بمب تبلیغاتی اینستاگرام، خداحافظی کاربران با این پلتفرم؟
آیا حاضرید قبل از دیدن عکسهای تعطیلات دوستتان، یک تبلیغ غیرقابلگذر تماشا کنید؟
تصور کنید در حال تماشای تصاویر سفر رویایی دوستتان در اینستاگرام هستید که ناگهان با یک تبلیغ اجباری چند ثانیهای مواجه میشوید و تا آن به پایان نرسد، امکان اسکرول به پایین را نخواهید داشت. این کابوس آزاردهنده، قابلیت جدیدی است که به نظر میرسد اینستاگرام در حال آزمایش آن بر روی برخی از کاربران است. این قابلیت با نام استراحت اجباری با تبلیغات شناخته میشود و به طور قابلتوجهی تجربه کاربری شما در اینستاگرام را مختل میکند.
همانطور که میدانیم، متا، شرکت مالک فیسبوک و اینستاگرام، برای کسب درآمد به شدت به تبلیغات وابسته است. همان تبلیغات شخصیسازیشدهای که به نظر میرسد علایق شما را به طور دقیق میشناسند، کلید درآمدزایی متا به شمار میروند. با این حال، این شرکت به تازگی با چالشهایی نظیر قوانین سختگیرانهتر حریم خصوصی و ظهور رقیب قدرتمندی به نام تیکتاک روبرو شده است. به همین دلیل، متا به تکاپو افتاده تا راههای جدیدی برای کسب درآمد پیدا کند. این راهها شامل مواردی مانند خریدهای درون برنامهای، اشتراکهای پولی و حال نیز این تبلیغات اجباری آزاردهنده میشوند.
اینستاگرام همواره در جاسازی تبلیغات در میان پستهای کاربران عملکرد موفقی داشته است. همه ما به پستهای تبلیغاتی عادت کردهایم که ظاهری شبیه به محتوای معمولی دارند. این تبلیغات به اصطلاح نرم، بدون ایجاد مزاحمت سعی میکنند کاربر را درگیر نگه دارند. اما تبلیغات تفاوت دارند. آنها مانند یک ضربه ناگهانی هستند که به شما یادآوری میکنند اینستاگرام در نهایت یک تجارت است.
اعتراض کاربران به این قابلیت جدید
نکته قابل توجه این است که شرکت متا به طور رسمی در مورد اضافه کردن این قابلیت تبلیغاتی توضیحی ارائه نداده است. همین موضوع باعث سردرگمی و نارضایتی گسترده در بین کاربران شده است. شبکههای اجتماعی مانند ردیت و ایکس پر شدهاند از بحث و گفتگو در مورد این قابلیت جدید و کاربران حسابی از آن شاکی هستند.
در حال حاضر، به نظر میرسد قابلیت تبلیغات تنها برای گروه کوچکی از کاربران فعال شده است. این موضوع احتمالا به دلیل انجام تست A/B توسط متا است تا بتوانند واکنش کاربران و تأثیر این قابلیت بر درآمد تبلیغاتی را بسنجند. باید منتظر بمانیم و ببینیم آیا این شرکت قصد دارد این قابلیت را برای همه کاربران عرضه کند یا اینکه بر اساس بازخوردها آن را تغییر خواهد داد.