خانهاخبار
آیفون 16 بازطراحی شده: واقعاً پیشرفت است یا فقط هیاهو؟

آیفون 16 بازطراحی شده: واقعاً پیشرفت است یا فقط هیاهو؟

شایعات مربوط به طراحی آیفون 16 بیش از پیش خبرساز شده‌اند.

۱۶ تیر ۱۴۰۳

تبلیغات

home_header

از لو رفتن ویدیویی از قاب‌های محافظ آیفون 16 در فروشگاه‌ها، تب و تاب زیادی برای این گوشی جدید به پا شده است. این ویدیو نگاهی اجمالی به طراحی گوشی انداخته، اما این سؤال را هم برای ما پیش آورده که این طراحی واقعاً چقدر تازگی دارد؟ یا اینکه نکند همه‌ی این‌ها فقط هیاهوی همیشگی پیش از عرضه‌ی گوشی‌های جدید در ماه سپتامبر باشد؟

apple 2.jpg

آیا واقعاً با طراحی جدیدی روبرو هستیم؟

بر اساس ویدیوی منتشر شده، به نظر می‌رسد آیفون 16 قرار است تغییرات جالبی را به همراه داشته باشد. مهم‌ترین تغییر این است که دکمه‌ی جدیدی به نام «دکمه‌ی ثبت» (Capture Button) در پایین سمت راست گوشی تعبیه شده است. روی قاب محافظ بریدگی‌ای برای این دکمه وجود دارد؛ بنابراین همانطور که برخی قبلاً حدس می‌زدند، به احتمال زیاد این دکمه لمسی خواهد بود.

انتظار می‌رود این دکمه قابل تنظیم باشد و به شما امکان دهد به طور مستقیم به عملکردهایی مانند دوربین، چراغ قوه یا سایر میان‌برهای دلخواه، مستقیماً از کناره‌ی گوشی دسترسی داشته باشید.

آیفون ۱۶

در سمت چپ گوشی سه دکمه وجود دارد. این دکمه‌ها برای کم و زیاد کردن صدا و همچنین حالت بی‌صدا/زنگ هستند. با توجه به اینکه در ویدیوی مذکور بریدگی‌ای برای دکمه‌ی سایلنت/زنگ مشاهده نمی‌شود، شاید این دکمه با «دکمه‌ی کار» (Action Button) که در آیفون 15 پرو وجود دارد، جایگزین شود.

تغییر دوربین: نوآوری یا بازگشت به عقب؟

تغییر دیگری که مدت‌هاست در شایعات مطرح می‌شود، مربوط به نحوه‌ی قرارگیری لنزهای دوربین در پشت گوشی است. گفته می‌شود این تغییر با هدف بهبود قابلیت فیلم‌برداری فضایی (spatial video) برای هدست واقعیت مجازی «ویژن پرو»  اعمال شده است.

با این حال، از نظر فنی، این تغییر را نمی‌توان به طور کامل یک طراحی جدید به حساب آورد. چیدمان مشابهی از لنزهای دوربین را پیش از این در آیفون 12 دیده بودیم. دلیل اصلی «جدید» به نظر رسیدن این چیدمان، باریک‌تر بودن برآمدگی دوربین در مقایسه با مدل 12 و همچنین عدم استفاده از این چیدمان در آیفون‌های 13، 14 و 15 است.

تداوم در عین حال پیشرفت

apple 3.jpg

با وجود این تغییرات، برخی جنبه‌های طراحی آیفون 16 همچنان شباهت‌هایی با مدل‌های قبلی دارد. ظاهر کلی با لبه‌های تخت از زمان آیفون 12 تاکنون حفظ شده و به نظر می‌رسد اپل به این زبان طراحی پایبند است و دلایل خوبی هم برای این کار دارد – این طراحی حس استحکام و لوکسی را القا می‌کند که مورد علاقه‌ی بسیاری از کاربران است.

از آن‌چه تاکنون درباره‌ی جلوی گوشی به گوش می‌رسد، به نظر نمی‌رسد تغییرات زیادی صورت گرفته باشد. به احتمال زیاد شاهد همان «جزیره‌ی پویا»ی آیفون 15 خواهیم بود. سایر دکمه‌ها، محل قرارگیری آن‌ها و همچنین فرم کلی گوشی نیز احتمالاً مشابه باقی می‌ماند و این موضوع باعث می‌شود اگر در حال حاضر از مدل‌های اخیر آیفون استفاده می‌کنید، کار کردن با آیفون 16 برایتان کاملاً آشنا به نظر برسد. این تداوم در طراحی به کاربران حس ارتقای سخت‌افزاری را القا می‌کند بی‌آنکه لازم باشد با یک گوشی کاملاً جدید و ناآشنا دست و پنجه نرم کنند.

آیا آیفون 16 یک انقلاب طراحی است یا تکرار گذشته؟

apple 4.jpg

از یک سو، معرفی دکمه‌ی جدید «ثبت» و قابلیت‌های احتمالی آن، نوآوری هیجان‌انگیزی به نظر می‌رسد. این تغییر نشان می‌دهد که اپل در تلاش برای بهبود و ارتقای طراحی آیفون است. همچنین، ویدیوی فاش شده همه‌ی جزئیات را برملا نمی‌کند. برای مثال، قضاوت درباره‌ی ضخامت واقعی گوشی براساس قاب محافظ چندان دقیق نخواهد بود.

از سوی دیگر، انکارناپذیر است که بسیاری از این تغییرات جزئی هستند. آن‌ها به اندازه‌ی تحول عظیمی که با آیفون X و معرفی فیس‌اید و نمایشگر بدون حاشیه شاهدش بودیم، انقلابی محسوب نمی‌شوند. زبان اصلی طراحی همچنان با لبه‌های تخت و نمای جلوی مشابه حفظ شده است. این تغییرات بیشتر در راستای پالایش و بهبود نسل‌های گذشته هستند تا یک انقلاب اساسی.

باید در نظر داشت که سلیقه‌ها در دنیای فناوری نیز متفاوت است. درک کسانی که این تغییرات را با توجه به رویه‌ی محافظه‌کارانه‌ی همیشگی اپل، اساسی تلقی می‌کنند، آسان است. اما از طرف دیگر، می‌توان افرادی را هم درک کرد که فکر می‌کنند آیفون 16 شبیه به سایر آیفون‌های موجود در بازار خواهد بود.

در نهایت، تا زمان رونمایی رسمی آیفون 16 نمی‌توان به طور قطع درباره‌ی ماهیت این تغییرات قضاوت کرد. شاید اپل در این ویدیوی لو رفته، تمام برگ‌های برنده‌ی خود را رو نکرده باشد و در زمان عرضه‌ی نهایی، شاهد تغییرات چشمگیرتری باشیم.

با وجود اینکه تغییرات اساسی به نظر نمی‌رسند، اما این موضوع ذره‌ای از هیجان را کم نمی‌کند. در واقع، ما بسیار کنجکاویم تا ببینیم که دکمه‌ی «ثبت» چه کارایی دارد و چگونه باعث می‌شود استفاده از آیفون حتی راحت‌تر از گذشته شود و به احتمال زیاد نیز چنین خواهد شد.

علاوه بر این، با توجه به شایعاتی که از بازطراحی اساسی‌تر (اگر بتوان اینطور گفت) آیفون 16 پرو مکس حکایت دارند، هیجان برای مراسم رونمایی آیفون 16 حتی بیشتر شده است. به نظر می‌رسد امسال، اپل چیزهای جالبی در چنته داشته باشد و ما بی‌صبرانه منتظر دیدن همه‌ی آن‌ها هستیم، چه در آیفون 16 و چه در مدل پرو مکس.

برچسب‌ها: