیگابایتی؛ مک‌های جدید با رم پایه ۱۶ گیگ عرضه می‌شوند

پیشرفتی خوب و خوشایند برای منتقدان اپل که بارها گفته بودند ۸ گیگابایت حافظه پایه را برای مک‌های این شرکت کافی نمی‌دانند. اگر گزارش امروز به وقوع بپیوندد، شاهد عملکردی حتی بهتر از آنچه می‌بینیم برای مدل‌های پایه مک خواهیم بود.

۶ شهریور ۱۴۰۳

تمامی مک‌های جدید اپل در سال جاری احتمالا حداقل ۱۶ گیگابایت رم از پیش نصب شده خواهند داشت؛ موضوعی که سنت دیرینه اپل را برای استفاده از ۸ گیگابایت رم در اکثر مک‌های پایه خود می‌شکند و مشتریان را مجبور به پرداخت مبلغ اضافی برای میزان رم بیشتر نمی‌کند.

مک‌های جدید اپل با ۱۶ گیگابایت حافظه رم

کافی بودن ۸ گیگابایت رم در مک‌ها یک موضوع بحث برانگیز برای بیش از یک دهه بوده است. این بحث به سال ۲۰۱۲ بازمی‌گردد که اپل اولین مک بوک پرو رتینا را با ۸ گیگابایت رم به صورت استاندارد معرفی کرد. شایان ذکر است که اپل همچنان به ارایه ۸ گیگابایت به عنوان پیکربندی حافظه پایه برای چندین مدل از جمله مک بوک پرو ۱۴ اینچی M3، آیمک M3 و مک بوک ایر M3 ادامه داده است.

با این حال مارک گورمن از بلومبرگ گزارش داده که اپل در حال آزمایش چهار مدل مک جدید مجهز به تراشه M4 است و همه آنها دارای ۱۶ یا ۳۲ گیگابایت حافظه یکپارچه هستند. گورمن پیش‌تر هم گزارش داده بود که اپل در حال برنامه‌ریزی برای به‌روزرسانی مک بوک پرو، مک مینی و آیمک با تراشه‌های M4 در سال جاری است. یکی از احتمالات این است که اپل تصور کرده که ۱۶ گیگابایت رم باید حداقل قابل اجرا برای ویژگی‌های هوش مصنوعی آینده باشد که تحت عنوان «Apple Intelligence» معرفی می‌شوند، اما نباید فراموش کرده که این موضوع در حال حاضر صرفا حدس و گمان است.

سال گذشته اپل یک مک بوک پرو ۱۴ اینچی پایه با تراشه M3 را معرفی کرد که جایگزین مک بوک پرو ۱۳ اینچی متوقف شده M2 در خط تولید مک اپل شد. مک بوک پرو ۱۴ اینچی با قیمت ۱۵۹۹ دلار با ۸ گیگابایت حافظه یکپارچه عرضه می‌شود. کاربران می‌توانند ۱۶ یا ۲۴ گیگابایت را در هنگام پرداخت انتخاب کنند، اما این گزینه‌های پیکربندی به ترتیب ۲۰۰ و ۴۰۰ دلار اضافی در هنگام خرید هزینه دارند و به دلیل معماری حافظه یکپارچه اپل نمی‌توان آنها را بعدا به دلخواه ارتقا داد.

این امر اپل را در معرض انتقاد کاربرانی قرار داده که معتقدند ۸ گیگابایت حافظه رم برای اکثر جریان‌های کاری خلاقانه حرفه‌ای کافی نیست و ۱۶ گیگابایت باید حداقل برای دستگاهی باشد که به عنوان «پرو» به بازار عرضه می‌شود و چند صد دلار هزینه خرید بیشتری دارد. این شرکت پیش‌تر استدلال می‌کرد که ۸ گیگابایت در مک بوک پرو M3 مشابه ۱۶ گیگابایت در رایانه‌های دیگر است، زیرا بهره‌وری استفاده از معماری یکپارچه را به همراه دارد. نیازی به گفتن نیست که این استدلال در بین بسیاری از متخصصان خلاق خوشایند نبود، بنابراین این خبر که احتمالا ۱۶ گیگابایت حداقل میزان رم  جدید است، به طور قطع یک پیشرفت مطلوب محسوب می‌شود.

برچسب‌ها: