وبسایت مشهور iFixit با سامسونگ قطع همکاری میکند
iFixit میگوید این دو شرکت نتوانستهاند وعدهی ایجاد یک اکوسیستم تعمیر کارآمد را عملی کنند و به همین دلیل ترجیح میدهند پروژه را متوقف کنند تا به فعالیت خود ادامه دهند. این وبسایت تعمیر تجهیزات الکترونیکی میگوید: «بیانیههای مطبوعاتی پر زرق و برق و ابتکارات بلندپروازانه بدون عمل معنی زیادی ندارند.»
اسکات هد، از مدیران iFixit توضیح میدهد: «در تلاش برای ساخت این اکوسیستم، دائماً با موانعی روبرو میشدیم که باعث تردید ما نسبت به تعهد سامسونگ برای در دسترستر کردن تعمیر شد. ما نمیتوانستیم قطعات را با قیمت و مقادیر معقول به تعمیرگاههای محلی برسانیم. قیمت قطعات آنقدر گران بود که بسیاری از مصرفکنندگان ترجیح میدادند دستگاههای خود را تعویض کنند تا اینکه آنها را تعمیر کنند. همچنین، طراحی چسبکاریشده و آزاردهندهی دستگاههای Galaxy سامسونگ ما را مجبور میکرد که باتری و صفحهنمایش را در بستههای پیشچسبخورده بفروشیم که باعث افزایش هزینه میشد.»
نمونهی خوبی از بستهبندی قطعات توسط سامسونگ، این "صفحهنمایش" گلکسی S22 اولترا به قیمت ۲۳۳ دلار است. صفحهنمایش رایجترین قطعهای است که میشکند، اما سامسونگ به جای اینکه فقط صفحهنمایش را بفروشد، شما را مجبور میکند صفحهنمایش، یک فریم گوشی جدید، یک باتری، و دکمهها و کلیدهای کناری جدید را خریداری کنید. همانطور که در زمان معرفی این موضوع گفتیم، این تقریباً نیمی از کل قطعات یک گوشی کامل است. این یک معیار کاملاً دقیق نیست، اما فروشگاه قطعات سامسونگ / iFixit تنها سه قطعه برای S22 Ultra ارائه میدهد، در حالی که فروشگاه Pixel 8 Pro دارای ۱۰ قطعه و فروشگاه iPhone 14 Pro Max دارای ۲۳ قطعه است.
با وجود بستهبندی قطعات توسط سامسونگ، به نظر میرسد شکایت iFixit در مورد قیمتهای بالا در قیمتگذاری فروشگاه منعکس نشده است. صفحهنمایش + حسگر اثر انگشت Pixel 8 Pro، بدون قاب، باتری و دکمهها، ۲۳۰ دلار است. قیمت صفحهنمایش یک iPhone 14 Pro Max 395 دلار است. (احتمال زیادی وجود دارد که سامسونگ سازنده هر سه صفحهنمایش باشد.)
روابط سامسونگ و iFixit همیشه پر فراز و نشیب بوده است. در سال ۲۰۱۷، قرار بود این دو شرکت برای یک برنامهی «بازگرداندن کارایی» (upcycling) با هم همکاری کنند، جایی که سامسونگ برای گوشیهای قدیمی کاربردهای جدید پیدا میکرد. برنامهی اصلی شامل کارهایی مانند باز کردن قفل بوتلودر دستگاههای قدیمی میشد، به این ترتیب سیستمعامل سامسونگ کاملاً قابل جایگزین بود، و همچنین میزبانی یک بازار منبع باز بود که کاربران میتوانستند در آن ایدهها و نرمافزارهایی را برای استفادهی مجدد از دستگاههای قدیمی Galaxy ارسال کنند. در استراتژیای که حالا به نظر آشنا میرسد، سامسونگ بیشتر از مفید بودن واقعی، نگران ظواهر بود و iFixit اعلام کرد که برنامهی بازگرداندن کارایی که در سال ۲۰۲۱ راهاندازی شد، «تقریباً قابل تشخیص» با برنامهای نبود که iFixit در ابتدا در سال ۲۰۱۷ تایید کرده بود و لوگوی خود را به آن داده بود.
در سال ۲۰۱۹، پس از تأخیر «شرمآور» در عرضهی گلکسی فولد ۱ به دلیل مشکلات دوام، سامسونگ به iFixit به خاطر انجام کالبدشکافی این دستگاه معیوب حمله کرد. سامسونگ iFixit را مجبور کرد تا مقالهای که برخی از عیوب دستگاه را توضیح میداد، حذف کند. سامسونگ از لحاظ قانونی قادر به انجام این کار نبود، اما ظاهراً در صورت عدم حذف مقاله، یکی از تامینکنندگان قطعات iFixit را تهدید کرده بود.
گزارشهایی وجود دارد که حتی در زمان همکاری با iFixit، سامسونگ همچنان علیه تعمیر گوشی اقدام میکرد. در همان روزی که iFixit اعلام کرد این همکاری را کنار گذاشته است، ۴۰۴ Media گزارش داد که سامسونگ از تعمیرگاههای مستقل میخواهد تا اطلاعات مشتریان را تحویل دهند و «هر دستگاهی که از قطعات غیر اصلی استفاده میکند را بلافاصله جدا کرده و از بین ببرند». تصور کنید که گوشی خود را برای تعمیر به مغازهای میبرید و متوجه میشوید که مغازه به دلیل الزام سامسونگ، آن را نابود کرده است. این گزارش همچنین میگوید که قراردادهای سامسونگ مستلزم این است که شرکتهای مستقل «هر روز» جزئیات تک تک تعمیرات را «در زمان هر تعمیر» به یک پایگاه دادهی سامسونگ (به نام G-SPN) آپلود کنند.
با پایان یافتن همکاری در بخش فروش قطعات پس از تنها دو سال در ژوئن ۲۰۲۴، iFixit اعلام کرد که تغییراتی در وبسایت خود اعمال خواهد کرد. این وبسایت هیچ اطلاعاتی را حذف نخواهد کرد، اما علاوه بر هر قطعهی OEM سامسونگ که بتواند تهیه کند، قطعات جانبی با لیبل مشخص نیز ارائه خواهد کرد. iFixit دیگر برای راهنماها با سامسونگ همکاری نخواهد کرد و نیازی به پیروی از محدودیتهای کمیت تعیینشده توسط سامسونگ نخواهد داشت.
برچسبها: