GSM-logo
خانهاخبار
اپل زمان پشتیبانی نرم‌افزاری از آیفون را مشخص کرد؛ مقایسه‌ای با سامسونگ و گوگل

اپل زمان پشتیبانی نرم‌افزاری از آیفون را مشخص کرد؛ مقایسه‌ای با سامسونگ و گوگل

اپل جدیدترین آیفون‌ها را برای حداقل پنج سال پشتیبانی خواهد کرد، این مدت زمان کمتر از هفت سالی است که سامسونگ و گوگل برای گوشی‌های پرچمدار خود در نظر گرفته‌اند.

۲۱ خرداد ۱۴۰۳

تبلیغات

home_header

اگر قصد دارید برای خرید بهترین گوشی حال حاضر، چند صد دلار هزینه کنید، یکی از موارد مهمی که باید در نظر بگیرید، مدت زمان دریافت به‌روزرسانی‌هاست. یک گوشی ۱۰۰۰ دلاری که فقط سه سال به‌روزرسانی دریافت می‌کند، به این معنی است که شما برای حفظ امنیت باید بعد از سه سال گوشی خود را ارتقا دهید. با اینکه سیاست‌های به‌روزرسانی گوشی‌ها بین برندهای مختلف بسیار متفاوت است، اکثر برندها به صراحت اعلام می‌کنند که تا چه مدت از دستگاه‌های خود پشتیبانی می‌کنند. با این حال، یک استثنای قابل توجه وجود دارد و آن هم اپل است.

در گذشته، اپل حداقل زمان تضمین شده‌ای برای پشتیبانی نرم‌افزاری ارائه نمی‌کرد، اگرچه اغلب در ارائه آپدیت‌ها از سایر شرکت‌ها بهتر عمل می‌کرد. اما اکنون، اپل سرانجام به حداقل زمان پشتیبانی برای آیفون متعهد شده است و این مدت زمان به طور شگفت‌انگیزی کمتر از چیزی است که برخی از رقبای آن ارائه می‌دهند.

آیفون

در تاریخ ۲۹ آوریل ۲۰۲۴، مقررات امنیت محصول و زیرساخت مخابراتی (PSTI) بریتانیا اجرایی شد. این مقررات، شرکت‌هایی را که محصولات دارای قابلیت اتصال به اینترنت را در بریتانیا تولید، واردات یا توزیع می‌کنند، ملزم می‌کند تا با الزامات امنیتی خاصی مطابقت داشته باشند. هدف این مقررات، بهبود امنیت محصولات مصرفی است که می‌توانند به اینترنت متصل شوند، به ویژه دستگاه‌های IoT. شرکت‌های تحت تأثیر این مقررات باید بیانیه‌های انطباقی را ارائه دهند که در آن، دوره پشتیبانی و ارائه به‌روزرسانی‌های امنیتی را مشخص کنند. 

از آنجایی که آیفون‌ها محصولات دارای قابلیت اتصال به اینترنت هستند، اپل ملزم به رعایت مقررات PSTI بریتانیا است. این شرکت اخیراً بیانیه انطباق خود را برای آیفون ۱۵ پرو مکس منتشر کرده است که نشان می‌دهد «دوره پشتیبانی تعریف‌شده» آن، «حداقل پنج سال از اولین تاریخ عرضه» است. «اولین تاریخ عرضه» ۲۲ سپتامبر ۲۰۲۳ ذکر شده است، که زمان عرضه سری آیفون ۱۵ به بازار بوده است.

طبق متن مقررات PSTI، «دوره پشتیبانی تعریف‌شده» به معنای «حداقل مدت زمان، که به صورت دوره‌ای با تاریخ پایان مشخص می‌شود، است که طی آن به‌روزرسانی‌های امنیتی ارائه خواهد شد». همچنین، «بروزرسانی امنیتی» توسط PSTI به عنوان «بروزرسانی نرم‌افزاری که امنیت یک محصول را حفظ یا تقویت می‌کند، تعریف می‌شود. این شامل به‌روزرسانی نرم‌افزاری است که مشکلات امنیتی کشف‌شده توسط تولید کننده یا گزارش‌شده به تولیدکننده را برطرف می‌کند.»

بنابراین، اپل به دولت بریتانیا تأیید می‌کند که از تاریخ عرضه آیفون ۱۵، حداقل پنج سال به‌روزرسانی‌های امنیتی را ارائه خواهد کرد. به عبارت دیگر، آیفون ۱۵ به‌طور رسمی تا ۲۲ سپتامبر ۲۰۲۸ دریافت به‌روزرسانی‌های امنیتی را تضمین می‌کند. همانطور که دیو کلیدرماخر، معاون بخش مهندسی امنیت و حریم خصوصی اندروید در گوگل اشاره می‌کند، این بدان معناست که اپل دیگر بهترین سیاست به‌روزرسانی امنیتی در صنعت را ارائه نمی‌دهد. هر دو شرکت سامسونگ و گوگل برای گوشی‌های پرچمدار خود، هفت سال نه تنها به‌روزرسانی‌های امنیتی بلکه به‌روزرسانی‌های سیستم‌عامل اندروید را تضمین می‌کنند، که دو سال بیشتر از مدت زمان تضمین‌شده توسط اپل است.

با این حال اپل مدت‌هاست که برای دستگاه‌های آیفون خود بیش از پنج سال به‌روزرسانی امنیتی ارائه می‌کند. برخی از آیفون‌ها شش سال یا بیشتر پس از عرضه اولیه، به‌روزرسانی امنیتی دریافت کرده‌اند که بسیار بیشتر از اکثر دستگاه‌های اندرویدی است. بنابراین، اگرچه سامسونگ و گوگل در حال حاضر از نظر مدت زمان تضمین‌شده پشتیبانی نرم‌افزاری، اپل را شکست می‌دهند، اما این به این معنی نیست که کاربران آیفون نمی‌توانند گوشی‌های خود را به همان مدت یا حتی بیشتر نگه دارند. آن‌ها فقط باید امیدوار باشند که اپل پس از گذشت حداقل پنج سال، پشتیبانی را به طور کامل قطع نکند.

برچسب‌ها: