خانهاخبار
پشتیبانی گلکسی زد فولد ۶ و زد فلیپ ۶ از جمنای نانو؛ کاربردهای آن چیست؟

پشتیبانی گلکسی زد فولد ۶ و زد فلیپ ۶ از جمنای نانو؛ کاربردهای آن چیست؟

جدیدترین گوشی‌های هوشمند تاشو سامسونگ، یعنی گلکسی Z Fold 6 و Z Flip 6، اولین دستگاه‌هایی هستند که از Gemini Nano، نسخه سبک و بهینه‌سازی شده برای موبایل از مدل زبانی بزرگ گوگل، پشتیبانی می‌کنند.

۲۴ مرداد ۱۴۰۳
product-image

سامسونگ گلکسی زد فولد 6 ظرفیت 1TB رم 12GB

مشاهدهٔ مشخصات فنی و قیمت

مشاهده
product-image

سامسونگ گلکسی زد فلیپ 6 ظرفیت 512GB و رم 12GB

مشاهدهٔ مشخصات فنی و قیمت

مشاهده

Gemini Nano که برای عملکرد بهینه بر روی دستگاه‌های موبایل طراحی شده، برای اولین بار در اواخر سال 2023 در گوشی هوشمند Google Pixel 8 Pro معرفی شد. در طول سال 2024، این فناوری به سری Samsung Galaxy S24 و سپس به گوشی‌های Pixel 8 و Pixel 8a راه یافت، اما در دو گوشی اخیر تنها به صورت نسخه آزمایشی برای توسعه‌دهندگان در دسترس است. با عرضه گوشی‌های تاشو گلکسی Z Fold 6 و Flip 6 در ماه گذشته، گوگل برای اولین بار از Gemini Nano در دستگاه‌های تاشو نیز پشتیبانی کرد. 

اگر تصور می‌کنید که Gemini Nano برای تقویت بسیاری از ویژگی‌های زیر مجموعه Galaxy AI مورد استفاده قرار می‌گیرد، در اشتباه هستید. در واقع، به نظر می‌رسد هیچ‌کدام از قابلیت‌های Galaxy AI توسط Gemini Nano پشتیبانی نمی‌شوند، حتی قابلیت‌های مبتنی بر متن مانند Chat Assist، Note Assist، Transcript Assist یا Browsing Assist.  این موضوع توسط رسانه‌های مختلف به آزمایش گذاشته شده: تمامی قابلیت‌های Galaxy AI که به صورت آفلاین قابل استفاده هستند، بدون نیاز به دانلود مدل Gemini Nano نیز به درستی کار می‌کنند. به عنوان مثال، تغییر سبک نوشتار از طریق کیبورد سامسونگ، ویرایش املا و گرامر از طریق کیبورد سامسونگ، تبدیل گفتار به متن از طریق ضبط‌کننده صوتی سامسونگ و ترجمه متن بدون وجود Gemini Nano قابل انجام است.

galaxy ai

گوگل و سامسونگ به صورت رسمی تأیید نکرده‌اند که گوشی‌های گلکسی Z Fold 6 و Galaxy Z Flip 6 از Gemini Nano پشتیبانی می‌کنند، اما دلایل ساده‌ای وجود دارد که نشان می‌دهد این دو گوشی از این فناوری بهره‌مند هستند: اولاً، هر دو گوشی با سرویس AICore از پیش نصب شده عرضه می‌شوند و ثانیاً، هر دو گوشی از نسخه درون‌دستگاهی قابلیت Magic Compose اپلیکیشن Google Messages پشتیبانی می‌کنند. AICore یک سرویس سیستم‌عامل اندروید است که وظیفه دانلود، به‌روزرسانی و ارائه رابط برنامه‌نویسی (API) برای مدل Gemini Nano را بر عهده دارد.

چگونه تشخیص دهیم که Gemini Nano دانلود شده است؟ چه ویژگی‌هایی از آن استفاده می‌کنند؟

می‌توانید با بررسی اندازه اپلیکیشن AICore متوجه شوید که مدل Gemini Nano دانلود شده است یا خیر. اگر اندازه اپلیکیشن تقریباً 50 مگابایت باشد، نشان می‌دهد که مدل هنوز دانلود نشده است، اما اگر اندازه آن بیشتر از حدود 1 گیگابایت باشد، به این معنی است که مدل Gemini Nano دانلود شده است. با پاک کردن داده‌های اپلیکیشن AICore، فعال کردن گزینه "پردازش داده فقط روی دستگاه" در تنظیمات Galaxy AI و سپس آزمایش قابلیت‌های مختلف Galaxy AI، می‌توانیم تأیید کنیم که هیچ‌کدام از این قابلیت‌ها از Gemini Nano استفاده نمی‌کنند.

چه ویژگی‌های هوش مصنوعی از Gemini Nano پشتیبانی می‌شوند؟

یکی از این ویژگی‌ها Magic Compose در اپلیکیشن Google Messages است. Magic Compose قابلیت پیشنهادی پاسخ‌های از پیش نوشته شده برای پیام‌ها در اپلیکیشن Google Messages است. 

برای ارائه پاسخ‌های شخصی‌سازی شده، این ویژگی از 20 پیام اخیر مکالمات شما به عنوان زمینه استفاده می‌کند. به منظور حفظ حریم خصوصی بهتر، این قابلیت به طور کامل بر روی دستگاه‌هایی که Gemini Nano بر روی آن‌ها نصب شده است، اجرا می‌شود. نکته جالب این است که اگر صفحه پشتیبانی گوگل برای Magic Compose را بررسی کنید، تنها سری گوشی‌های Pixel 8 Pro و Galaxy S24 را به عنوان دستگاه‌های پشتیبانی‌کننده از نسخه درون‌دستگاهی این ویژگی ذکر کرده است، اما خود اپلیکیشن Messages اعلام می‌کند که قابلیت Magic Compose بر روی گوشی گلکسی Z Fold 6 نیز به صورت درون‌دستگاهی اجرا می‌شود.

برچسب‌ها: