خانهاخبار
نتیجه تحقیقات جدید: ساعت‌های هوشمند به شما دروغ می‌گویند

نتیجه تحقیقات جدید: ساعت‌های هوشمند به شما دروغ می‌گویند

افراد بسیاری از ساعت‌های هوشمند برای ارزیابی اهداف تناسب اندام و سلامتی خود استفاده می‌کنند، اما نتیجه تحقیقات جدیدی نشان می‌دهند که همه معیارهای ردیابی شده به اندازه‌ای که فکر می‌کنید، دقیق نیستند.

۲ شهریور ۱۴۰۳

یک مطالعه اخیر به کاربران گجت‌های پوشیدنی یادآوری می‌کند که ارزیابی سلامت و تناسب اندام در حال حاضر یک علم دقیق نیست و نمی‌توان چندان به نتایج آن‌ها اعتماد کرد.

اگرچه بسیاری از آمار مانند ضربان قلب و اکسیژن خون را می‌توان در یک حاشیه خطای معقول اندازه‌گیری کرد، اما این ساعت‌های هوشمند برای سایر معیارها مانند ارزیابی کیفیت خواب، همچنان دقت پایینی دارند.

این بررسی بیشتر بدین منظور انجام شده تا کاربران را با محدودیت‌های فعلی فناوری گجت‌های سلامتی پوشیدنی و اهمیت سرمایه‌گذاری برای خرید محصولات باکیفیت را برای کاهش حاشیه خطاهای اندازه‌گیری آشنا کنند. 

گجت‌های پوشیدنی به دنبال ارائه تحلیل‌های نادرست

امروزه افراد بیشتری از ساعت‌های هوشمند، مچ‌بندها، انگشترهای هوشمند و دیگر گجت‌های پوشیدنی به‌منظور اهدافی مانند ارزیابی سلامتی استفاده می‌کنند و به اندازه‌گیری این ابزارها از وضعیت سلامتی و تناسب اندام خود علاقه دارند.

fitness trackers

بنابراین نکته مهم این است که چنین گجت‌های پوشیدنی، در حال حاضر نمی‌توانند دقت کافی در سطح پزشکی را ارائه دهند و بهتر است نتایج آنان را در درجه پایین‌تری مورد اهمیت قرار دهید.

البته این بررسی‌ها نشان داده‌اند که گجت‌های پوشیدنی باکیفیت می‌توانند ضربان قلب را تنها با اختلاف خطای 3 درصدی گزارش دهند و می‌توان به گزارش‌های آنان از تغییرات ضربان قلب و همچنین علائم بالقوه آریتمی اعتماد کرد. 

اما در مورد معیارهایی مانند میزان کالری‌سوزی، این گزارش نشان می‌دهد که تقریبا 15 تا 21 درصد در ارائه نتایج آنان، عدم دقت قابل توجه است و داده‌های نادرست آن بدون شک می‌تواند عواقب منفی در پی داشته باشد.

کالری‌سوزی معیاری است که اغلب توسط افرادی که وزن خود را مدیریت می‌کنند، مورد استفاده قرار می‌گیرد و بنابراین بهتر است این درصد خطا گجت‌های پوشیدنی در خصوص این معیار را نیز در نظر داشته باشند.

در مورد معیارهای مورد استفاده برای بررسی کیفیت خواب نیز اوضاع در همین حد بوده و تا بیش از 10 درصد، ضریب خطا دارند. بنابراین بهتر است از نتایج گجت‌های پوشیدنی تنها به‌عنوان یک راهنمایی استفاده کنید و نه به‌عنوان یک داده دقیق و مشخص.

امروزه پوشیدنی‌های مربوط به سلامتی در حال گسترش هستند و شرکت‌های سازنده اغلب تکنولوژی‌هایی را معرفی می‌کنند که هنوز از نظر پزشکی تایید نشده‌اند. بنابراین بهترین کار این است که در انتخاب آنها، به سمت دستگاه‌های باکیفیت بروید تا حداقل حاشیه خطای موجود را کاهش دهید.