خانهاخبار
مشخصات فنی اسنپدراگون ۸ نسل چهار فاش شد

مشخصات فنی اسنپدراگون ۸ نسل چهار فاش شد

تراشه پرچمدار کوالکام برپایه فرآیند ۳ نانومتری ساخته خواهد شد و از هسته‌های Oryon بهره خواهد برد. 

۳۰ مرداد ۱۴۰۳

همانطور که می‌دانیم، کوالکام در تاریخ ۲۱ اکتبر (۳۰ مهر) از جدیدترین تراشه پرچمدار خود موسوم به اسنپدراگون ۸ نسل چهار (Snapdragon 8 Gen 4) رونمایی خواهد کرد. حالا به تازگی تصویری از مشخصات فنی این سخت‌افزار موردانتظار فاش شده که مشخصات فنی آن را تایید می‌کند. 

به نظر می‌رسد تراشه جدید کوالکام در دو مدل مختلف با شناسه‌های SM8750 و SM8750P روانه بازار می‌شود. حرف «P» موجود در شناسه دوم احتمالاً مربوط به نسخه بهبودیافته اسنپدراگون ۸ نسل چهار می‌شود که مشابه مدل «AC» نسل‌های قبلی اسنپدراگون است. 

مشخصات فنی اسنپدراگون ۸ نسل چهار

این سخت‌افزار موردانتظار برپایه فرآيند ۳ نانومتری ساخته خواهد شد و از چینش ۶+۲ برای هسته‌های بهره خواهد برد. البته هنوز مشخص نیست آیا هر ۸ هسته تراشه کوالکام از نوع Oryon خواهند بود یا بین دو مدل Oryon و Cortex تقسیم می‌شوند. 

در مقایسه با اسنپدراگون ۸ نسل سه، چیپست جدید کوالکام در بخش‌های تک هسته‌ای و چند هسته‌ای به ترتیب ۳۵ و ۳۰ درصد بهبود خواهد داشت. 

تصویر فاش‌شده از مشخصات فنی اسنپدراگون ۸ نسل چهار تایید می‌کند این سخت‌افزار از یک پردازنده گرافیکی سری Adreno 8 برخوردار خواهد شد که با پیشرفت‌های قابل‌توجهی در زمینه عملکرد پردازشی و مصرف بهینه انرژی همراه می‌شود. همچنین این تراشه از حافظه رم LPDDR5x چهارکاناله پشتیبانی خواهد کرد. 

تراشه اسنپدراگون کوالکام

ویژگی جذاب این تراشه پرچمدار «Low-Power AI» نام دارد که می‌تواند برخی از قابلیت‌های سبک را به صورت همیشگی در دسترس قرار دهد. همچنین این سخت‌افزار از شبکه 5G sub-6GHz، وای‌فای ۷، بلوتوث نسخه ۵٫۴ و UWB (باند فوق‌عریض) پشتیبانی می‌کند.

شایان ذکر است که برندهای مختلف در حال توسعه گوشی‌های پرچمدار خود با تراشه موردانتظار کوالکام هستند. با این وجود، شایعه شده سری شیائومی ‍۱۵ به نخستین محصولات بازار بدل خواهد شد که با اسنپدراگون ۸ نسل چهار روانه بازار می‌شود.