خانهاخبار
چرا ممکن است قیمت گلکسی اس 25 اولترا سال آینده افزایش یابد؟

چرا ممکن است قیمت گلکسی اس 25 اولترا سال آینده افزایش یابد؟

قیمت گلکسی اس ۲۵ اولترا به احتمال زیاد قرار است جهش زیادی را تجربه کند، اما علت آن چیست؟

۲۹ خرداد ۱۴۰۳

غول دنیای پردازنده‌های موبایل، کمپانی آمریکایی کوالکام، در مراسمی که بین 24 تا 26 اکتبر برگزار می‌شود، از جدیدترین تراشه‌ی پرچم‌دار خود به نام اسنپدراگون 8 نسل 4 رونمایی خواهد کرد. انتظار می‌رود این تراشه، قلب تپنده‌ی بسیاری از گوشی‌های اندرویدی رده‌بالا در سال آینده باشد، از جمله مدل‌های مختلف سری گلکسی اس 25 سامسونگ (مدل‌های اس 25 و اس 25 پلاس در آمریکا و مدل اولترا در سراسر دنیا).

هزینه‌های بالاتر، قیمت‌های بالاتر؟

اما خبری که ممکن است برای بسیاری ناخوشایند باشد، پیش‌بینی مینگ-چی کو، تحلیلگر مؤسسه‌ی TF International، است. او اعلام کرده که تولید انبوه اسنپدراگون 8 نسل 4 از نیمه‌ی دوم سال جاری آغاز خواهد شد. در حالی که معرفی یک تراشه‌ی قدرتمند جدید معمولاً هیجان‌انگیز است، به نظر می‌رسد خبر ناخوشایندی نیز در راه است.

آقای کو پیش‌بینی کرده که قیمت اسنپدراگون 8 نسل 4 می‌تواند 25 تا 30 درصد بیشتر از اسنپدراگون 8 نسل 3 باشد که قیمت آن بین 190 تا 200 دلار است. با این حساب، قیمت این تراشه‌ی پرچم‌دار جدید می‌تواند بین 237.5 تا 260 دلار باشد.

اسنپدراگون

این افزایش بالقوه‌ی قیمت تراشه می‌تواند بر قیمت نهایی گوشی‌های رده‌بالایی مانند سری گلکسی اس 25 سامسونگ نیز تأثیر بگذارد.  بنابراین، ممکن است سامسونگ مجبور شود قیمت نهایی مدل‌هایی مانند گلکسی اس 25 اولترا را در سال آینده افزایش دهد.  هنوز مشخص نیست که سامسونگ چه مقدار از این افزایش قیمت را به بازار و محصول نهایی منتقل خواهد کرد، اما با توجه به این پیش‌بینی، بهتر است خود را برای یک افزایش قیمت احتمالی آماده کنیم.

یکی از دلایل احتمالی افزایش قیمت گلکسی اس 25 اولترا، قلب تپنده‌ی آن یعنی پردازنده‌ی جدید اسنپدراگون 8 نسل 4 به نظر می‌رسد. این تراشه قرار است برای اولین بار با استفاده از فناوری ساخت پیشرفته‌ی 3 نانومتری کمپانی TSMC تولید شود.

برای درک بهتر این موضوع، باید بدانیم که در حال حاضر، تراشه‌های موبایل با استفاده از فرآیندهای ساخت 5 نانومتری ساخته می‌شوند. هرچه عدد این نانومتر پایین‌تر باشد، به معنای تراشه‌ی کوچک‌تر، مصرف انرژی کمتر و عملکرد بهینه‌تر است. اما دستیابی به این ارقام پایین‌تر، مستلزم استفاده از تکنولوژی‌های پیچیده‌تر و گران‌تری است.

اینجاست که مشکل سامسونگ با گلکسی اس 25 اولترا خود را نشان می‌دهد. استفاده از فرآیند ساخت 3 نانومتری TSMC، به‌ویژه نسل دوم آن با نام N3E (که اتفاقاً در ساخت تراشه‌ی قدرتمند A18 Pro اپل هم به کار رفته)، هزینه‌ی نهایی پردازنده را به شکل قابل توجهی افزایش خواهد داد.

متاسفانه، این افزایش قیمت تراشه صرفاً روی خود قطعه باقی نمی‌ماند. از آنجایی که پردازنده‌ی مرکزی (CPU) یکی از اجزای کلیدی و گران‌قیمت یک گوشی هوشمند به شمار می‌رود، افزایش قیمت آن به احتمال زیاد به قیمت نهایی گلکسی اس 25 اولترا نیز سرایت خواهد کرد.

البته خبرهای امیدوارکننده‌ای هم در مورد اسنپدراگون 8 نسل 4 وجود دارد. تحلیلگران پیش‌بینی می‌کنند تقاضای بالایی برای این تراشه‌ی جدید در بازار وجود داشته باشد. مینگ-چی کو، تحلیلگر سرشناس دنیای تکنولوژی، با اشاره به نقش پررنگ هوش مصنوعی در گوشی‌های پرچم‌دار جدید، پیش‌بینی کرده که فروش اسنپدراگون 8 نسل 4 نسبت به نسل قبل، با یک جهش تک رقمی قابل توجه همراه باشد.

هنوز تاریخ دقیق رونمایی از گلکسی اس 25 اولترا مشخص نیست، اما احتمالاً اوایل سال 2024 خواهد بود. علاوه بر قیمت پردازنده، عوامل دیگری نیز می‌توانند بر قیمت نهایی گوشی تأثیر بگذارند، مانند قیمت سایر قطعات، هزینه‌های تولید و بازاریابی، و نرخ ارز. در نهایت، این فقط یک پیش‌بینی است و قیمت واقعی گوشی می‌تواند با چیزی که اکنون پیش‌بینی می‌شود متفاوت باشد.

برچسب‌ها: