خانهاخبار
چرا گوگل مرداد ماه را برای برگزاری رویداد جدید خود انتخاب کرده است؟

چرا گوگل مرداد ماه را برای برگزاری رویداد جدید خود انتخاب کرده است؟

تصمیم شتاب‌زده گوگل برای نشان دادن محصولات خود آن هم به فاصله کمی بعد از سامسونگ آنپکد مطمئنا دلایل خاص خود را دارد.

۱۶ تیر ۱۴۰۳

تبلیغات

home_header

رونمایی از محصولات تکنولوژی معمولا بر اساس یک برنامه‌ی مشخص انجام می‌شود. شرکت سامسونگ در تابستان و زمستان با رویدادهای Unpacked از گوشی‌های جدید سری گلکسی رونمایی می‌کند؛ اپل در ماه سپتامبر آیفون‌های تازه‌نفس خود را معرفی می‌کند و گوگل هم تا به امروز، رویدادهای پیکسل را در ماه اکتبر برگزار می‌کرد. اما این رویه‌ی همیشگی، با اعلام ناگهانی رویداد "ساختِ گوگل" توسط گوگل در اواسط مردادماه، شکسته شد.

دعوتنامه‌های این رویداد که اوایل این هفته ارسال شد، به روشنی نشان می‌دهد که قرار است شاهد رونمایی سری پیکسل ۹ باشیم. در این دعوتنامه‌ها ذکر شده که رویداد "ساختِ گوگل" روز سه‌شنبه، ۱۳ آگوست (۲۳ مرداد) در دفتر مرکزی گوگل در مانتین ویو برگزار می‌شود. برای ساعت ۱۰ صبح به وقت اقیانوس آرام، مراسم سخنرانی اصلی در نظر گرفته شده است و پس از آن، شرکت‌کنندگان می‌توانند به شکل عملی با محصولات جدید کار کنند. اما نکته‌ی جالب توجه این رویداد، زمان برگزاری آن است. آخرین رویداد "ساختِ گوگل" در ۴ اکتبر سال گذشته برگزار شد، یعنی حدودا دو ماه دیرتر از زمان فعلی.

pixel 3.jpg

احتمال می‌رود در این رویداد، شاهد معرفی چندین محصول از جمله حداکثر چهار گوشی هوشمند جدید باشیم. انتظار می‌رود که سه مدل معمولی از سری پیکسل ۹ به همراه نسل بعدی گوشی تاشوی پیکسل فولد رونمایی شوند. همچنین، برای اولین بار، شاید گوگل از چند مدل مختلف ساعت هوشمند پیکسل پرده بردارد. فراتر از این‌ها، همیشه این احتمال وجود دارد که این شرکت با معرفی محصول دیگری، ما را شگفت‌زده کند.

احتمال معرفی محصولات متنوعی در این رویداد وجود دارد. شاید شاهد رونمایی از نسل جدید تبلت پیکسل باشیم که مدت‌هاست به‌روز نشده است. همچنین، به نظر می‌رسد گوگل مدتی است که از معرفی سخت‌افزارهای جدید سری Nest فاصله گرفته است. علاوه بر این، بر اساس شایعات و افشاگری‌های صورت‌گرفته، محصولاتی نظیر نسل جدید Chromecast با Google TV 4K نیز آماده‌ی معرفی هستند.

در حالی که رونمایی از گوشی‌های هوشمند پیکسل 9 و ساعت هوشمند پیکسل 3 در این رویداد تقریبا قطعی به نظر می‌رسد، اما احتمال معرفی محصولات دیگری نیز وجود دارد. از طرفی، با توجه به اینکه سری پیکسل 9 اولین گوشی‌های هوشمندی خواهند بود که با سیستم‌عامل به‌روزرسانی‌شده‌ی اندروید ۱۵ عرضه می‌شوند، شاید در این رویداد اطلاعات بیشتری در مورد این نسخه‌ی جدید اندروید هم به اشتراک گذاشته شود.

علل احتمالی برگزاری زودهنگام رویداد

دلیل قطعی برگزاری رویداد "ساختِ گوگل" در مرداد ماه مشخص نیست، اما چند فرضیه در این مورد وجود دارد:

سکوت سخت‌افزاری در Google I/O: برخلاف رویه‌ی همیشگی، در رویداد Google I/O 2024 که به طور خاص روی نرم‌افزار تمرکز دارد، هیچ محصول سخت‌افزاری جدیدی معرفی یا حتی پیش‌نمایش نشد. به یاد بیاورید که Pixel Tablet در I/O 2022 معرفی شد و پس از I/O 2023 به بازار عرضه گردید. گوگل همچنین اولین Pixel Fold را در I/O 2023 معرفی کرد. شاید امسال، گوگل تصمیم گرفته است رویداد جداگانه‌ای را برای معرفی سخت‌افزارهای جدید خود در نظر بگیرد.

گوگل آی او

پیش‌بینی می‌شد گوگل رویه‌ی همیشگی خود را حفظ کند و در کنفرانس‌های I/O بعدی، نسل‌های جدید پیکسل فولد و پیکسل تبلت را معرفی کند. اما امسال شاهد این اتفاق نبودیم. به نظر می‌رسد گوگل قصد دارد معرفی اصلی سخت‌افزارهای سری پیکسل را در یک رویداد واحد متمرکز کند. این موضوع می‌تواند دلیلی بر نام‌گذاری جانشین پیکسل فولد به عنوان پیکسل 9 پرو فولد به جای پیکسل فولد 2 باشد و آن را به عنوان بخشی از خانواده‌ی پیکسل 9 معرفی کند.

تمرکز بر رویداد واحد برای اکوسیستم پیکسل

 از برخی جهات، این استراتژی جدید گوگل منطقی به نظر می‌رسد. در گذشته، معرفی سخت‌افزارهای گوگل در طول سال پراکنده بود. معمولا سری A پیکسل، پیکسل تبلت و پیکسل فولد در ماه می عرضه شده و سپس پرچمداران سری Pixel و پیکسل واچ در ماه اکتبر معرفی می‌شدند. این رویکرد به این معنی بود که تقریباً هر ۶ ماه، شاهد معرفی دستگاه‌های پیکسل جدید بودیم.

با برگزاری رویداد "ساختِ گوگل" در مرداد ماه، درست در میانه‌ی ماه‌های می و اکتبر، گوگل می‌تواند عرضه‌ی محصولات خود را ادغام کند. بر همین اساس، اگر در این رویداد شاهد معرفی طیف وسیعی از سخت‌افزارها از جمله نسل جدید تبلت پیکسل، سخت‌افزارهای سری Nest و نسل جدید Chromecast با Google TV 4K باشیم، چندان تعجب‌آور نخواهد بود. اگر این واقعا برنامه‌ی گوگل باشد، خریداران می‌توانند هر تابستان، کل اکوسیستم Pixel را به طور کامل بررسی و با محصولات جدید آشنا شوند.

سبقت از رونمایی‌های اپل؟

pixel 2.jpg

 با انتقال رویداد "ساختِ گوگل" به مرداد ماه، این احتمال وجود دارد که گوگل به صورت ناخودآگاه از رویداد سالانه‌ی اپل در ماه سپتامبر سبقت بگیرد. نمی‌توان با قطعیت در مورد عمدی یا تصادفی بودن این اقدام نظر داد، اما مزایای آشکاری برای این جابه‌جایی وجود دارد. گوگل با معرفی پیکسل 8 و پیکسل 8 پرو در سال گذشته، اولین شرکتی بود که یک «گوشی هوشمند هوش مصنوعی» ساخت. با توجه به نزدیک شدن به عرضه‌ی سری «هوش مصنوعی اپل» تحت عنوان "Apple Intelligence"، گوگل برای حفظ جایگاه خود در صدر رقابت هوش مصنوعی موبایل، نیاز به جلب توجه زودهنگام و معرفی محصولات جدید خود پیش از رویداد اپل دارد.

سیستم‌عامل اندروید ۱۵ گوگل، سرشار از قابلیت‌های هوش مصنوعی پیشرفته مانند تشخیص خودکار تماس‌های اسپم و شناسایی سرقت گوشی است. این قابلیت‌ها به طور یکپارچه با دستیار دیجیتال جدید Gemini و همچنین قابلیت‌هایی نظیر Circle to Search درآمیخته‌اند. از آنجایی که سری پیکسل ۹ اولین گوشی‌هایی خواهند بود که به طور عمومی با اندروید ۱۵ عرضه می‌شوند، گوگل با جلو انداختن زمان برگزاری رویداد "ساختِ گوگل"، فرصتی برای تحت تاثیر قرار دادن بازار پیش از معرفی محصولات سری "هوش مصنوعی اپل" ( Apple Intelligence) پیدا می‌کند. این حرکت می‌تواند به گوگل در حفظ جایگاه پیشتاز در رقابت هوش مصنوعی موبایل کمک کند.

معرفی زودهنگام قابلیت‌های نوآورانه‌ی هوش مصنوعی پیکسل ۹

گوگل این فرصت را دارد که با معرفی زودهنگام قابلیت‌های اختصاصی هوش مصنوعی در سری پیکسل ۹، پیش از رونمایی از سری "هوش مصنوعی اپل" و آیفون ۱۶، خود را به عنوان یک پیشرو در این زمینه معرفی کند. برگزاری رویداد در ماه آگوست، این مزیت استراتژیک را برای گوگل به همراه دارد. بدین ترتیب، گوگل می‌تواند با برجسته‌سازی ویژگی‌های منحصر به فرد پیکسل ۹، نظر خریداران را به خود جلب کند.

کاهش افشاگری‌های ناخواسته

pixel 4.jpg

یکی دیگر از دلایل احتمالی برای تغییر زمان برگزاری رویداد، می‌تواند تلاش گوگل برای کاهش افشاگری‌های پیش از موعد باشد. در سال‌های اخیر، تقریبا تمامی جزئیات مربوط به گوشی‌های پیکسل پیش از معرفی رسمی آن‌ها به بیرون درز کرده است. کوتاه کردن چرخه‌ی عرضه با برگزاری زودهنگام رویداد، می‌تواند زمان کمتری را در اختیار افشاگران برای جمع‌آوری اطلاعات قرار دهد. با این حال، این دلیل احتمالا کم‌رنگ‌ترین گزینه به شمار می‌رود. چرا که شرکت‌ها همواره در تلاش برای محدود کردن افشاگری‌ها هستند، اما به ندرت برنامه‌های خود را صرفا به خاطر این موضوع تغییر می‌دهند.

در میان تمامی دلایل احتمالی، به نظر ما منطقی‌ترین دلیل به برنامه‌ی جدید عرضه‌ی محصولات گوگل مرتبط است. پیش از این نیز نشانه‌هایی از تمایل گوگل برای ادغام رویدادهای معرفی محصولاتش به چشم می‌خورد و عدم معرفی هیچ محصول سخت‌افزاری در رویداد I/O امسال، گواه روشنی بر تغییر رویه‌ی این شرکت است. برگزاری رویداد "ساختِ گوگل" در مرداد ماه می‌تواند فرصتی را برای معرفی یک اکوسیستم کامل از محصولات پیکسل در اختیار گوگل قرار دهد و به خریداران این امکان را بدهد تا کل مجموعه محصولات را به طور یکجا بررسی کنند.

برچسب‌ها: