خانهاخبار
موتور جستجو SearchGPT معرفی شد؛ تهدیدی برای گوگل

موتور جستجو SearchGPT معرفی شد؛ تهدیدی برای گوگل

شرکت OpenAI از یک موتور جستجو رونمایی کرده که از هوش مصنوعی بهره می‌برد و در حال حاضر یک نمونه اولیه محسوب می‌شود. 

۵ مرداد ۱۴۰۳

شرکت OpenAI که مدل هوش مصنوعی ChatGPT را در اختیار دارد از یک موتور جستجو جدید به نام SearchGPT رونمایی کرده که برپایه هوش مصنوعی است. این موتور جستجو قادر است اطلاعات موجود در اینترنت را به صورت بلافاصله در اختیار کاربران قرار دهد.

با معرفی SearchGPT، شرکت OpenAI درنظر دارد تا با استفاده از قابلیت‌های پیشرفته هوش مصنوعی، عمق بیشتری به تجربه جستجو در اینترنت بدهد. 

مدل هوش مصنوعی ChatGPT

طبق اعلام رسمی، OpenAI موتور جستجو SearchGPT را یک ابزار برای ساده‌سازی فر‌آیند جستجو در اینترنت معرفی می‌کند که عملکرد آن را به طور چشمگیری بهبود می‌دهد. در واقع، SearchGPT می‌تواند به پرسش‌های کاربران پاسخ مستقیم دهد و اطلاعات مرتبط را از منابع مختلف جمع‌آوری کند.

از سوی دیگر، SearchGPT به کاربران اجازه می‌دهد تا پرسش‌های خود را در قالب مکالمه مطرح کنند. با این روش، تجربه جستجو کاربر بهبود قابل‌توجهی پیدا می‌کند. شایان ذکر است که هرکدام از درخواست‌های کاربر می‌تواند به صورت مکالمه ادامه داشته باشد. 

علی‌رغم آن که SearchGPT در حال حاضر یک نمونه اولیه به شمار می‌رود، OpenAI تایید کرده که به تلاش‌های خود ادامه می‌دهد تا یک اکوسیستم جامع را طراحی کند که از تولیدکنندگان محتوا حمایت می‌کند. موتور جستجو OpenAI به طوری طراحی شده که کاربران را به طور مستقیم به منابع و وبسایت‌ها منتقل می‌کند و اطلاعات را با ذکر منبع ارائه می‌دهد. 

موتور جستجو SearchGPT

شرکت OpenAI ابزارهایی را در اختیار تولیدکنندگان محتوا قرار می‌دهد که به آن‌ها اجازه می‌دهد تا چگونگی نمایش محتوای خود در SearchGPT را مدیریت کنند. البته وب‌سایت‌هایی که تمایل به شرکت در برنامه‌های هوش مصنوعی OpenAI ندارند نیز در نتایج جستجو SearchGPT ظاهر می‌شوند.

در حال حاضر، صفحه SearchGPT برای تعداد اندکی از آزمایش‌کنندگان فعال شده و همه کاربران به آن دسترسی ندارند. به نظر می‌رسد OpenAI از اشتباهات گوگل درس گرفته و با عرضه تدریجی SearchGPT، امکان رفع مشکلات آن را فراهم کرده است. 

در نهایت باید اشاره کرد که هنوز زمان عرضه رسمی SearchGPT مشخص نشده است.