افت ۴ درصدی بازار موبایل در سال ۲۰۲۳؛ اپل پرفروشترین برند لقب گرفت
موسسه Canalys در گزارش جدید خود از بازار گوشی در سال ۲۰۲۳ ادعا کرده که علیرغم افت ۴ درصدی بازار به نسبت سال ۲۰۲۲، شرایط در سهماهه چهارم سال گذشته بهبود پیدا کرده است.
موسسه آماری و تحلیلی Canalys در جدیدترین گزارش خود به بررسی میزان فروش و حجم عرضه گوشیهای هوشمند در سال ۲۰۲۳ میلادی پرداخته است. در این راستا، در سال گذشته میلادی حدود ۱٫۱۴۲ میلیارد واحد گوشی روانه بازار شده که در ۱۱ سال گذشته بدترین آمار فروش به شمار میرود.
اپل برای اولین بار موفق شده که به پرفروشترین برند بازار گوشی در سال ۲۰۲۳ میلادی بدل شود در حالی که رقیب دیرینه آن یعنی سامسونگ با افت شدید ۱۳ درصدی مواجه شده است.
تحلیلگران موسسه Canalys ادعا کردهاند که عرضه گوشی در سهماهه چهارم سال ۲۰۲۳ میلادی رشد ۸ درصدی داشته که نشاندهنده ثبات بازار و بهبود شرایط است. در این رابطه، یکی از تحلیلگران ارشد این موسسه اعلام کرده که علیرغم اوضاع نه چندان مناسب بازار، افزایش میزان تقاضا در بازارهای نوظهور باعث شده که شرایط بازار در نیمه دوم سال گذشته میلادی بهتر شود.
میزان عرضه گوشی در سهماهه چهارم سال ۲۰۲۳ میلادی
بازارهای آمریکای لاتین، خاورمیانه و آفریقا از نظر میزان فروش رشد نسبتا خوبی داشتهاند در حالی که دیگر بازارهای جهان مانند اروپا، آمریکای شمالی، چین و آسیا پاسفیک با افت فروش نسبی را تجربه کردهاند. شایان ذکر است که بازارهای نوظهور به میدان نبرد اصلی برندهای بزرگ بدل شدهاند و از سوی دیگر بازارهای توسعهیافته مانند اروپا و آمریکای شمالی همچنان با مشکلاتی مانند کاهش تقاضا دست و پنجه نرم میکنند.
شرکتهای شیائومی و Transsion (صاحب برندهای اینفینیکس،آیتل و تکنو) از افزایش فروش گوشی در سهماهه چهارم سال ۲۰۲۳ میلادی (بازه اکتبر تا دسامبر) نهایت استفاده را بردهاند و رشد قابل توجهی را ثبت کردهاند. در این رابطه، شرکت Transsion موفق شده که در سهماهه چهارم سال گذشته در جایگاه چهارم بازار قرار بگیرد.
برای کل سال ۲۰۲۳ میلادی، برندهای اپل و سامسونگ سهمی ۲۰ درصدی از بازار را به خود دادهاند. البته اپل به لطف عرضه بیشتر گوشی موفق شده که به پرفروشترین برند بازار در سال ۲۰۲۳ میلادی تبدیل شود. شیائومی و اوپو نیز به ترتیب در ردههای سوم و چهارم بازار قرار گرفتهاند.
میزان عرضه گوشی در سال ۲۰۲۳ میلادی
در سال ۲۰۲۴ میلادی، انتظار میرود که تولیدکنندگان گوشیهای هوشمند دو استراتژی اصلی را در پیش بگیرند: سرمایهگذاری در قابلیتهای هوش مصنوعی و یا عرضه بیشتر محصولات میانرده و پایینرده. در حال حاضر، سامسونگ سری گلکسی اس ۲۴ با سیستم هوش مصنوعی Galaxy AI روانه بازار کرده و تولیدکنندگان چینی نیز پرچمدارهای خود را برای بازار خانگی عرضه کردهاند.
در نهایت باید اشاره کرد که طبق نظر موسسه Canalys۷، بخش بازار انبوه همچنان در مرکز توجه تولیدکنندگان گوشی باقی خواهد ماند. با این وجود، عرضه گوشیهای مقرون به صرفه و اقتصادی همچنان مهمترین استراتژی فروش محصول در کوتاهمدت خواهد بود.