خانهاخبار
مک‌های جدید اپل با تراشه M4 در راه هستند

مک‌های جدید اپل با تراشه M4 در راه هستند

طبق افشاگری‌های اخیر، اپل برای سال 2024 در نظر دارد تا علاوه‌بر معرفی آیفون و واچ‌های جدید، سری جدید مک‌های خود را نیز با مجهز کردن به تراشه M4 آپدیت کند.

۲۷ مرداد ۱۴۰۳

تراشه M4، نسل جدید پردازنده‌های اختصاصی اپل است که ظاهرا امسال، برخی از مک‌ها از جمله مک‌بوک پرو، مک‌مینی و کامپیوتر آل‌ای‌وان آی‌مک به این تراشه مجهز می‌شوند.

مک‌بوک پرو

اپل قصد دارد تا هر دو مدل 14 و 16 اینچی مک‌بوک پرو را با تراشه M4 به‌روز کند. آخرین به‌روزرسانی سری‌های مک‌بوک پرو به سال 2023 برمی‌گردد که با حذف مدل 13 اینچی همراه بود.

Macbook-Pro-M4.jpg

مدل‌های بالاتر مک‌بوک‌ پروهای جدید از تراشه M4 Pro و M4 Max بهره خواهند برد که می‌تواند قابلیت‌های هوش مصنوعی و کارایی کلی آنها را تا حد چشمگیری افزایش دهد. 

امسال اپل، هیچ‌گونه تغییری برای ظاهر مک‌بوک پرو در نظر نگرفته و تمام تمرکز خود را روی بهبود توانایی‌های سخت‌افزاری آن‌ها گذاشته است.

عملکرد رضایت‌بخش تراشه M4 باعث شده تا اپل خط تولید مک‌های خود در سال 2024 و 2025 را روی همین سری تراشه در نظر بگیرد. تراشه M4، براساس فرآیند 3 نانومتری ساخته شده و با بهبودهای صورت‌ گرفته مخصوصا در بخش موتور عصبی، می‌تواند لپ‌تاپ‌های سری کوپایلت پلاس را به چالش بکشد.

مک‌مینی

برخلاف سری مک‌بوک‌ پرو، اپل قصد دارد مک‌مینی جدید را با یک به‌روز رسانی بزرگ در طراحی معرفی کند. به‌گفته مارک گورمن، با این طراحی جدید، مک‌مینی کوچک‌ترین کامپیوتر اپل تا به امروز خواهد بود که اندازه آن از نسخه قبلی کوچک‌تر شده و انتظار می‌رود هم‌اندازه دستگاه Apple TV باشد.

Mac Mini M4

مک‌مینی جدید همچنان از آلومینیوم ساخته خواهد شد که نشان می‌دهد اپل طراحی خاص خود را برای کوچک‌تر کردن سایز کلی آن در نظر گرفته است.

مدل‌های مک‌مینی، حداقل سه پورت USB-C، یک پورت HDMI و یک ورودی برق خواهند داشت. 

سری تراشه‌های M4 و M4 Pro قرار است تا مک‌مینی‌های جدید را همراهی کنند و نکته جالب در این است که مک‌مینی‌ها، هرگز به تراشه M3 مجهز نشدند و حالا مستقیما از تراشه M2 به M4 آپدیت می‌شوند. بنابراین شاهد بهبودهای شگفت‌انگیزی در عملکرد کلی آنها خواهیم بود.

آی‌مک

انتظار می‌رود که اپل در سال جاری، مدل آی‌مک 24 اینچی را از تراشه M3 به M4 ارتقا دهد. تاکنون، جزئیات خاصی در مورد تغییرات ظاهری مدل جدید آی‌مک گزارش نشده و انتظار می‌رود که اپل همان صفحه‌نمایش 24 اینچی را با چندین رنگ‌بندی مختلف عرضه کند.

iMac-M4.jpg

اپل همچنان در حال بررسی نسخه خاصی از آی‌مک با اندازه نمایشگر بزرگ‌تر از 30 اینچی است که زمان رونمایی از آن، حتی برای سال 2025 نیز غیرقطعی گفته می‌شود.

برنامه زمانی احتمالی معرفی مک‌های جدید

اپل معمولا در رویداد سپتامبر، بیشتر روی معرفی گوشی‌ها و ساعت‌های هوشمند جدید تمرکز دارد و مک جدیدی را رونمایی نمی‌کند. بنابراین انتظار داریم که مک‌های جدید با کمی تاخیر، در اواخر سال معرفی شوند.

رویدادهای اکتبر/نوامبر اپل بیشتر به دستگاه‌های غیر آیفون اختصاص داده می‌شود و احتمالا در این دو ماه، شاهد رونمایی از مک‌های جدید خواهیم بود.

البته در اینجا بهتر است به دستگاه‌هایی مانند مک‌بوک ایر، مک استودیو و مک پرو اشاره کنیم که براساس احتمالات اخیر، مجهز شدن آنها به تراشه M4 حتی تا پایان سال 2025 نیز انجام نخواهد شد.

برچسب‌ها: