خانهاخبار
با پیکسل Fold لغو شده‌ی گوگل آشنا شوید: محصولی که به کمال نرسید!

با پیکسل Fold لغو شده‌ی گوگل آشنا شوید: محصولی که به کمال نرسید!

اینجا با محصولی از گوگل آشنا می‌شویم که هرگز به بازار عرضه نشد، اما حالا همه‌ی اطلاعات آن را در اختیار داریم.

۱۷ تیر ۱۴۰۳

تبلیغات

home_header

عرضه‌ی گوشی تاشوی گوگل پیکسل Fold نسبت به نسل اول گوشی‌های تاشوی سایر برندها، با تاخیر زیادی همراه بود. در زمان عرضه‌ی نهایی آن در اواسط سال ۲۰۲۳، سامسونگ در حال معرفی پنجمین نسخه‌ی گوشی تاشوی خود به شکل کتاب (و عرضه‌ی نسخه‌ی دوم با سری محبوب Galaxy Z Flip) بود و چندین شرکت دیگر نیز اولین گوشی‌های تاشوی خود را رونمایی کرده بودند. با این حال، شرایط می‌توانست کاملاً متفاوت باشد. گوگل یک سال پیش از عرضه‌ی پیکسل Fold اصلی، نمونه‌ی اولیه‌ی دیگری ساخته بود. اما همانطور که ایوی راس، مدیر بخش طراحی محصولات سخت‌افزاری گوگل، در اپیزود ۲۰۲۳ پادکست Made by Google فاش کرد، این نمونه‌ی اولیه به دلیل کیفیت نه‌چندان ایده‌آل، هرگز به مرحله‌ی تولید انبوه نرسید.

پیکسل فولد

در حالی که لغو شدن این گوشی هوشمند موضوع تازه‌ای نیست، اما تا به حال هیچ تصویری از آن منتشر نشده بود و مشخصات کامل آن هم در دسترس نبود. اما حالا این راز برملا می‌شود!

تصاویر اولیه‌ی یک دستگاه شبیه به پیکسل Fold که هویتش نامشخص بود، ابتدا در یک تاپیک کم‌بازدید در انجمن XDA ظاهر شد (متاسفانه تصاویر اصلی دیگر در دسترس نیستند، اما ما کپی‌هایی از آن‌ها داریم). این تصاویر باعث ایجاد گمانه‌زنی‌هایی در مورد تقلبی بودن یا یک نمونه‌ی اولیه‌ی قدیمی شدند. با تشکر از یک منبع ناشناس درون گوگل، وبسایت Android Authority می‌تواند تایید کند که این در واقع اولین نگاه ما به گوشی تاشوی لغو شده‌ی گوگل با اسم رمز “pipit” و مشخصات فنی آن است.

کالبدشکافی پیکسل Fold لغو شده: "pipit" هرگز به پرواز درنیامد

پیش از اینکه شروع کنیم، بد نیست بدانید که دو اسم رمز «pipit» و «passport» که هر دو شایعه شده بود مربوط به نمونه‌های اولیه‌ی لغو شده‌ی پیکسل Fold هستند، در واقع به یک دستگاه واحد اشاره می‌کنند. هرچند این دو پروژه در ابتدا مجزا دنبال می‌شدند، در نهایت در یک محصول نهایی به نام «pipit» ادغام شدند.

ظاهری آشنا، اما نه به‌روز

در نگاه اول، پیکسل Fold لغو شده ظاهری بسیار آشنا دارد. تنها ویژگی‌ای که آن را به طور واضح از نسخه‌ی نهایی متمایز می‌کند، نوار شیشه‌ای یکدستی است که در کل عرض دستگاه کشیده شده و شباهت زیادی به طراحی پیکسل ۶ دارد. پیکسل Fold نهایی، جزیره‌ی دوربین کوچک‌تری از جنس فلز صیقلی دارد که با ظاهر پیکسل ۷ پرو هماهنگ است.

با این حال، شباهت‌های ظاهری تا همین‌جا ادامه دارد. فریم، لولا و حتی بخش پشتی از جنس شیشه‌ی مات در هر دو دستگاه تقریباً یکسان به نظر می‌رسند (بافت کربنی روی دستگاهی که در تصاویر دیده می‌شود، صرفاً برچسبی است که توسط فروشنده اضافه شده است).

متاسفانه، صفحه‌ی داخلی دستگاهی که در انجمن XDA مورد بحث قرار گرفته است، شکسته است. بنابراین نمی‌توانیم آن را مستقیماً با صفحه‌ی داخلی نسل اول پیکسل Fold مقایسه کنیم. با این حال، با اطمینان می‌توان گفت که احتمالا ظاهری مشابه و یا یکسان داشته است.

مشخصات فنی از دور خارج

اگر «pipit» عرضه می‌شد، چند ماه پس از سری پیکسل ۶ به بازار می‌آمد. در نتیجه، مشخصات آن یک نسل از نسل اول پیکسل Fold که بر اساس پیکسل ۷ ساخته شده بود، عقب‌تر است. به جای تراشه‌ی قدرتمند Tensor G2 با مودم Exynos 5300، این دستگاه از نسل اول تراشه‌ی Tensor و مودم Exynos 5123 استفاده می‌کرد که شهرت چندان خوبی به خاطر مشکلات متعددش ندارد.

علاوه بر این، «pipit» از مجموعه‌ی دوربین قدیمی‌تری بهره می‌برد. در حالی که دوربین‌های نسل اول پیکسل Fold شباهت بیشتری به پیکسل ۷a با لنزهای ارتقا یافته داشت، «pipit» از مجموعه‌ی دوربین بسیار قدیمی‌تری با سنسور نسبتاً کهنه‌ی Sony IMX363 که اولین بار در سال ۲۰۱۸ روی پیکسل ۳ دیده شد، استفاده می‌کرد. سایر سنسورها هم به همین ترتیب از سطح پایین‌تری برخوردار بودند و خبری از  لتز تله‌فوتو هم نبود. 
تفاوت دیگر بین "pipit" و پیکسل Fold نهایی، نمایشگر خارجی است. نمایشگر دستگاه لغو شده کمی جمع‌وجورتر بود، با اندازه‌ی ۶۶ در ۱۲۸ میلی‌متر در مقایسه با ۶۷ در ۱۳۰ میلی‌متر در Pixel Fold. رزولوشن آن هم با اختلاف کمی پایین‌تر و برابر با ۱۰۸۰ در ۲۱۰۰ پیکسل بود، در حالی که پیکسل Fold نهایی از رزولوشن ۱۰۸۰ در ۲۰۹۲ پیکسل بهره می‌برد.

با این حال، یک عنصر به طور تعجب‌آوری در هر دو دستگاه یکسان باقی مانده است: نمایشگر داخلی. هر دو دستگاه از یک پنل کاملاً مشابه استفاده می‌کنند. نکته‌ی جالب اینجاست که گوگل در دوره‌ای، نسخه‌ی اولیه‌ای از این دستگاه را با پشتیبانی از قلم هوشمند توسعه داده بود. به نظر می‌رسد این ایده در نهایت کنار گذاشته شد – آخرین نمونه‌ی اولیه‌ای که از این قابلیت پشتیبانی می‌کرد با کد «PIPIT EVT 1.0 Stylus» شناخته می‌شد. با این وجود، جالب است که ببینیم گوگل در حال بررسی چنین قابلیتی برای پیکسل Fold بوده است.

سرنوشت مبهم "pipit": چرا گوگل از خیرش گذشت؟
در حالی که پیکسل Fold نهایی که به بازار عرضه شد، نسبت به "pipit" پیشرفت‌هایی داشته است، به نظر نمی‌رسد این ارتقاءها چندان انقلابی باشند. این موضوع یک سوال اساسی را مطرح می‌کند: چه ایرادی در "pipit" وجود داشت؟ چرا گوگل آن را به مرحله‌ی عرضه‌ی نهایی نرساند؟

البته پاسخ قطعی به این سوال وجود ندارد، اما با بررسی شرایط عرضه‌ی احتمالی "pipit" می‌توانیم به حدس‌هایی برسیم. به طور بالقوه، "pipit" می‌توانست در رویداد Google I/O 2022 رونمایی شود، درست همزمان با تبلت Pixel لغو شده با تراشه‌ی Tensor نسل اول (با اسم رمز "tangor"؛ دستگاهی که نهایتا با اسم رمز "tangorpro" عرضه شد) و Pixel 6a. این اتفاق "pipit" را به یکی از اولین دستگاه‌های مجهز به نسخه‌ی ۱۲L اندروید، نسخه‌ی بهینه‌سازی شده برای نمایشگرهای بزرگ، تبدیل می‌کرد. همه‌چیز برای عرضه‌ی "pipit" مهیا به نظر می‌رسید، پس چه چیزی باعث لغو آن شد؟

پیکسل فولد

عرضه‌ی سری Pixel 6 با مشکلات فراوانی همراه بود که بخش قابل توجهی از آن، ناشی از عرضه‌ی پُر باگ اندروید ۱۲ بود. اگرچه انتشار اندروید ۱۲L برخی از مسائل را برطرف کرد، اما همچنان تا رسیدن به ثبات کامل، فاصله‌ی زیادی داشت. بدتر اینکه، بسیاری از قابلیت‌های مورد انتظار به تعویق افتادند و اندروید ۱۲L را به نسخه‌ای ناقص تبدیل کردند.

به احتمال زیاد، همین مشکلات باعث شد تا گوگل عرضه‌ی تبلت و گوشی تاشوی خود را یک سال به تعویق بیندازد. این تاخیر فرصتی برای اطمینان از آمادگی نرم‌افزار و امکان اعمال اصلاحات سخت‌افزاری در صورت نیاز فراهم می‌کرد. محصول نهایی که به بازار عرضه شد، بی‌عیب و نقص نبود؛ اما بدون شک بسیار بهتر از چیزی بود که در صورت عرضه‌ی "pipit" شاهدش می‌بودیم.

با اینکه "pipit" به مرحله‌ی عرضه‌ی نهایی نرسید، اما می‌توان آن را یک پروژه‌ی نسبتاً موفق دانست. بر اساس گزارشات، بسیاری از کارمندان گوگل از نمونه‌های اولیه‌ی این دستگاه به عنوان گوشی روزمره‌ی خود استفاده می‌کردند. همچنین، پیکسل Fold نسل اول به طور قطع بر پایه‌ی سخت‌افزار و نرم‌افزاری که برای این پروتوتایپ لغو شده توسعه یافته بود، ساخته شد. امیدواریم این روند پیشرفت نسل به نسل در گوشی تاشوی بعدی گوگل، یعنی Pixel 9 Pro Fold، ادامه پیدا کند

برچسب‌ها: