خانهاخبار
فروشگاه جدید بازی‌های موبایل ایکس‌باکس مایکروسافت در ماه جولای عرضه می‌شود

فروشگاه جدید بازی‌های موبایل ایکس‌باکس مایکروسافت در ماه جولای عرضه می‌شود

این فروشگاه ابتدا با بازی‌های اختصاصی مایکروسافت روی وب در دسترس قرار خواهد گرفت.

۱۴۰۳/۲/۲۱

مدتی است که مایکروسافت در مورد برنامه‌های خود برای فروشگاه بازی‌های موبایل ایکس‌باکس صحبت می‌کند و اکنون قرار است این فروشگاه را در ماه جولای راه‌اندازی کند. سارا باند، رئیس ایکس‌باکس، امروز در سخنرانی خود در اجلاس فناوری بلومبرگ، تاریخ عرضه را فاش کرد و گفت که چگونه مایکروسافت می‌خواهد از قوانین سختگیرانه اپ استور اپل اجتناب کند. سارا باند می‌گوید: «ما با آوردن مجموعه بازی‌های اختصاصی خود به [فروشگاه موبایل ایکس‌باکس] شروع می‌کنیم، بنابراین بازی‌هایی مانند Candy Crush را در آن تجربه خواهید دید، بازی‌هایی مانند Minecraft. ما از وب شروع می‌کنیم، و این کار را انجام می‌دهیم زیرا این واقعاً به ما امکان می‌دهد تا تجربه‌ای داشته باشیم که در همه دستگاه‌ها، همه کشورها، بدون توجه به سیاست‌های فروشگاه‌های اکوسیستم بسته در دسترس باشد.»

این فروشگاه بر روی بازی‌های موبایل اختصاصی از استودیوهای مختلف مایکروسافت تمرکز خواهد کرد که شامل عناوین بزرگی مانند Call of Duty: Mobile و Candy Crush Saga می‌شود. خانم باند می‌گوید که این شرکت در آینده قصد دارد این مشارکت را با سایر شرکت‌ها نیز گسترش دهد. در حالی که بازی‌ها به طور طبیعی بخشی از فروشگاه خواهند بود، به نظر می‌رسد بخش‌های کلیدی تجربه ایکس‌باکس نیز در دسترس خواهند بود. خانم باند می‌گوید به نظر نمی‌رسد هیچ پلتفرم بازی و تجربه فروشگاهی وجود داشته باشد که «واقعاً در تمام دستگاه‌ها وجود داشته باشد - جایی که شما، کتابخانه بازی‌هایتان، هویتتان و پاداش‌هایتان با شما سفر می‌کنند و در یک اکوسیستم خاص قفل نمی‌شوند.» بنابراین مایکروسافت در تلاش است تا این تجربه را با فروشگاه موبایل ایکس‌باکس خود بسازد.

XboxServices_GmStrmng_Hero_2019_Male1_RGB_HomeScreen_Edit.jpg

مایکروسافت همچنین در انتظار باز شدن فروشگاه‌های برنامه‌های موبایل شرکت‌هایی مانند اپل و گوگل، این فروشگاه را راه‌اندازی کرده است، اما واضح است که این غول نرم‌افزاری حاضر نیست منتظر اجرای قانون بازارهای دیجیتال در اروپا یا هر اقدام بالقوه‌ای در ایالات متحده بماند.

با اینکه راه‌اندازی یک فروشگاه موبایل تنها بر بستر وب کار سختی است، مشخص نیست مایکروسافت چگونه می‌خواهد این را به عنوان جایگزینی برای بازی‌های موبایلی که هم‌اکنون در فروشگاه‌های رقیب وجود دارند، معرفی کند. خانم باند می‌گوید که مایکروسافت فراتر از وب «گسترش» پیدا خواهد کرد، که اشاره می‌کند این شرکت ممکن است به زودی رقیب واقعی برای فروشگاه‌های برنامه‌های موبایل گوگل و اپل راه‌اندازی کند. مایکروسافت اولین بار در اوایل سال ۲۰۲۲، تنها یک ماه پس از اعلام خرید اکتیویژن بلیزارد، به «فروشگاه نسل بعدی» اشاره کرد.

فیل اسپنسر، مدیرعامل بخش بازی‌های مایکروسافت، سال گذشته در مصاحبه‌ای با فایننشال تایمز گفت: «ما می‌خواهیم در موقعیتی باشیم تا ایکس‌باکس و محتوای خود و شرکای شخص ثالث را در هر صفحه‌ای که کسی می‌خواهد بازی کند، ارائه دهیم.» «امروز نمی‌توانیم این کار را روی دستگاه‌های موبایل انجام دهیم، اما می‌خواهیم به سمت دنیایی برویم که فکر می‌کنیم در آن دستگاه‌ها بازتر خواهند شد.»

باید دید که مایکروسافت تا چه اندازه توانایی دارد تا در مقابل رقبای خود شانه بلند کند و خودی نشان بدهد. بنظر می‌رسد که بعد از خریداری کردن اکتیویژن بلیزارد تا حد زیادی تمرکز مایکروسافت روی ایکس باکس و بخش گیمینگ دو چندان شده و به شدت به دنبال پول درآوردن از صنعت بازی‌های کامپیوتری است. حال این سیاست بخت خود را برای بازار موبایل امتحان می‌کند و مشخص است که مایکروسافت دنبال درآمدزایی میلیون دلاری از این بخش است. باز کردن فروشگاه اختصاصی جدای علت‌های ذکر شده سود بسیار بیشتری دارد و نیازی نیست تا مایکروسافت مبلغ خاصی را برای آپلود بازی‌های خود در فروشگاه‌ به اپل و گوگل بدهد.

تجارت بازی‌های موبایلی یک تجارت به شدت سود آور است و مطمعنا یکی از دلایل خرید اکتیویژن بلیزارد داشتن همین بازار بسیار بزرگ در دنیای موبایل است. چه کالاف دیوتی موبایل و چه بازی‌های ساده‌تر سودهای غیرقابل باوری برای شرکت‌های سازنده دارند تا جایی که بسیاری از استدیو‌ها ساخت بازی برای کنسول را رها می‌کنند تا تنها روی موبایل بازی بسازند. باید دید در آینده سیاست‌های مایکروسافت در قبال این بازار چه خواهد بود و تا چه اندازه می‌توان روی فروشگاه آن حساب کرد. گفتنی است که فروشگاه گیمینگ پی سی آن‌ها حال و روز خوبی ندارد و می‌توان با اطمینان گفت یکی از بدترین استورهای ساخته شده در مقایسه با استیم و حتی اپیک است.

از طرف دیگر امکان دارد که سرویس‌ها و اکوسیستم‌های بازی‌های ویدیویی مانند گیمپس نیز روی موبایل آورده شود. یکی از بخش‌های بزرگ تمرکز مایکروسافت روی فضای ابری و کلاود گیمینگ است که به راحتی به شما امکان استریم کردن بازی‌های بسیار سنگین را روی موبایل می‌دهد. این تجارت نیز سود بسیار زیادی دارد و احتمالش بسیار زیاد است که با سرویس‌هایی مانند گیمپش ترکیب شود و بخش جدیدی را از کتاب ایکس باکس باز کند.

برچسب‌ها:

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (0 نظر)