خانهاخبار
اپل در حال تست چهار مدل مک جدید با تراشه M4 است

اپل در حال تست چهار مدل مک جدید با تراشه M4 است

برای اولین بار بود که تراشه جدید اختصاصی سری M، در اردیبهشت ماه در یک آیپد معرفی شد. از آن زمان به بعد طرفداران مک منتظر هستند تا ببینند که اپل چه زمانی تراشه M4 خود را به مک‌ها می‌آورد.

۴ شهریور ۱۴۰۳

به گفته مارک گورمن خبرنگار بلومبرگ، اپل آزمایش چهار مدل مک جدید مجهز به تراشه M4 را افزایش داده است. این شرکت در حال برنامه‌ریزی برای به‌روز‌رسانی مک مینی، مک بوک پرو و آیمک با تراشه‌های M4 در سال جاری است و ما می‌توانیم مدل‌های جدید را در ماه اکتبر (مهر ماه) شاهد باشیم.

مک‌های جدید اپل با تراشه M4

طبق گزارش‌های توسعه‌دهندگان، این چهار دستگاه دارای تراشه‌های سطح پایه M4 هستند. سه تا از این مک‌ها دارای پردازنده ۱۰ هسته‌ای و گرافیک ۱۰ هسته‌ای هستند. اما دستگاه چهارم دارای یک پردازنده ۸ هسته‌ای و یک گرافیک ۸ هسته‌ای است که در واقع پیکربندی عادی M4 که تا به حال دیده‌ایم نیست. از سوی دیگر هر چهار مدل مک M4 دارای ۱۶ یا ۳۲ گیگابایت حافظه یکپارچه هستند.

تراشه M4 مورد استفاده در مدل‌های ۲۵۶ و ۵۱۲ گیگابایتی آیپد پرو دارای پردازنده ۹ هسته‌ای و پردازنده گرافیکی ۱۰ هسته‌ای است، در حالی که تراشه مورد استفاده در مدل‌های یک ترابایتی و ۲ ترابایتی دارای پردازنده ۱۰ هسته‌ای و گرافیک ۱۰ هسته‌ای است. لازم به ذکر است که تراشه رده بالای آیپد همان تراشه‌ای است که در برخی از مدل‌های مک وجود دارد.

گورمن از تراشه‌های M4 Pro یا M4 Max که در مدل‌های رده بالاتر مک مینی و مک ‌بوک پرو ۱۴ اینچی و همچنین مک ‌بوک پرو ۱۶ اینچی استفاده می‌شوند، اشاره‌ای نکرده است. تراشه‌های M4 Pro و M4 Max دارای تعداد هسته‌های پردازنده و گرافیک بیشتر و همچنین حداکثر حافظه خواهند بود.

مشخص نیست که آیا اپل فقط مدل‌های پایین‌تر را با تراشه استاندارد M4 معرفی می‌کند یا اینکه برنامه‌هایی برای مدل‌های M4 Pro، M4 و M4 Max وجود دارد، اما این تراشه‌های رده بالاتر به سادگی در گزارش‌های توسعه دهندگان دیده نمی‌شوند.

شایعات قبلی حاکی از آن بود که هر دو مدل مک‌ بوک پرو ۱۴ و ۱۶ اینچی به‌روزرسانی خواهند شد و گورمن پیش‌تر گفته بود که مک مینی جدید و باریک‌تر که در دست ساخت است، با هر دو گزینه تراشه M4 و M4 Pro در دسترس خواهد بود.

برچسب‌ها: