خانهاخبار
بنچمارک پیکسل 9 طبق انتظار بسیار پایین‌تر از آیفون و پرچمدارهای گلکسی است

بنچمارک پیکسل 9 طبق انتظار بسیار پایین‌تر از آیفون و پرچمدارهای گلکسی است

بهتر است تنسور جدید را 3پرو بنامیم، نه 4!

۵ شهریور ۱۴۰۳

سری گوگل پیکسل 9 با مجموعه‌ای از ویژگی‌های جدید عرضه شده تا شما را به ارتقای گوشی‌تان ترغیب کند، و در این مسیر، هوش مصنوعی Gemini نقش مهمی ایفا می‌کند. نیروی محرک تمامی مدل‌های پیکسل 9، پردازنده نیمه‌سفارشی Tensor G4 گوگل است که از اجزای آماده به کار آرم و افزوده‌های اختصاصی گوگل برای هوش مصنوعی و امنیت بهره می‌برد.

عملکرد بنچمارک کلاسیک Tensor تا به حال هرگز نتوانسته مارا تحت تاثیر قرار دهد، چرا که این پردازنده بیشتر به چیپ‌ست‌های میان‌رده نزدیک بوده تا به پردازنده‌های پرچمدار جدید اپل، مدیاتک، و کوالکام. با توجه به اینکه به نظر می‌رسد امسال تغییرات زیادی در آن ایجاد نشده، انتظار نداریم که مدل امسال این رویه را تغییر دهد. با این حال، زمان آن فرا رسیده است که ببینیم سری پیکسل 9 و Tensor G4 در مقایسه با رقبای پرچمدار چگونه عمل می‌کنند.

مقایسه بنچمارک‌های پیکسل 9 با بهترین گوشی‌های هوشمند

وقتی صحبت از رقابت با بزرگ‌ترین نام‌های صنعت می‌شود، اپل و سامسونگ جزو بزرگ‌ترین‌ها هستند. خوشبخاته آخرین مدل‌های آیفون 15 و سری گلکسی S24 را، به همراه سایر رقبا در محدوده قیمتی مشابه، آزمایش شده‌ند تا ببینیم پیکسل 9 مقرون‌به‌صرفه و پیکسل 9 پرو XL با بالاترین امکانات چگونه در مقایسه با آنها عمل می‌کنند.

این آزمایش‌ها طبق معمول با  GeekBench 6 و PCMark شروع می‌شوند که CPU را تحت آزمایش قرار می‌دهند..همان‌طور که هر ساله مشاهده می‌شود، آخرین چیپ Tensor کمی از رقبا عقب است. پیکسل 9 در تست‌های تک‌هسته‌ای و چند‌هسته‌ای GeekBench 6 تقریباً 33٪ کندتر است. در تست‌های تک‌هسته‌ای، این گوشی 22٪ کندتر از گلکسی S24 است و در تست‌های چند‌هسته‌ای 36٪ عقب‌تر است. همچنین پیکسل 9 در تست PCMark حدود 43٪ کندتر از گلکسی S24 است که از پردازنده Snapdragon 8 Gen 3 بهره می‌برد. این یک اختلاف عملکردی خیلی بزرگ است.

بنچمارک پیکسل ۹

عملکرد پردازنده A17 Pro در گوشی‌های گران‌تر اپل، به‌طور خوشایندی، باعث کاهش فاصله عملکردی با پیکسل 9 Pro XL نشده است. در تست‌های GeekBench 6، پیکسل 9 Pro XL همچنان حدود 33% عقب‌تر از آیفون‌های مجهز به تراشه A17 Pro عمل می‌کند. فاصله عملکردی با سامسونگ گلکسی S24 Ultra نیز نزدیک‌تر است، اما پیکسل 9 Pro XL همچنان فاصله قابل توجهی دارد و در تست‌های تک‌هسته‌ای 14%، در تست‌های چند هسته‌ای 33% و در تست PCMark 46% پایین‌تر از گلکسی S24 Ultra امتیاز کسب می‌کند.

نکته مثبت این است که پیکسل 9 و 9 Pro عملکرد تک‌هسته‌ای بهتری نسبت به OnePlus 12 و ASUS Zenfone 11 Ultra دارند. با این حال، این گوشی‌ها به طور پیش‌فرض برای صرفه‌جویی در باتری، فرکانس پردازنده خود را کاهش می‌دهند. با فعال کردن حالت‌های عملکرد بالا در این گوشی‌ها، عملکرد آن‌ها به طور قابل توجهی بهبود می‌یابد و از پیکسل 9 و 9 Pro پیشی می‌گیرد.

علت اصلی این فاصله عملکردی در تست‌های چند هسته‌ای، تعداد کمتر هسته‌های Cortex-A720 در تراشه Tensor G4 است. این هسته‌ها برای اجرای وظایف بسیار مهم هستند. با این حال، این تفاوت عملکرد در استفاده روزمره چندان محسوس نخواهد بود، زیرا تراشه Tensor G4 همچنان برای اکثر برنامه‌های روزانه عملکرد کافی را ارائه می‌دهد.

در کل، تراشه Tensor G4 توانایی انجام وظایف سنگین مانند ویرایش ویدیو را ندارد. اگر نیاز به بالاترین سطح عملکرد پردازنده برای برنامه‌های بسیار سنگین دارید، ممکن است تراشه‌های پرچمدار رقیب مانند A17 Pro یا Snapdragon 8 Gen 2 گزینه بهتری باشند.

عملکرد گرافیکی گوگل پیکسل 9 و 9 Pro نیز مانند نسل قبلی خود، Tensor G3، از رقبا عقب است. پیکسل 9 در تست 3DMark’s WildLife Extreme، حدود 20% عملکرد گرافیکی کمتری نسبت به آیفون 15 و نصف سرعت گوشی‌های مجهز به Snapdragon 8 Gen 3 را نشان می‌دهد. پیکسل 9 Pro عملکرد گرافیکی بهتری دارد، اما همچنان 50% کندتر از پردازنده گرافیکی Adreno در Snapdragon 8 Gen 3 و 39% کندتر از پردازنده گرافیکی شش هسته‌ای آیفون 15 Pro است. این عملکرد ضعیف، به ویژه با توجه به عدم پشتیبانی از فناوری Ray Tracing، برای گیمرها ناامیدکننده خواهد بود.

با این حال، یک نکته مثبت در مورد Tensor G4، بهبود عملکرد گرافیکی پایدار آن خصوصا زمانی که دما زیاد می‌شود است. پردازنده گرافیکی Mali G715 در Tensor G4، نسبت به رقبا، مقاومت بیشتری در برابر افزایش دما نشان می‌دهد. این امر باعث می‌شود که با افزایش اندک دما، فاصله عملکردی با پردازنده‌های گرافیکی پنج و شش هسته‌ای اپل کاهش یابد. با این حال، هر دو گوشی پیکسل 9 و 9 Pro پس از قرار گرفتن طولانی‌مدت در معرض گرما، باز هم دچار افت عملکرد می‌شوند. این کاهش عملکرد در پیکسل 9 و 9 Pro به اندازه گلکسی S24 و S24 Ultra شدید نیست، اما این گوشی‌ها همچنان به اندازه کافی عملکرد خوبی دارند تا فاصله خود را حفظ کنند. گوشی‌های دیگر مجهز به Snapdragon 8 Gen 3 مانند OnePlus 12 و ASUS Zenfone 11 Ultra، مقاومت بهتری در برابر گرما دارند و عملکرد گرافیکی بهتری نسبت به سری پیکسل 9 ارائه می‌دهند.

در کل، اگر عملکرد گرافیکی برای شما بسیار مهم است، گوشی‌های مجهز به تراشه‌های Snapdragon 8 Gen 3 یا A17 Pro گزینه‌های بهتری هستند. اما اگر به دنبال یک گوشی با عملکرد مناسب در سایر زمینه‌ها و مقاومت بهتر در برابر گرما هستید، پیکسل 9 یا 9 Pro می‌تواند انتخاب خوبی باشد.

اگرچه تراشه Tensor G4 نسبت به تراشه‌های پرچمدار دیگر عملکرد بهتری دارد، اما همچنان در برخی زمینه‌ها از آن‌ها عقب است. در مقایسه با نسل قبلی خود، Tensor G4 بهبودهای جزئی در عملکرد داشته است، اما این تفاوت‌ها چندان چشمگیر نیستند. در مقایسه با پیکسل 8، پیکسل 9 بهبودهای جزئی در عملکرد ارائه می‌دهد. تراشه Tensor G4 در تست‌های تک‌هسته‌ای حدود 11.5% عملکرد بهتری دارد، اما در تست‌های چند هسته‌ای این تفاوت به 6.1% کاهش می‌یابد. این به دلیل حذف یکی از هسته‌های پردازنده در نسل جدید است. در کل، تفاوت عملکرد بین پیکسل 9 و پیکسل 8 چندان قابل توجه نیست و در استفاده روزمره، ممکن است متوجه تفاوت زیادی نشوید. با این حال، هسته مرکزی Cortex-X4 در تراشه Tensor G4، عملکرد بهتری در اجرای وظایف تک‌هسته‌ای مانند باز کردن اپلیکیشن‌ها ارائه می‌دهد!

در زمینه گرافیک، بهبود عملکرد چندان قابل توجه نیست. هر دو گوشی پیکسل 9 و 9 Pro از تراشه گرافیکی Mali-G715 استفاده می‌کنند که نسبت به نسل قبلی، تنها بهبود جزئی در عملکرد نشان می‌دهد. در تست‌های گرافیکی 3DMark، این گوشی‌ها به طور متوسط 4.5% تا 8% بهبود عملکرد دارند.

 

 چرا پردازنده Tensor G4به این روز افتاده است؟

Google-Tensor-G4-logo-in-hand-840w-472h.jpg

ریشه‌ی این افزایش‌های کم‌فروغ عملکرد را می‌توان در مشخصات فنی Tensor G4 یافت. با اینکه از اجزای جدیدتری در CPU استفاده شده، اما این پردازنده با سرعت کلاک کمتری نسبت به رقبا کار می‌کند، یک هسته میانی از طراحی قبلی حذف شده و همچنان از یک GPU تقریباً بدون تغییر بهره می‌برد. در واقع، این چیپ حتی همان اجزای هوش مصنوعی، امنیت، کدک‌های رسانه‌ای و سایر قطعات مشابه با Tensor G3 را دارد.

در مقایسه با نسل‌های قبلی چیپ‌های Tensor، این یکی از کوچک‌ترین ارتقاها تاکنون به شمار می‌رود. البته این بدان معنا نیست که پردازنده بدی است؛ عملکرد آن هنوز هم بیش از حد کافی است تا برنامه‌ها را به سرعت راه‌اندازی کند، وظایف هوش مصنوعی را به خوبی اجرا کند، و حتی آخرین بازی‌های موبایل را با نرخ فریم قابل قبول اجرا کند. به‌ویژه، تنظیمات جدید CPU تضمین می‌کند که برنامه‌ها همچنان به‌سرعت پاسخگو باشند. همان‌طور که می‌دانیم، بنچمارک‌ها همه چیز نیستند؛ بازدهی باتری، دما و ویژگی‌هایی که پردازنده پشتیبانی می‌کند نیز اهمیت دارند. اما با این وجود، وقتی هزینه‌ای در حد و اندازه‌های آیفون یا گلکسی پرداخت می‌کنید، انتظار عملکردی در حد آن‌ها کاملاً طبیعی است.

گوگل اشاره کرده که قصد ندارد چیپ‌هایی بسازد که در بنچمارک‌ها به رقابت بپردازند، اما گزارش‌ها نشان می‌دهند که گوگل در ابتدا برنامه‌های بلندپروازانه‌تری برای Tensor G4 تحت کدنام "Redondo" داشته است. اما به دلیل از دست دادن ضرب‌الاجل، نتیجه‌ی فعلی چیپی به نام "Zuma Pro" شده که به‌سرعت و به‌طور موقت بر اساس چیپ قبلی Tensor G3 "Zuma" ساخته شده است. در واقع، بهتر است به Tensor G4 بیشتر به عنوان یک G3 Plus نگاه کنید (شاید گوگل باید آن را G3 Pro می‌نامید).

با این حال، دلیل خوبی برای هیجان‌ داشتن برای Tensor G5 وجود دارد. گزارش‌های اولیه نشان می‌دهند که گوگل ممکن است به همکاری با TSMC برای G5 روی بیاورد که این امر می‌تواند بازده انرژی را بهبود بخشد، عمر باتری را افزایش دهد یا قدرت بیشتری برای ارائه عملکرد بهتر فراهم کند. هرچند همچنان به نظر نمی‌رسد که گوگل در نسل بعدی به دنبال عملکرد برتر در نمودارها باشد و تقریباً به‌طور قطع همچنان از اجزای Arm برای مشخصات اصلی CPU و GPU استفاده خواهد کرد. با این حال، ممکن است با توجه به حرکت سامسونگ به سمت طراحی سفارشی‌تر، بتواند در زمینه‌های رسانه، هوش مصنوعی و ارتباطات، چیپ منحصر به فردتر و قدرتمندتری ایجاد کند.

برچسب‌ها: