خانهاخبار
Pixel 9 Pro Fold در مقابل Pixel Fold: آیا نوآوری‌های تازه‌ای می‌بینیم؟

Pixel 9 Pro Fold در مقابل Pixel Fold: آیا نوآوری‌های تازه‌ای می‌بینیم؟

آیا گوگل مانند سایر شرکت‌های امروزی با تغییرات جزئی سر و ته قضیه را هم آورده است؟

۲۸ مرداد ۱۴۰۳
product-image

گوگل پیکسل فولد ظرفیت 256GB رم 12GB

مشاهدهٔ مشخصات فنی و قیمت

مشاهده

جانشین گوگل پیکسل فولد 2023، یعنی گوگل پیکسل 9 پرو فولد، فراتر از یک نام طولانی‌تر، تغییرات قابل توجهی نسبت به نسل قبلی خود ارائه می‌دهد. اگر صاحب نسخه اول هستید، ممکن است برایتان سوال پیش بیاید که آیا تفاوت‌های بین این دو گوشی به اندازه‌ای هست که ارزش ارتقا را داشته باشد. در این مطلب، گوگل پیکسل 9 پرو فولد را با پیکسل فولد مقایسه می‌کنیم.

طراحی

از نظر طراحی، تفاوت اصلی بین این دو گوشی این است که مدل جدید نازک‌ترین گوشی تاشو موجود در بازار است که حمل آن را در جیب بسیار راحت‌تر می‌کند. همچنین، به طور محسوسی کوچکتر و سبک‌تر از مدل قبلی است و تنها 257 گرم وزن دارد که تقریبا 30 گرم کمتر از نسل پیشین است. با این حال، لازم به ذکر است که مدل جدید همچنان وزن قابل توجهی دارد و از رقیب اصلی خود، سامسونگ گلکسی زد فولد 6 با وزن 239 گرم، سنگین‌تر است.

پیکسل فولد

هنگامی که اولین پیکسل فولد عرضه شد، بسیاری از کاربران نگران دوام و ماندگاری آن بودند، خصوصاً با توجه به قیمت بالای این نوع گوشی‌ها. این گوشی با یک دست راحت‌تر استفاده می‌شود، بهتر در دست جای می‌گیرد و در کل حس بهتری به کاربر می‌دهد. علاوه بر این، برخلاف گوشی‌های تاشدنی سامسونگ، طراحی باریک و کشیده‌ی ناخوشایندی ندارد. نکته‌ی قابل توجه دیگر این است که ضخامت مدل جدید تقریباً برابر با پیکسل 9 پرو XL است که دستاوردی قابل توجه محسوب می‌شود.

در زمینه انتخاب رنگ، هیچ تغییری ایجاد نشده است. مانند نسل قبلی، پیکسل 9 پرو فولد تنها در دو رنگ مشکی (Obsidian) و سفید (Porcelain) عرضه می‌شود.

نمایشگرها

پیکسل فولد

جدیدترین مدل به نمایشگرهای بزرگ‌تر و روشن‌تری مجهز شده که تجربه کاربری را به خصوص در حالت میز، برای بازی یا تماشای فیلم، به طور چشمگیری بهبود بخشیده است.

نمایشگر بیرونی اکنون به اندازه 6.3 اینچ است، در حالی که نمایشگر داخلی پیکسل 9 پرو فولد از 7.6 اینچ نسل قبلی به 8 اینچ ارتقا یافته است. نمایشگر بیرونی از نرخ رفرش متغیر 60 تا 120 هرتز پشتیبانی می‌کند که تصاویر را روان‌تر نمایش می‌دهد. این نمایشگر برای کارهایی مانند بررسی نوتیفیکیشن‌ها، پاسخ دادن به تماس‌ها و تعاملات سریع هنگام تا شدن گوشی طراحی شده است.

از سوی دیگر، نمایشگر داخلی 8 اینچی به فناوری Super Actua Flex مجهز شده که از پنل LTPO برای مصرف انرژی بهینه بهره می‌برد. این نمایشگر از نرخ رفرش متغیر 1 تا 120 هرتز پشتیبانی می‌کند که اسکرول و انیمیشن‌ها را بسیار روان نمایش می‌دهد. این نمایشگر اصلی برای تجربه غنی از محتوا، انجام چند کار همزمان و افزایش بهره‌وری است.

با وجود نمایشگرهای بزرگ‌تر، گوشی جدید ابعاد کوچک‌تری دارد و حمل آن راحت‌تر است. نمایشگرهای گوشی تاشو جدید با پوشش محافظ Corning Gorilla Glass Victus 2 پوشیده شده‌اند که در مقایسه با نسل قبلی این پوشش، مقاومت بیشتری در برابر سقوط روی سطوح سخت مانند بتن از خود نشان می‌دهد.

دوربین‌ها

دوربین پیکسل فولد

پیکسل 9 پرو فولد به دوربین‌های بهتری مجهز شده، هرچند شاید تعداد این ارتقاها به اندازه انتظاراتی که از یک محصول دو نسل جدیدتر می‌رود، زیاد نباشد.

جدیدترین گوشی تاشو گوگل به یک دوربین اصلی 48 مگاپیکسلی و یک دوربین تله‌فوتو 10.8 مگاپیکسلی مجهز شده است. سنسور 10.8 مگاپیکسلی پیکسل فولد با یک دوربین فوق عریض با سنسور PD 10.5 مگاپیکسلی و قابلیت فوکوس خودکار جایگزین شده است.

گوشی جدید از دوربین‌های سلفی 10 مگاپیکسلی در بخش جلو و داخلی بهره می‌برد که نسبت به دوربین‌های سلفی مدل قبلی اندکی بهبود یافته‌اند.

تفاوت دقیق بین سیستم‌های دوربین دو گوشی، صرفاً با بررسی مشخصات فنی قابل تشخیص نیست و نیازمند آزمایش‌های عملی گسترده است. در حال حاضر، می‌توانیم حدس‌های آگاهانه‌ای بزنیم. با این حال، می‌دانیم که پیکسل فولد اصلی، مانند تمام گوشی‌های سری پیکسل، سیستم دوربین خوبی داشت و انتظار می‌رود که این روند در مدل جدید نیز حفظ شده باشد.

عملکرد و باتری

پیکسل فولد

بیایید به عملکرد و عمر باتری Google Pixel 9 Pro Fold بپردازیم. این گوشی به تراشه Google Tensor G4 مجهز شده که بهبودی نسبت به Google Tensor G2 مدل قبلی محسوب می‌شود. تراشه جدید دارای هشت هسته، فرکانس حداکثر 3.10 گیگاهرتز و 16 گیگابایت حافظه است، در حالی که Google Tensor G2 دارای هشت هسته با و فرکانس حداکثر 2.85 گیگاهرتز بود و از 12 گیگابایت حافظه در Pixel Fold پشتیبانی می‌کرد.

متأسفانه، Google Pixel 9 Pro Fold امسال نیز مانند نسل قبلی خود فقط در گزینه‌های ذخیره سازی 256 گیگابایتی یا 512 گیگابایتی عرضه می‌شود.

به دلیل طراحی باریک‌تر، Pixel 9 Pro Fold باتری کوچک‌تری دارد و در نتیجه زمان کمتری بین شارژها دوام می‌آورد. اگرچه هر دو گوشی می‌توانند حداقل 24 ساعت قبل از نیاز به شارژ دوام بیاورند، اما تراشه جدید گوشی کارآمدتر است، بنابراین باید بهبودهای قابل توجهی در این زمینه وجود داشته باشد.

در مورد شارژ سریع، گوشی جدید از شارژ سیمی 45 واتی با شارژرهای سازگار پشتیبانی می‌کند و همچنین دارای شارژ بی‌سیم است.

لازم به ذکر است که بسیاری از رسانه‌ها هنوز زمان زیادی را با Pixel 9 Pro Fold نگذرانده‌‌ند، بنابراین نمی‌توانیم عملکرد باتری آن را تأیید کنند. مشخص است که رسانه‌ها از شارژ بی‌سیم کند مدل اصلی تحت تأثیر قرار نگرفته‌ند، بنابراین امیدواریم این بار این قضیه بهبود یافته باشد.

نرم‌افزار و به‌روزرسانی‌ها

پیکسل

انتظار می‌رود پیکسل 9 پرو فولد با جدیدترین نسخه اندروید 14 عرضه شود و همچنین از اندروید 15 آینده که قرار است قبل از پایان سال منتشر شود، پشتیبانی کند. این گوشی به مدت هفت سال به‌روزرسانی‌های نرم‌افزاری و پشتیبانی از گوگل دریافت خواهد کرد. مدل قبلی در ابتدا دارای اندروید 13 بود و فقط پنج سال نرم‌افزار و به‌روزرسانی سیستم عامل دریافت خواهد کرد.

هر دو دستگاه تاشو از تعدادی از ویژگی‌های هوش مصنوعی گوگل پشتیبانی می‌کنند، اما انتظار می‌رود مدل جدید به دلیل مشخصات به‌روز شده خود دارای ویژگی‌های پیشرفته‌تری باشد. برای مثال، تاشوی جدید گوگل به ویرایشگر پیشرفته‌ی Magic Editor مجهز شده است که امکان تغییر عناصر مختلف در تصاویر را به کاربران می‌دهد. این تغییرات شامل حذف اشیاء، تعویض آسمان یا تنظیم حالت افراد در عکس می‌شود. ویژگی جدید Add Me به کاربران اجازه می‌دهد تا خود را به عکس‌ها اضافه کنند، حتی اگر در حال گرفتن عکس باشند. ویژگی Made You Look نیز با پخش صداهای جذاب، توجه کودکان را جلب کرده و آن‌ها را تشویق می‌کند تا در حین عکاسی به دوربین نگاه کنند.

همچنین، کاربران می‌توانند انتظار دستیار صوتی بهبود یافته‌ای را در گوشی تاشو جدید گوگل داشته باشند که به لطف فناوری Google Gemini، تشخیص متن پیشرفته، قابلیت غربالگری هوشمند تماس‌ها و ویژگی‌های دیگر، امکانات بیشتری را در اختیار کاربران قرار خواهد داد.

بدون شک، تفاوت‌های قابل توجهی بین این دو مدل از نظر نرم‌افزاری وجود دارد. با این حال، برای ارزیابی دقیق میزان بهبود عملکرد نرم‌افزار، نیاز به آزمایش‌های جامع‌تر است. اما می‌توان با اطمینان گفت که ویژگی‌های آینده‌ی نرم‌افزاری صرفاً در Pixel 9 Pro Fold پشتیبانی خواهند شد و Pixel Fold از آن‌ها بی‌بهره خواهد ماند.

آیا ارزش ارتقاء دارد؟

پیکسل ۹ پرو فولد

Pixel 9 Pro Fold نشان‌دهنده‌ی پیشرفت قابل توجهی نسبت به نسل قبلی خود است. با توجه به قیمت بالاتر این مدل، تصمیم‌گیری در مورد ارتقاء به عوامل مختلفی بستگی دارد. اگر اولویت شما بهبود جزئی در سیستم دوربین و نمایشگرهای بزرگ‌تر است، ممکن است ارتقاء به این مدل توجیه‌پذیر باشد. با این حال، بهبودهای داخلی، اگرچه مهم هستند، ممکن است به تنهایی برای توجیه هزینه بیشتر کافی نباشند.

اگر به دنبال یک گوشی تاشو با طراحی جدیدتر و گزینه‌های رنگی متنوع‌تر هستید، بهتر است منتظر نسل‌های بعدی باشید. البته، زمان دقیق عرضه این مدل‌ها مشخص نیست. گوگل، سامسونگ و اپل به شدت بر روی ادغام هوش مصنوعی در زندگی روزمره ما از طریق دستگاه‌های هوشمند تمرکز کرده‌اند. در حالی که Pixel Fold اولیه از برخی قابلیت‌های هوش مصنوعی بهره‌مند است، اما گستردگی ویژگی‌های هوش مصنوعی در مدل جدیدتر قابل مقایسه نیست. انتظار می‌رود شکاف بین این دو مدل در زمینه قابلیت‌های هوش مصنوعی با انتشار به‌روزرسانی‌های نرم‌افزاری بیشتر شود. بنابراین، اگر به هوش مصنوعی علاقه‌مند هستید و دسترسی به جدیدترین و پیشرفته‌ترین ابزارهای هوش مصنوعی برای شما اهمیت دارد، ارتقاء به Pixel 9 Pro Fold و کنار گذاشتن مدل قبلی می‌تواند تصمیم منطقی باشد.

برچسب‌ها: