خانهاخبار
مراقبت‌های ضروری به نظر وکیل از تلفن همراه

مراقبت‌های ضروری به نظر وکیل از تلفن همراه

با توجه به افزایش قابل توجه قیمت‌های انواع موبایل، امروزه حساسیت‌ها در خصوص هرگونه خسارت به گوشی موبایل بیشتر می‌شود و به همین دلیل نیاز افراد به تامین بیمه تلفن همراه بیشتر از گذشته ضرورت دارد.

۱۴۰۳/۲/۱۸
1.jpg

متاسفانه یکی از اخبار قابل توجه در رابطه با سرقت‌های روزانه و آمار مراجعین به مراجعین به مشاوره حقوقی، سرقت گوشی موبایل است، بنابراین با وجود این شرایط و در قیاس با هزینه‌های بالای تهیه مجدد گوشی تلفن همراه یکی از اولویت‌های مهم هر فرد ایجاد شرایط امن و حفاظت از گوشی موبایل است.

بیمه تلفن همراه

با به وجود آمدن بیمه تلفن همراه بسیاری از نگرانی‌ها در باب وارد شدن هر نوع خسارت مانند شکستگی و یا به سرقت رفتن گوشی تلفن همراه قابل حل است.

نکته قابل توجه آن است که گارانتی شرکت‌های تولیدکننده تلفن همراه معمولا شامل همه قطعات نمی‌شود همچنین گارانتی پاسخگوی تمام نیازها و خسارت‌های وارد شده به گوشی از جمله سرقت یا از بین رفتن آن نیست؛ بنابراین تهیه بیمه تلفن همراه با طرح‌های مختلف آن راهکار بسیار عملی و قابل توجهی است.

بیمه تلفن همراه همچنین پاسخگوی هزینه‌های مربوط به انجام هرگونه تعمیرات نیز می‌باشد.

در خصوص دایره شمول پوشش بیمه‌های تلفن همراه می‌توان به مواردی همچون سرقت گوشی تلفن همراه و تبلت، وارد شدن هرگونه مایعات و آب به داخل گوشی، وارد شدن هرگونه ضربه فیزیکی و شکستگی، پوشش بیمه در برابر آتش سوزی سیل و زلزله و همچنین آسیب‌های ناشی از نوسانات ولتاژ برق اشاره کرد.

همانطور که در ابتدا نیز اشاره کردیم گارانتی دارای مزایای بسیاری است و خسارت‌هایی از جمله تعویض قطعات، عدم کارایی گوشی و... را در بر می‌گیرد اما این موارد با خسارت‌هایی که تحت پوشش بیمه تلفن همراه هستند متفاوت است چرا که بیمه تلفن همراه آسیب‌ها و خسارت‌هایی همچون شکستگی، خرابی‌های ناشی از عملکرد خود صاحب گوشی، آتش سوزی، حوادث طبیعی و... را در بر می‌گیرد. بنابراین دایره شمول حمایت گارانتی و حمایت بیمه تلفن همراه در برابر خسارات متفاوت بوده و به نوعی مکمل یکدیگرند.

بیمه تلفن همراه گستره وسیعی دارد و البته مزیت‌های بسیاری را برای بیمه کننده به همراه دارد از جمله آن که بیمه کننده‌ی صاحب گوشی، می‌تواند با آرامش خاطر از تلفن همراه ارزشمند خود استفاده کند، همچنین بیمه تلفن همراه مختص تلفن‌های نو نیست و شامل گوشی‌های کارکرده نیز می‌شود، بیمه تلفن همراه تمام گوشی‌های موجود در بازار را تا سقف ۱۰۰ میلیون تومان پوشش می‌دهد. همچنین بیمه تلفن همراه خسارت‌های ناشی از سرقت را جبران می‌کند که یکی از عوامل محبوبیت تامین بیمه تلفن همراه است.

بیمه تلفن همراه خسارات ناشی از هر نوع آب‌خوردگی، زنگ زدگی و رسوب گرفتگی و... را نیز در بر می‌گیرد.

در خصوص موارد تحت پوشش بیمه تلفن همراه اصولاً بسیاری از شرکت‌های بیمه اقدامی مشابه یکدیگر دارند و عموما چند مورد خاص را تحت پوشش بیمه قرار می‌دهند از جمله مواردی که تحت پوشش بیمه تعریف می‌شوند جبران خسارت تا ۹۰ درصد برای هر نوع ضربه و شکستگی غیر عمدی و همچنین جبران خسارت تا ۹۰ درصد در خصوص هر نوع آب خوردگی غیر عمدی به همراه جبران تا ۹۰ درصد خسارت برای آسیب دیدگی‌های نشات گرفته از آتش سوزی صاعقه یا انفجارهای غیر عمدی است.

همچنین جبران سوختگی دود زدگی و خسارت‌های ناشی از استعمال دخانیات تا ۹۰ درصد خسارت‌های وارد شده تحت پوشش برخی شرکت‌های بیمه موبایل قرار می‌گیرد.

مورد مشترک دیگر در خصوص موارد تحت پوشش بیمه جبران خسارت ناشی از القای الکتریکی اتصال کوتاه و نوسان ولتاژ غیر عمدی تا ۹۰ درصد خسارت می‌باشد.

بنابراین همانطور که پیش‌تر نیز اشاره کردیم برخی خسارت‌ها به دلیل عمدی بودن عدم مراقبت کافی یا تقصیر سازنده در ارائه محصول از پوشش بیمه خارج هستند که شامل معایب و نواقص نرم‌افزاری، آثار و نشانه‌های ناشی از خراشیدگی روی سطح گوشی یا لنز و دوربین، انواع خسارت‌ها به لوازم جانبی همچون شارژر کابل باتری و غیره

مخدوش شدن و ناخوانا بودن سریال دستگاه موبایل و همچنین انواع خسارت‌های مختلفی که مسئولیت آن بر عهده تولید کننده است خارج از پوشش بیمه تلفن همراه قرار می‌گیرند.

خسارت‌های ناشی از نوسانات برق از جمله مواردی است که بیمه جبران کننده‌ی آن است.

به طور کلی تمامی مواردی که در گروه خسارت‌های ناشی از اختلالات نرم‌افزاری یا هرگونه رفتار عمدی باشد شامل بیمه نمی‌گردد؛ از جمله این موارد می‌توان به شارژ کردن موبایل از طریق آداپتورهای غیر استاندارد، استفاده از قطعات و لوازم غیر اصل و قرار دادن دستگاه تلفن همراه در معرض آسیب اشاره کرد.

2.jpg

ضرورت تامین بیمه تلفن همراه

ممکن است برای بسیاری از خریداران و یا تامین کنندگان بیمه تلفن همراه این پرسش مطرح شود که با وجود گارانتی و ضمانت‌نامه تلفن همراه چه الزامی به تهیه بیمه تلفن همراه می‌باشد؟ در پاسخ به این پرسش همانطور که اشاره کردیم ضمانتنامه تنها شامل خسارت‌های بسیار محدودی است که در خصوص تعمیر خرابی‌های تعیین شده‌ای استفاده می‌شود و بیشتر شامل خرابی‌های ناخواسته اعمال می‌شود و به عنوان مثال در خصوص خرابی‌های ناشی از اقدام مصرف کننده ی گوشی کاربردی ندارد.

در حالی که بیمه تلفن همراه، شامل گستره وسیع‌تری از خسارت‌های مختلف، حتی خسارت‌های ناشی از رفتار خود صاحب تلفن همراه می‌گردد، بنابراین در مواردی همچون سرقت تلفن همراه، سقوط تلفن در آب یا خرابی در اثر هرگونه حوادث طبیعی بیمه پاسخگوی نیاز کاربران خواهد بود.

با توجه به تفاوت‌هایی که در خصوص گارانتی و بیمه تلفن همراه و همچنین تفاوت‌های گستره دایره شمول آن اشاره کردیم خلا‌های بسیاری در خصوص گارانتی وجود دارد که بیمه تماماً و به درستی این موارد را پوشش می‌دهد.

همچنین با توجه به مدت دار و موقت بودن گارانتی در قیاس با بیمه که خدمات آن با پرداخت حق بیمه قابل تمدید است، اهمیت بیمه کردن در خصوص تلفن همراه یا هرگونه لوازم الکترونیک بیش از پیش حائز اهمیت است.

بیمه سرقت تلفن همراه

مهم‌ترین امکانی که به گفته وکیل پایه یک دادگستری با تهیه بیمه تلفن همراه به کاربران داده می‌شود بیمه سرقت موبایل است.

استفاده بیمه سرقت تلفن همراه مستلزم رعایت نکاتی‌است که توسط شرکت بیمه تعیین می‌شود؛ به عنوان مثال یکی از این موارد می‌تواند الزام به نگهداری و ارائه جعبه دستگاه یا اصل فاکتور خرید باشد.

یا ممکن است شرکت بیمه شرایطی را همچون اطلاع رسانی سرقت در بازه زمانی مشخصی ایجاد کند.

نکته بسیار مهم در خصوص بیمه سرقت تلفن همراه آن است که بیمه سرقت موبایل تنها شامل سرقت از طریق شکستن حرز می‌باشد و بنابراین سایر موارد معمول سرقت تحت پوشش بیمه سرقت تلفن همراه قرار نمی‌گیرد.

در خصوص معنای شکستن حرز در سرقت تلفن همراه باید به این نکته اشاره کرد که سرقت تلفن همراه از طریق شکستن حرز به آن معناست که سرقت از طریق شکستن موانع، یا اعمال تهدید و زور صورت بگیرد؛ به عنوان مثال سارق با شکستن در یا تخریب و یا عبور از موانع مختلف اقدام به سرقت موبایل نماید.

مثلا اگر سارق با شکستن شیشه اتومبیل به تلفن همراه دسترسی پیدا کرده باشد شکستن حرز رخ می‌دهد.

در نتیجه اگر سارق بدون مانع به تلفن همراه دست یافته باشد خسارات ناشی از این نوع سرقت تحت پوشش بیمه قرار نمی‌گیرد.

اما زورگیری ناگهانی و یا با به کارگیری انواع سلاح و یا تهدید می‌تواند تحت پوشش طرح‌های بیمه تلفن همراه قرار گیرد.

از دیگر پوشش‌های مهم بیمه تلفن همراه بیمه تعمیرات می‌باشد؛ در واقع بیمه تمام خسارت‌هایی که منجر به خرابی تلفن همراه می‌شوند را تحت پوشش قرار می‌دهد.

ممکن است شرکت‌های بیمه مختلف، طرح‌های گوناگونی را ارائه دهند و ذیل عناوین متفاوتی طرح‌های پوشش‌دهی بیمه را معرفی نمایند بنابراین لازم است پیش از تهیه طرح‌های بیمه متناسب با نیاز خود، برنامه‌ها و طرح‌های مختلف شرکت‌های گوناگون را که خدمات بیمه تلفن همراه ارائه می‌دهند مطالعه و بررسی کرده و طرحی متناسب با نیاز خود خریداری نمایید.

استثنائات بیمه

معمولا در خصوص انواع خسارت‌های تحت پوشش بیمه برخی از خسارات تحت عنوان استثنائات بیمه تلفن همراه شناخته می‌شوند این استثنا شامل مواردی هستند که ریسک بالایی دارند یا احتمال وقوع آن غیر قابل پیش بینی است و بنابراین عموما تحت پوشش بیمه قرار نمی‌گیرند از جمله این موارد می‌توان به خسارت‌های ناشی از نواقص ذاتی تحت پوشش گارانتی، عیوب نرم‌افزاری، خسارت‌های وارد شده به لوازم جانبی مانند شارژر، هندزفری، قلم هوشمند و ... اشاره کرد.

همچنین خسارت‌های ناشی از تعمیرات نامناسب تلفن همراه، و انواع آسیب‌های ظاهری مانند خراشیدگی صفحه نمایشگر، قاب، لنز و دوربین گوشی ممکن است تحت پوشش بیمه قرار نگیرند. همچنین مورد دیگر آن است که خسارت‌های وارد شده به گوشی‌های رجیستر نشده یا گوشی‌های دارای شماره سریال مخدوش غیر قابل جبرانند.

همانطور که توجه کرده‌اید این گونه خسارت‌هایی که استثنا شده‌اند عموما شامل خسارت‌های بسیار ناچیز یا نادر هستند.

3.jpg

روش محاسبه قیمت بیمه تلفن همراه

برای محاسبه تخمینی قیمت بیمه گوشی تلفن همراه از فرمول خاصی که مرتبط با بیمه گوشی تلفن همراه هست استفاده می‌کنیم.

متناسب با این فرمول سرمایه مورد بیمه در نرخ بیمه ضرب شده و تقسیم بر ۱۰۰۰ می‌شود سپس این عدد به دست آمده با مالیات بر ارزش افزوده جمع می‌شود که این عدد نهایی می‌باشد البته معمولاً گوشی‌های صفر تحت پوشش بیمه قرار می‌گیرند و عموماً احتساب حق بیمه گوشی حدوداً برابر با ۶ الی ۷ درصد قیمت گوشی است.

در تعیین هزینه‌های مربوط به بیمه تلفن همراه عوامل مختلفی می‌تواند اثرگذار باشد به عنوان مثال یکی از عواملی که در تعیین حق بیمه اثرگذار است کیفیت قطعات استفاده شده در تلفن همراه می‌باشد، عامل دیگر که نقش پررنگی در تخمین کلی هزینه‌های مربوط به بیمه تلفن همراه دارد میزان هماهنگی قطعات گوشی می‌باشد، علاوه بر این‌ها وجود امکاناتی نظیر ضد آب بودن می‌تواند بر روی هزینه‌های مربوط به بیمه تلفن همراه اثرگذار باشد.

مطابق قانون بیمه مبلغی از هزینه را بیمه‌گذار پرداخت می‌کند که این مبلغ در قانون بیمه تعیین می‌شود و به آن فرانشیز گفته می‌شود؛ به عبارت دیگر فرانشیز آن درصدی از خسارت است که شرکت بیمه آن را متقبل نمی‌شود و بنابراین خود بیمه‌گذار آن را پرداخت می‌کند و البته فرانشیز مختص به یک شرکت بیمه خاص نیست و تمامی شرکت‌ها فرانشیز را دارند.

در بیمه تلفن همراه نیز مانند سایر خدمات بیمه دیگر فرانشیز وجود دارد و به دسته‌بندی مختلف تقسیم می‌شود؛ از جمله فرانشیز خسارت‌های جزئی از زمان خرید بیمه نامه، فرانشیز خسارت کلی، فرانشیز سرقت یا شکست حرز؛ که ممکن است درصدهای متفاوتی را در بر بگیرد.

مدارک لازم جهت دریافت بیمه

مدارک مورد نیاز جهت دریافت خسارت از بیمه تلفن همراه یا هرگونه وسیله الکترونیک شامل جعبه مخصوص دستگاه، بیمه نامه تجهیزات الکترونیک و فاکتور خرید می‌باشد که باید تماماً به بیمه گذاری تحویل داده شود.

نکته مهم دیگر آن است که مدت زمان اعتبار بیمه معمولا به صورت یک ساله است.

توجه داشته باشید که پیش از خرید بیمه گوشی تلفن همراه، با توجه به نوع بیمه، بیمه نامه آن را مطالعه کنید تا با تعهدات و استثنائات آن بیمه نامه آشنا شوید و بتوانید مناسب‌ترین و پرکاربردترین شرکت بیمه را برای عقد قرارداد انتخاب نمایید.

شرکت‌های ارائه دهنده بیمه تلفن همراه شامل پارسیان، سامان حامی و بیمه ایران می‌شوند که هر کدام مزایایی را با خود به همراه دارند، بررسی و تحقیقات پیش از تهیه بیمه می‌تواند کمک کند که سریع‌ترین سرویس ارائه خدمات را انتخاب کنید.

برخورداری از خدمات بیمه تلفن همراه با مراجعه به یکی از شعب بیمه تلفن همراه شرکت مورد نظر و ارائه مدارک و فرم‌های خاص امکان‌پذیر است، پس از تکمیل این مدارک درخواست شما برای دریافت بیمه پیگیری می‌شود، البته طبیعی است که پرداخت هزینه بیمه از سوی شرکت بیمه گذار ممکن است قدری به طول انجامد، برخی از شرکت‌ها برای پرداخت حق بیمه بازه زمانی را از پیش تعیین می‌کنند و البته برخی شرکت‌ها نیز بدون تعیین بازه زمانی اقدام می‌نمایند.

انتخاب شرکت بیمه موبایل

جهت انتخاب شرکت بیمه ارائه دهنده بیمه گوشی تلفن همراه باید این نکته را در نظر داشت که ماهیتاً بیمه تلفن‌های همراه در تمام شرکت‌های ارائه دهنده خدمات بیمه تلفن همراه یکسان و مشابه است اما تفاوت‌های بسیار جزئی در جزئیات مربوط به قوانین و ضوابط بیمه در شرکت‌های متعدد می‌تواند کمی متفاوت باشد.

به عنوان مثال هزینه‌های اولیه که جهت اقدام به بیمه گوشی دریافت می‌شود، کارمزدهای مربوط به بیمه، موارد تحت پوشش بیمه و مسائل جزئی مشابه این موارد می‌تواند در ضوابط شرکت‌های بیمه‌گذار متفاوت از یکدیگر باشد.

قبل از اقدام به بیمه کردن تلفن همراه یا تبلت خود بهتر است در خصوص ضوابط و شرایط بیمه تلفن همراه در شرکت‌های مختلف ارائه دهنده این خدمات تحقیقات لازم و کافی را انجام داده و بهترین شرکت را که متناسب با شرایط شماست انتخاب نمایید.

در اقدام به خرید بیمه تلفن همراه عوامل مختلفی می‌تواند بر تصمیم گیری افراد اثرگذار باشد از جمله مهمترین این عوامل بررسی نیازهای شخصی است بنابراین با توجه به نیازهای شخصی خود مانند کار کردن در محیط‌های پرخطر یا گران قیمت بودن تلفن همراه می‌توان تصمیم گیری های متفاوتی در خصوص خرید بیمه تلفن همراه داشت.

همچنین با در نظر گرفتن قیمت‌ها و تعرفه‌ها و طرح‌های متفاوت ارائه شده توسط شرکت‌های بیمه‌گذار می‌توان تصمیم مناسبی اتخاذ کرد.

با بررسی شرکت‌های بیمه و سابقه سرعت پاسخگویی آنها و همچنین تحقیق از مشتریان سابق می‌توان شرکت‌های بیمه با حسن سابقه انتخاب کرد.

4.jpg

خرید آنلاین بیمه تلفن همراه

جهت اقدام اینترنتی برای بیمه کردن تلفن همراه و بدون مراجعه حضوری کافی است قیمت بیمه تلفن همراه را استعلام کرده که از طریق ارائه برند مدل و ارزش روز تلفن همراه امکان‌پذیر است سپس طرح‌های شرکت‌های مختلف را که با قیمت‌های متفاوتی معرفی می‌شوند بررسی کرده و با جزئیات مطالعه نمایید.

در ادامه می‌توانید نوع بیمه مد نظر خود را انتخاب کرده و پرداخت اینترنتی آن را انجام دهید، در ادامه ممکن است اطلاعات تکمیلی جهت نهایی سازی سفارش شما لازم باشد؛ با وارد کردن مشخصات دستگاه تلفن همراه و گارانتی ارائه شده و ثبت آدرس محل سکونت و همچنین انجام تست سلامت تلفن همراه به صورت آنلاین اقدامات لازم را در راستای بیمه کردن تلفن همراه به صورت غیرحضوری انجام دهید.

نهایتا با تایید اطلاعات وارد شده و پرداخت هزینه مربوطه بیمه نامه صادر می‌شود.

توجه داشته باشید که صدور بیمه نامه مربوط به تلفن همراه به صورت آنی و آنلاین انجام پذیر است.

بیمه تلفن همراه کارکرده

در خصوص اقدام به بیمه کردن تلفن‌های همراه کارکرده این نکته قابل توجه است که بدانیم خرید بیمه تلفن همراه تنها مختص به گوشی‌های نو نیست و بنابراین امکان خرید بیمه نامه برای گوشی‌های کار کرده که از مدت زمان گارانتی آنها گذشته است ضروری‌تر نیز به نظر می‌رسد خرید بیمه برای تلفن‌های همراه کارکرده می‌تواند از تلفن همراه در برابر خسارت‌های فیزیکی محتمل محافظت نماید و بنابراین خسارت‌هایی که متداول هستند مانند شکستن صفحه نمایش گوشی آسیب دیدگی بدنه و سایر قسمت‌های حیاتی گوشی تلفن همراه با اقدام به خرید بیمه تلفن همراه قابل جبران هستند.

همچنین سرقت گوشی‌های هوشمند در خصوص گوشی‌های کارکرده نیز اتفاق می‌افتد بدیهی است که خرید بیمه تلفن همراه باعث حفاظت از تلفن همراه در برابر مسائل غیرقابل پیش‌بینی همچون سرقت می‌شود.

بیمه تلفن همراه در خصوص خسارت‌های ناشی از تعمیرات و جایگزینی نیز جاری است.

سلب مسئولیت: سایت جی اس ام در تهیه این متن تبلیغاتی نقشی نداشته و مسئولیتی درباره درستی محتوای آن ندارد.

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (0 نظر)